100 سال با صنعت برق ایران در فضای مجازی

به گزارش آقای ابوالفضلی، موزه صنعت برق ایران، در فضای مجازی، اطلاع رسانی مطلوبی دارد و کوشش می نماید تا این موزه را به وسیله محتوای چندرسانه ای و چندزبانه، برای طیف های گوناگونی از کاربران خود تشریح کند. نمایشگاه دائمی سیر تحولات صنعت برق ایران، فضایی برای درک تاریخ تحولات علم معاصر در کشور بوده که در جای خود، گفته های بسیاری دارد.

100 سال با صنعت برق ایران در فضای مجازی

طراحی و تاسیس نمایشگاه دایمی سیر تحولات صنعت برق ایران که با نام موزه صنعت برق کشور شناخته می گردد، از سال 1369 هجری شمسی با دستور وزارت نیرو و همیاری شرکت برق منطقه ای استان تهران در دستور کار نهاده شد. محل تاسیس این نمایشگاه، در محل اصلی یکی از نیروگاه های قدیمی برق تهران به قدرت ده هزار کیلووات از نوع توربین بخار شروع گشت. موزه صنعت برق، نمایشگاهی بزرگ از اشیاء و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق از حدود سال 1280 هجری شمسی تا به امروز است که در چیدمان موزه، کوشش شده تا سیر تحولات و پیشرفت های این صنعت در معرض دید علاقه مندان به صنعت برق قرار گیرد. از سال 1374، این موزه برای بازدید عموم به جز در روزهای تعطیل سال باز است و می تواند به یکی از مراکز گردشگری شهری مرکز بدل گردد. مخاطبان محترم سایت را به بازدید از این موزه صنعتی و خوش فرم، دعوت می کنیم.

گشتی دیجیتالی در موزه

سایت موزه تحولات صنعت برق ایران، در نشانی http://museum.trec.co.ir بارگذاری شده است و کوشش کرده تا اطلاع رسانی خبری و تصویری را جزءاولویت های فراوری محتوای خود قرار دهد. بخش خبری این موزه در صفحه نخست درگاه ارائه شده و تاریخ آخرین به روزرسانی آن، مربوط به اواخر آذر امسال بوده که بهتر است مرتب به روزرسانی گردد. بازدید گروهی از این موزه، با مشخص وقت قبلی امکان پذیر شده که خود نشان دهنده جایگاه و اهمیت این موزه صنعتی در فضای گردشگری مرکز است. این وب سایت، مجموعه ای با ظرفیت های اطلاع رسانی متنی و تصویری ارزشمند را در اختیار بازدیدنماینده خود قرار می دهد و مخاطبان می توانند با مرور سایت، به درک درستی از شرایط موزه دست یافته و برای بازدید حضوری آن ترغیب شوند. اطلاع رسانی غیر فارسی نیز، فرصتی برای گردشگران خارجی که علاقه مند به مسائل علمی در کشور مقصد هستند، فراهم کرده تا یکی از پایگاه های صنعتی قابل بازدید کشور را مشاهده نمایند. گردشگری صنعتی (Industrial tourism) در حال تبدیل شدن به یکی از رکن های بسیار مهم در صنعت گردشگری به خصوص در کشورهای پیشرفته جهان است که درآمدزایی هنگفتی را برای فعالان این عرصه در پی دارد و کشور ژاپن یکی از قطب های گردشگری صنعتی جهان محسوب می گردد که در روزهای آینده به این موضوع به طور اختصاصی اشاره خواهیم کرد. بنابراین، موزه تحولات صنعت برق ایران که در مرکز واقع شده، در فضای گردشگری صنعتی ایران قابل تعریف و تقویت است. در صفحه نخست این سایت، 7 موضوع اصلی با نام های: گشت و گذار، دستاوردهای صنعت برق، اسناد تاریخی، اشیاء تاریخی، درباره ما، پیوندها و نقشه سایت درج شده است.

یکی از بخش های این سایت، بخش گشت و گذار است که به وسیله یک فایل flash، شما را به بازدید از طبقات این موزه می برد.

در این قسمت، هر 3 طبقه این موزه، به صورت مجازی قابل مشاهده و آنالیز هستند، اما اطلاعات دقیق و گسترده ای در اختیار کاربر قرار نمی گیرد. انتظار می رود این بخش، بیش از یک محیط ساده برای مشاهده پلان طبقات موزه صنعت برق ایران باشد و امکان گشت 3 بعدی در این فضا، برای مخاطبان ایجاد گردد.

بخش دستاوردهای صنعت برق ایران، تنها به ارائه آدرس اینترنتی درگاه های شرکت برق منطقه ای استانی پرداخته و اطلاعات خاصی را در اختیار بازدیدنماینده قرار نمی دهد. شایسته است برای افزایش کارایی و تقویت اطلاع رسانی تخصصی این موزه، سیر تحولات صنعت برق ایران به صورت فایل های متنی و ویدئویی مستند و مستدل، بارگذاری و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. چنین انتظاری از درگاه اطلاع رسانی موزه صنعت برق ایران به عنوان تنها نهاد مرجع برای فهم تحولات این صنعت مادر در کشور، ضروری به نظر می رسد. از دیگر بخش های جالب توجه این موزه، بخش معرفی اسناد تاریخی صنعت برق کشورمان است که صدها نامه و سند تاریخی مربوط به این عرصه را در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهد. قراردادهای نخستین بین دولت ایران با طرف های داخلی و خارجی برای تامین برق شهرها و بعلاوه، اسناد تاریخی به دست آمده از فعالان صنعت برق ایران از ذغال فروشان گرفته تا فروشندگان تجهیزات، همه در این بخش در دسترس بازدیدنماینده واقع شده است.

یکی از اسناد جالبی که در این وب سایت ارائه شده، نامه وزارت فوائد عامه و تجارت ایران راجع به امتیازهای درخواستی برای تامین برق شهرهای قم، قزوین و مرند است که تصویر نامه و متن آن، در زیر آمده است.

از : وزارت فلاحت وتجارت و فوائد عامه

بتاریخ : 30 برج حوت (ماهی) سنه تنگوزایل (سال خوک) 1302

آقای حاج امین الضرب چون راجع به امتیاز چراغ برق شهرهای قم، قزوین، مرند پیشنهاداتی واصل شده و پیشنهاددهندگان با شرایطی که از طرف این وزارتخانه تهیه شده است، موافقت کرده و به علاوه حاضرشده اند که هر تغییراتی هم که از طرف مجلس شورای ملی داده گردد، بپذیرند، لذا حسب المعمول قبلاً مراتب را باستحضار جنابعالی می رساند که چنانچه مایل باشید از حق الویت خود استفاده نمائید، هرچه زودتر در ظرف مشخص چند روزه اطلاع داده و در ضمنً متقبل شوید که بدون تاخیر در مدتی که در امتیاز پیش بینی می گردد، به تاسیس کارخانجات مزبور مبادرت نمائید.

مهر: وزارت فلاحت وتجارت و فوائدعامه

یا مثلا نامه وزارت امور خارجه درباره خرید مولد، یکی از اسناد جالبی به شمار می رود که در این موزه به نمایش عمومی درآمده است. مشاهده این اسناد، در واقع هم فال است و هم دیدن. با آنالیز اسنادی که در سایت موزه ارائه شده، می توان به سیر اسنادی تحولات صنعت برق کشورمان پی برد و از ادبیات نوشتاری و نوع خط به کار رفته در آن ها، مطلع شد که همه بخشی از تاریخ و هویت این مرز و بوم را تشکیل می دهند.

بخش اشیاء تاریخی موزه تحولات صنعت برق ایران، یکی از بخش های مجذوب کننده دیگر این مجموعه را تشکیل می دهد که بازدیدنمایندگان را با تجهیزات ابتدایی و تازه صنعت برق آشنا می نماید. مثلا دوربین ریلی افقی اسکرین، که برای تهیه فیلم و زینگ در ابعاد 50 در 60 برای تکثیر در شرکت برق آرا در سال 1350 خورشیدی استفاده می شد، در این قسمت به نمایش درآمده است.

بیش از 100 شی تاریخی مرتبط با صنعت برق ایران در نیم قرن گذشته، در این قسمت ارائه شده که بازدید از آٖن برای هر فردی می تواند جالب توجه و آموزنده باشد. در بخش پیوندهای سایت، به معرفی چند موزه و شرکت برق در استان ها اشاره شده که بهتر است برای ارتقای سطح اطلاع رسانی این موزه، تنوع بخشی و به روزرسانی مرتبی در دستور کار وب مستر قرار بگیرد. یکی از بخش هایی که به ندرت در سایت های موزه ای کشور مشاهده می کنیم، بخش نقشه سایت است که در این وب سایت، ارائه شده و هدایت برای بازدید بهتر مخاطبان از قسمت های گوناگون این درگاه به شمار می رود. گالری تصاویر سایت، از جمله بخش های پربیننده این موزه است که می تواند به صورت فلش و چن رسانه ای، طراحی و بارگذاری گردد.

برای ارتقای سطح اطلاع رسانی و کاربری بهتر و بیشتر این موزه ارزشمند صنعتی کشورمان، توصیه هایی همانند روال همیشگی سرویس پرونده یک سایت ارائه می گردد که در زیر به بخش هایی از آن اشاره می کنیم.

توصیه هایی به سایت

1- بخش انگلیسی زبان سایت موزه تحولات صنعت برق ایران، به علت صنعتی بودن موزه و بعلاوه احتمال حضور گردشگران تخصصی خارجی به آن، می بایست به صورت بهتری طراحی و راه اندازی گردد. استفاده از ترجمه گر گوگل برای ترجمه صفحات فارسی به زبان های دیگر، رفتار صحیحی برای بارگذاری صفحات به زبان های مختلف جهان نیست.

2- توصیه می کنیم که بخش انگلیسی سایت موزه، روی ساب دامنه مجزایی به نسبت بخش فارسی، طراحی و راه اندازی گردد.

3- استفاده از تجارب سایت ها و موزه های صنعتی کشورهای مختلف جهان برای بارگذاری حرفه ای تر سایت موزه صنعت برق ایران، حرکتی ارزشمند برای کاراتر کردن وب سایت خواهد بود.

4- نقشه سایت، بهتر است به همراه توضیحاتی درباره قسمت های مختلف باشد تا کاربران با مطلعی بهتری قسمت های مختلف را مشاهده نمایند.

5- فرم ارتباط با ما، همان طور که همیشه در سرویس پرونده یک سایت آقای ابوالفضلی عنوان می گردد، می بایست به صورت الکترونیکی و با اعطای کد رهگیری به مخاطبان سایت باشد تا تعامل بهتر مخاطب با سایت و بعلاوه تکریم کاربران را در فضای مجازی به همراه داشته باشد.

6- مطالب سایت، هم از نظر فونت و رنگ بندی و هم از انظر میزان، به گونه ای بارگذاری گردد که امکان پرینت و به اشتراک گذاری مطالب به وسیله کاربران فراهم گردد.

7- معرفی مطالب این سایت در شبکه های اجتماعی فارسی و بین المللی، می تواند در جذب بیش تر کاربران و بعلاوه بازدیدنمایندگان، تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین، اختصاص صفحه اجتماعی برای معرفی اخبار و خدمات موزه تحولات صنعت برق ایران در شبکه هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک، ارزشمند خواهد بود.

8- بخش اسناد تاریخی موزه صنعت برق ایران، یکی از مجذوب کننده ترین بخش های موزه است که به نظر می رسد، می توان آن را در شبکه های اجتماعی فارسی زبان و بعلاوه در قالب گزارشات سلسله وار در نشریات و خبرگزاری های فارسی زبان داخلی، منتشر کرد و زمینه جذب و آشنایی شمار گسترده علاقه مندان را فراهم کرد. بهتر است وب مستر محترم و مسئولان اطلاع رسانی، به این موضوع توجه داشته باشند.

9- برای توسعه اطلاع رسانی فعالیت های موزه و درآمدزایی آن، می توان بعضی از محصولات و خدمات موزه را در قالب های تبلیغاتی و بازاریابی ارائه و به وسیله سایت، به فروش رساند.

10- هدایای تبلیغاتی با نام موزه صنعت برق و بعلاوه ساخت مد ل هایی کوچک از تجهیزات قدیمی صنعت برق ایران که می تواند به آزمایشگاه های مدارس و دانشگاه های ایران هدیه گردد، تاثیرگذاری موزه را دوچندان خواهد نمود.

11- طراحی و ساخت فایل های ویدئویی برای معرفی تاریخ صنعت برق ایران و اطلاع رسانی برنامه هایی که در طول ماه در این موزه با همت وزارت نیرو انجام می گردد، به بازدیدنماینده درک بهتری از اهداف شکل گیری موزه خواهد داد. بعلاوه، اشتراک گذاری این فایل ها در شبکه های اجتماعی ویدئویی نیز، در افزایش شمار بازدیدنمایندگان سایت موزه و خود موزه، تاثیرگذار خواهد بود.

12- ساخت اپلیکیشن برای سایت موزه، توصیه ثابت سرویس پرونده یک سایت به وب مستر وب سایت هایی است که معرفی می کنیم و سایت موزه صنعت برق ایران نیز باید برای افزایش تعامل با مخاطبان و اطلاع رسانی روی گوشی های هوشمند کاربران ایرانی، به این قضیه توجه کند.

13- طراحی نسخه موبایلی سایت، یکی از الزامات بهتر دیده شدن محتوای این مجموعه خواهد بود.

14- معرفی صفحات سایت به موتورهای جست و جو، زمینه بازدید حضوری بیشتر علاقه مندان را فراهم خواهد نمود.

15- برای کلیه تصاویر بارگذاری شده در سایت موزه، شناسه و کلید واژه تعریف گردد تا معرفی تصویری مطالب در موتورهای جست و جوی تصویری نیز، به برترین شیوه انجام گردد.

16- درج آدرس کلیه سایت های موزه ای کشور در بخش پیوندها، ضریب اطلاع رسانی و جذب مخاطب بهتری برای سایت به همراه خواهد داشت.

17- معرفی آدرس سایت موزه در بخش پیوندهای کلیه سایت های رسمی کشور در فضای مجازی توصیه می گردد.

18- وب سایت هایی که به انعکاس اخبار موزه صنعت برق کشورمان اهتمام دارند، در بخش خبری منعکس گردد.

19- حقوق حق انتشار و شرایط استفاده از محتوای این سایت، در پایین صفحه نخست درگاه ارائه گردد.

20- معرفی متنی و تصویری مسئولان موزه صنعت برق در بخش درباه ما در دستور کار قرار بگیرد.

21-معرفی متنی و تصویری افراد شاخصی که در سیر تحولات صنعت برق ایران، خدمات ارزنده ای به کشور ارائه کرده اند، در بخش اسناد ارائه گردد.

22-بخشی آموزشی به معرفی صنعت برق ایران و جهان پرداخته و به زبان ساده و مصور، به معرفی صنعت برق، خدمات و شیوه های بهینه صرفه جویی در انرژی بپردازد.

23-بخش بچه ها سایت موزه صنعت برق ایران، فرصتی برای دیده شدن محتوا به وسیله بچه ها و نوجوانان ایران خواهد بود.

درباره سایت

سایت: http://museum.trec.co.ir

پست الکترونیک: [email protected]

زبان سایت: فارسی و انگلیسی

نقشه سایت: ندارد

ارتباط با ما: ندارد

نشانی: تهران- میدان شهدا- خیابان پیروزی- خیابان افروز

تلفن: 39972251- 33349040

ساعات بازدید: 8 تا 15 به جز روزهای تعطیل

برای دست اندرکاران موزه صنعت برق ایران در فضای مجازی آرزوی موفقیت داریم.

تهیه شده در آقای ابوالفضلی

منبع: کجارو

به "100 سال با صنعت برق ایران در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 سال با صنعت برق ایران در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید