سامانه ای هوشمند به کمک مدیریت مصرف آب در کشاورزی آمد

به گزارش آقای ابوالفضلی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به بحرانی بودن شرایط آب در کشور و با علم به این نکته که کشاورزی بیشترین سهم را در مصرف آب قابل سرب در کشور دارد؛ کاهش مصرف آب در این حوزه یک ضرورت ملی است.

سامانه ای هوشمند به کمک مدیریت مصرف آب در کشاورزی آمد

شرکتی دانش بنیان با طراحی سامانه نظارت و واکنش هوشمند کشاورزی و با در نظر گرفتن احتیاجهای آبی گیاهی به وسیله نظارت و پایش تصویری مقدار آب مورد احتیاج گیاه را محاسبه و بر اساس احتیاجمندی گیاه، جریان آب ورودی به مزرعه را کنترل می نماید.

این سامانه از 4 بخش اپتیکال برای ثبت و ارسال داده های تصویری، میکرو کنترلر برای پردازش تصویر دریافتی و تصمیم گیری، بخش مکانیکی برای کنترل جریان ورودی بر اساس فرمان میکروکنترلر و پنل مدیریتی با قابلیت کنترل از راه دور تشکیل شده است.

برخلاف سایر سامانه های هوشمند کنترل آبیاری که پارامترهای دیگر رطوبت خاک، رطوبت هوا، دما، زمان بندی آبیاری و غیره را کنترل می نمایند؛ این سامانه مستقیما مقدار احتیاج گیاه به آب را به وسیله نظارت تصویری در نظر می گیرد.

علاوه بر آن در سامانه طراحی شده که با حمایت گرون توسعه فناوری های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجاری سازی شده است؛ به علت نظارت مستقیم بر خود گیاه، امکان آبیاری چندین گیاه با احتیاجهای آبی متفاوت و در محیطی یکسان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سامانه ای هوشمند به کمک مدیریت مصرف آب در کشاورزی آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ای هوشمند به کمک مدیریت مصرف آب در کشاورزی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید