غذا های قلیایی و اسیدی را بشناسید

به گزارش آقای ابوالفضلی، رژیم قلیایی با این ایده که جایگزینی غذا های اسید ساز با غذا های قلیایی می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد برجسته شده است. هواداران این رژیم حتی ادعا می نمایند به مبارزه با بیماری های جدی مانند سرطان یاری می نماید.

غذا های قلیایی و اسیدی را بشناسید

این مقاله به آنالیز دانش نهفته در رژیم قلیایی می پردازد.

رژیم قلیایی چیست؟

رژیم قلیایی به عنوان رژیم اسید - قلیایی یا رژیم غذایی خاکستر قلیایی نیز شناخته می گردد. فرضیه آن این است که رژیم غذایی شما می تواند مقدار Ph مقدار گیری اسیدیته یا قلیایی بدن را تغییر دهد. متابولیسم شما یعنی تبدیل غذا به انرژی بعضی اوقات با آتش مقایسه می گردد. هر دو شامل یک واکنش شیمیایی است که یک توده جامد را می شکند و ذوب می نماید با این حال، واکنش های شیمیایی در بدن به روشی آهسته و کنترل شده رخ می دهد.

هنگامی که همه چیز می سوزد خاکستر باقی می ماند به همین ترتیب غذا هایی که می خورید به جامانده خاکستر باقی می ماند که به عنوان ضایعات متابولیکی شناخته می گردد. زباله های متابولیکی می توانند قلیایی، خنثی یا اسیدی باشند. هواداران این رژیم غذایی ادعا می نمایند زباله های متابولیکی می توانند به طور مستقیم بر مقدار اسیدیته بدن شما تاثیر بگذارند.

به عبارت دیگر اگر غذا هایی می خورید که خاکستر اسیدی بر جا می گذارند باعث اسیدی شدن خون می گردد و اگر غذا هایی می خورید که خاکستر قلیایی بر جای می گذارد خون شما را قلیایی می نماید. بر اساس فرضیه خاکستر اسید، تصور می گردد خاکستر اسیدی شما را در برابر بیماری آسیب پذیر می نماید در حالی که خاکستر قلیایی به عنوان محافظ شناخته می گردد.

با انتخاب غذا های قلیایی بیشتر باید بتوانید بدن خود را قلیایی کنید و سلامتی خود را بهبود ببخشید. اجزای غذایی که خاکستر اسیدی از خود بر جای می گذارند شامل پروتئین، فسفات و گوگرد هستند در حالی که اجزای قلیایی شامل کلسیم، منیزیم و پتاسیم می گردد. گروه های غذایی خاصی اسیدی، قلیایی یا خنثی در نظر گرفته می شوند:

اسیدی: گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات و الکل

خنثی: چربی های طبیعی، نشاسته و قند ها

قلیایی: میوه ها، مغزها، حبوبات و سبزی ها

سطح pH منظم در بدن

هنگام بحث در خصوص رژیم غذایی قلیایی درک PH مهم است. به زبان ساده PH مقدار گیری مقدار اسیدی یا قلیایی بودن چیزی است. مقدار pH از صفر تا 14 است:

اسیدی: 0.0 تا 6.9

خنثی: 7.0

قلیایی یا پایه: 7.1 تا 14.0

بسیاری از هواداران این رژیم غذایی پیشنهاد می نمایند افراد PH ادرار خود را کنترل نمایند تا از قلیایی بودن و اسیدی نبودن آن اطمینان حاصل نمایند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که pH در بدن شما بسیار فرق دارد.

در حالی که بعضی از قسمت ها اسیدی هستند و بعضی دیگر قلیایی. معده شما سرشار از اسید کلریدریک است و به آن pH2-3-3 می دهد که بسیار اسیدی است و این اسیدیته برای تجزیه غذا لازم است. از طرف دیگر، خون انسان همواره کمی قلیایی است و pH آن از 7.36 تا 7.44 است. هنگامی که pH خون شما از حد طبیعی خارج گردد در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. با این حال، این فقط در بعضی از بیماری های خاص مانند کتواسیدوز ناشی از دیابت، گرسنگی یا مصرف الکل رخ می دهد.

غذا بر PH ادرار تاثیر می گذارد نه خون

برای سلامتی شما بسیار مهم است که PH خون ثابت بماند. اگر قرار باشد از محدوده طبیعی خارج گردد سلول های شما از کار می افتند و در صورت عدم درمان خیلی سریع می میرید به همین علت بدن شما روش های موثر بیشماری برای تنظیم دقیق تعادل pH خود دارد که به عنوان هموستاز اسید باز شناخته می گردد.

در حقیقت تقریبا غیرممکن است که غذا مقدار pH خون را در افراد سالم تغییر دهد اگرچه نوسانات جزئی در محدوده طبیعی محتمل است، رخ دهد. با این حال غذا مقدار pH ادرار شما را تغییر می دهد اگرچه این اثر تا حدودی متغیر است. دفع اسید ها با ادرار یکی از اصلی ترین راه های تنظیم pH خون در بدن است. اگر یک تکه استیک بزرگ بخورید چند ساعت بعد ادرار اسیدی تر خواهید داشت، زیرا بدن مواد زائد متابولیکی را از سیستم بدن شما خارج می نماید، بنابراین pH ادرار شاخص ضعیفی برای معین pH کلی بدن و سلامت عمومی است، بعلاوه تحت تاثیر عواملی غیر از رژیم غذایی شما واقع شده است.

غذا های اسید ساز و پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی پیشرونده است که با کاهش محتوای مواد معدنی مورد احتیاج استخوان رخ می دهد. این بیماری به ویژه بین زنان یائسه شایع است و خطر شکستگی را به شدت افزایش می دهد. بسیاری از هواداران رژیم های قلیایی بر این باورند برای حفظ PH ثابت خون بدن شما مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم را از استخوان های شما می گیرد تا اسید های موجود در غذا های اسیدی را که می خورید، بافر کند.

بر اساس این نظریه رژیم های غذایی اسید ساز مانند رژیم غذایی غربی باعث از بین رفتن تراکم مواد معدنی استخوان می شوند. این نظریه به عنوان فرضیه پوکی استخوان اسیدی شناخته می گردد. با این حال، این تئوری عملکرد کلیه های شما را که برای از بین بردن اسید ها و تنظیم pH بدن اساسی هستند، نادیده می گیرد. کلیه ها با فراوری یون های بی کربنات اسید های موجود در خون را خنثی می نمایند و بدن را قادر می سازد تا از نزدیک pH خون را مدیریت کند.

سیستم تنفسی شما نیز در کنترل pH خون نقش دارد. هنگامی که یون های بی کربنات از کلیه به اسید های موجود در خون متصل می شوند دی اکسید کربن ایجاد می نمایند که شما آن را بیرون می کشید و آب ایجاد می کنید که به وسیله پوست خارج می گردد، بعلاوه فرضیه اسید - خاکستر یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان را یعنی از دست دادن پروتئین کلاژن از استخوان نادیده می گیرد. از قضا، این کاهش کلاژن به شدت با سطح پایین دو اسید ارتوسیلیسیک و اسکوربیک یا ویتامین C در رژیم غذایی شما ارتباط دارد.

بخاطر داشته باشید شواهد علمی مرتبط با اسید غذایی با تراکم استخوان یا احتمال شکستگی مخلوط شده است. در حالی که بسیاری از مطالعات مشاهده ای هیچ ارتباطی پیدا ننموده اند، اما مطالعات دیگر ارتباط قابل توجهی را کشف نموده اند. بر اساس نتایج آزمایشات بالینی رژیم های غذایی اسیدی هیچ تاثیری بر سطح کلسیم در بدن شما ندارند. در صورت وجود، این رژیم ها با افزایش احتباس کلسیم و فعال سازی هورمون IGF1 با بهبود سلامت استخوان باعث ترمیم عضلات و استخوان می گردد. به همین ترتیب یک رژیم غذایی پر پروتئین و اسید ساز به احتمال زیاد با سلامت بهتر استخوان مرتبط است.

اسیدیته و سرطان

بسیاری از افراد اذعان می دارند سرطان در یک محیط اسیدی رشد می نماید و می تواند با رژیم قلیایی درمان گردد. با این حال، آنالیز های جامع در خصوص رابطه بین اسیدوز ناشی از رژیم غذایی یا افزایش اسیدیته خون ناشی از رژیم غذایی و سرطان نتیجه گرفت هیچ ارتباط مستقیمی بین آن ها وجود ندارد. نخست اینکه غذا به طور قابل توجهی بر pH خون تاثیر نمی گذارد.

دوم، حتی اگر تصور گردد غذا می تواند مقدار pH خون یا سایر بافت ها را به طرز چشمگیری تغییر دهد سلول های سرطانی محدود به محیط های اسیدی نیستند. در حقیقت سرطان در بافت طبیعی بدن رشد می نماید که دارای pH کمی قلیایی 7.4 است. بسیاری از آزمایشات سلول های سرطانی را با موفقیت در یک محیط قلیایی رشد داده اند و در حالی که تومور ها در محیط های اسیدی سریع تر رشد می نمایند تومور ها خود این اسیدیته را ایجاد می نمایند. این محیط اسیدی نیست که سلول های سرطانی را ایجاد می نماید بلکه سلول های سرطانی هستند که محیط اسیدی را ایجاد می نمایند.

رژیم های غذایی اجدادی و اسیدیته

آنالیز نظریه اسید - قلیایی از دو منظر تکاملی و علمی اختلافاتی را نشان می دهد. یک مطالعه تخمین زده است 87 درصد از انسان های پیش کشاورزی رژیم های قلیایی داشتند و بحث اصلی رژیم مدرن قلیایی را تشکیل می دهند. تحقیقات جدیدتر تقریبی می دهد که نیمی از انسان های پیش کشاورزی از رژیم های خالص قلیایی تشکیل شده استفاده می کردند در حالی که نیمی دیگر از رژیم های خالص اسید ساز استفاده می کردند.

به خاطر داشته باشید اجداد ما با دسترسی به غذا های متنوع در آب و هوای کاملا متفاوتی زندگی می کردند. در حقیقت، رژیم های اسید ساز بیشتر متداول بودند، زیرا مردم به شمال استوا مهاجرت می کردند. اگرچه حدود نیمی از شکارچیان از رژیم غذایی خالص اسید ساز استفاده می کردند، اما اعتقاد بر این است بیماری های مدرن بسیار کمتر شایع بوده است.

خط آخر

رژیم قلیایی کاملا سالم است و افراد را به مصرف زیاد میوه ها، سبزی ها و غذا های گیاهی سالم تشویق می نماید در حالی که غذا های فرآوری شده در آن محدود است. با این حال، این تصور که رژیم غذایی به علت اثرات قلیایی آن سلامتی را تقویت می نماید، مبهم است. این ادعا ها با هیچ مطالعه قابل اعتمادی در فاز انسانی اثبات نشده است.

بعضی مطالعات تاثیرات مثبت را در زیرمجموعه بسیار کمی از جمعیت نشان می دهند. به طور خاص، یک رژیم غذایی قلیایی با پروتئین کم برای افرادی که بیماری مزمن کلیه دارند، گزینه مفیدی است. به طور کلی، رژیم قلیایی سالم است، زیرا براساس غذا های کامل و فرآوری نشده است. هیچ مدرک معتبری نشان نمی دهد که با سطح pH ارتباط دارد.

منبع: برنا

منبع: فرارو

به "غذا های قلیایی و اسیدی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا های قلیایی و اسیدی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید