تصاویری که برای سفر به ماچو پیچو ترغیبتان می نماید

به گزارش آقای ابوالفضلی، ماچو پیچو (Machu Picchu) یک دژ نظامی مربوط به دوره اینکاها است که بر کوههای آند در کشور پرو واقع شده است. برای آشنایی با یکی از عجایب هفتگانه نو دنیا با خبرنگاران همراه باشید.

تصاویری که برای سفر به ماچو پیچو ترغیبتان می نماید

قلعه ماچو پیچو در قرن پانزدهم به وسیله امپراتوری اینکا (Inca) بنا شده است و در قرن شانزدهم زمانی که اسپانیاردها آن را فتح کردند به حال خود رها شد و تا سال 1911 در دنیای بیرون کسی از آن خبری نداشت. امروزه ماچو پیچو یک یاز مشهورترین مکان های باستانی محسوب می گردد و در سال 1983 به وسیله یونسکو به عنوان میراث دنیای ثبت شد. در این مقاله، گزارشی از سفر سوفی مورای موریس (Sophie Murray-Morris) به ماچو پیچو را می خوانید که در مجله اینترنتی دنیاگردی metro.co.uk منتشر شده است:

ماچو پیچو روی نقشه

با گشت وگذار در اطراف ماچو پیچو باز هم نمی توان تصور کرد که زمانی که به وسیله کاوشگران کشف شد، این مکان چه شکلی بود. مورخ آمریکایی هیرام بینگام (Hiram Bingham) در سال 1911 به وسیله افراد محلی به خرابه های این قلعه آورده شد. در آن موقع خرابه ها با آسانی قابل مشاهده بودند و گیاهان روی آنها را پوشانده بودند. گروه او در سال های 1912 و 1915 آغاز به تمیزکاری مشقت بار گیاهان رشد نموده در دور و اطراف قلعه کردند؛ بنابراین، همان طور که قابل تصور است، این قلعه بسیار متفاوت از آن چیزی بود که اکنون مشاهده می گردد.

من قبل از بازدید از ماچو پیچو صدها تصویر از آن را دیده بودم که بیشتر آن ها در صفحه اینستاگرام دنیاگردان بود که با فیلترهای سوال برانگیز و نوردهی زیاد تصویربرداری شده بود. ولی مثل همواره حتی یک تصویر هم دیدی از قدم زدن در اطراف ماچو پیچو، پایگاه بزرگ اینکاها، به من نمی داد.

من در ساعت چهار صبح از کوزکو (Cusco) سفر طولانی خود به ماچو پیچو را آغاز کردم. در آن موقع حومه شهر پرو پوشیده از سیاهی بود و سگ های ولگرد سر غذاهای دورریز در وسط خیابان نزاع می کردند و هیچ چراغ خیابانی در دیدرس نبود.

سگ ها تنها مواردی نبودند که رانندگی در این جاده پرویی را با مشکل روبرو می کردند. کنده های درخت و سنگ های بزرگ نیز جهت را سد می کردند. روز قبل بعضی از افراد محلی به علت تصادفی که در اطراف فرودگاه اتفاق افتاده بود جاده را مسدود نموده بودند، بنابراین مانع عزیمت هزاران دنیاگرد دیگر به ماچو پیچو شده بودند.

در سال های اخیر یک فرودگاه بین المللی نو در شهر چینچرو (Chinchero) به دستور رئیس جمهور قبلی پرو در دست افتتاح است. از دید افراد محلی این طرح بسیار خوشایند بود زیرا که فکر می کردند که فرودگاه های لیما (Lima) و کوزکو بیش از مقدار شلوغ شده است و پر از مسافرانی است که قصد بازدید از این مکان باستانی را دارند.

تصادف اتفاق افتاده و مسدود شدن جاده ها ناشی از آن بدین معنی است که یک تور سه روزه تبدیل به تور 24 ساعته شده است که بایستی ساعت 4 صبح از خواب بیدار شده تا به قطار اینکا ریل (Inca Rail) از اولانتایتامبو (Ollantaytambo) به آگواس کالینته (Aguas Calientes) برسم.

سپیده دم ابرهای سیاه کنار رفته و ییلاقات تماشایی پرو نمایان شد. کوه های پر از برف و دریاچه ها تا ایستگاه قطار همراهی می نمایند، جایی که قطار اینکا ریل تا آگواس کالینته یک ساعت و چهل وپنج دقیقه فاصله دارد.

ماچو پیچو در زبان ملی کوئنچوا (Quechua) به معنی قله قدیمی است. به نظر می رسد که ماچو پیچو یک تفرجگاه تابستانی برای رهبران اینکا بود. بعضی نظریه ها هم بیانگر اهداف نظامی برای آن هستند و این مسئله هنوز به صورت معما به جای مانده است.

راهنمای تور ما گفت که ساخت این بنا 80 سال به طول انجامیده است و میانه طول عمر در آن موقع 50 سال بود، این بدین معنی است که بیشتر کسانی که آغاز به ساختن این بنا کردند هرگز اتمام آن را ندیدند.

راهنمای تور بعلاوه گفت که تقریبا 400 نفر در ماچو پیچو زندگی می نموده اند. این مسکن بسیار منظم بود و برای کشاورزی، اعضای خانواده سلطنتی و کارگر بخش های جدا در نظر گرفته بودند. قسمت های مختلف با نوع دیوار ساختمان های آن قسمت معین می شد. به عنوان مثال دیوارهای با سنگ های بزرگ و صیقلی نشان دهنده مهم ترین ساختمان ماچو پیچو است از جمله معبد خورشید (Sun Temple). زمین های مزرعه در ماچو پیچو به این معنی است که مردم آنجا به مقدار کفایت گوشت آلپاکا (alpaca) که نوعی شتر بی کوهان در آمریکای جنوبی است، گوشت خوک، ماهی، گیاهان، میوه ها و سبزی ها برای مصارفشان داشتند.

نظرتان در خصوص تصاویر فوق چیست؟ آیا مایلید به یکی از عجایب هفتگانه دنیا با طبیعت بکر سفر کنید؟ نظرتان را در قسمت دیدگاه ها با آقای ابوالفضلی در میان بگذارید.

منبع: کجارو / metro.co.uk

به "تصاویری که برای سفر به ماچو پیچو ترغیبتان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری که برای سفر به ماچو پیچو ترغیبتان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید