جاهای دیدنی لرستان ، شهر آبشارهای ایران

به گزارش آقای ابوالفضلی، اگر با شنیدن نام آبشار، تنها تصویری از آبشار نیاگارا در فکر تان نقش می بندد، باید به شما بگوییم که برای دیدن زیباترین و مجذوب کننده ترین آنها، تنها کافی است سفری به شهر زیبای لرستان داشته باشید. لرستان یکی از استان های مرکزی ایران به شمار می آید که با قدمت تاریخی، جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی در صدر یکی از بکرترین مقاصد داخلی دارد. پس پیش از اینکه کوله بار سفرتان را ببندید، در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی لرستان آشنا شوید.

جاهای دیدنی لرستان ، شهر آبشارهای ایران

معرفی لرستان | شهری با جاذبه های گردشگری پنهان

پیش از معرفی جاذبه های گردشگری لرستان، خوب است کمی با تاریخ و قصه لرستان آشنا شوید. آثار باستانی و کاوش های صورت گرفته روی لرستان، نشان از قدمت این شهر در دوره های پیش از تاریخ، ایران باستان و دوره اسلامی می دهد. پهناوری و موقعیت جغرافیایی لرستان به گونه ای است که شما در هر بخش این شهر، از تماشا زیبایی های آن، حیرت زده خواهید شد.

برترین زمان برای سفر به لرستان

پیش از سفر، خوب است کمی با آب و هوای لرستان آشنا شوید. تنوع اقلیم لرستان باعث می شود تا شما در این شهر، هر چهار فصل را تجربه کنید. شمال لرستان، سرد و برفی و بخش جنوبی آن، آب و هوایی معتدل و بارانی دارد. جالب است بدانید لرستان، پس از گیلان و مازندران، رتبه سوم بارندگی و بارش باران را در کشور به خود اختصاص می دهد.

همانطور که طبیعت در بهار، در زیباترین حالت خود است، لرستان هم در تماشای ترین زمان خود قرار گرفته است. از این رو بهار، مخصوصا اردیبهشت، برترین زمان سفر به لرستان به شمار میرود.

جاذبه های طبیعی لرستان

اقلیم متنوع لرستان موجب شده تا طبیعت زیبای این شهر، در بکرترین حالت خود باشد. از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب لرستان شما می توانید از جاذبه های طبیعی لرستان بازدید کنید. در ادامه قصد داریم برترین جاهای تماشای لرستان را به شما معرفی کنیم.

آبشار بیشه | محصور در میان جنگل های بلوط

حتما عکس های زیبا آبشار بیشه را دیده اید و یا وصف این آبشار بلند را شنیده اید. آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به شمار میرود که در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته است. فاصله این آبشار تا خرم آباد حدود 65 کیلومتر است که به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن تهران جنوب و دسترسی راحت آن، از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. ارتفاع آبشار به 480 متر می رسد که به دریاچه ای به طول 10 متر می پیوندد و در نهایت به رود سزار می ریزد.

زیبایی آبشار بیشه رود زمانی به اوج می رسد که با جنگل های بلوط می آمیزد و صدایی طنین اندازی در محیط جاری می نماید. سرسبزی محیط اطراف آبشار، این منطقه را به یکی جاهای تماشای لرستان در بهار تبدیل نموده است. در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی نظیر چادرهای اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر امکانات موجب شده تا گردشگران بتوانند از بودن در این منطقه لذت ببرند. بعلاوه پس از تماشای آبشار، پیشنهاد می کنیم سری هم به روستای بیشه بزنید و معاشرت با مردم مهمان نواز روستا، لذت ببرید.

دره خزینه | گرند کانیون ایران!

دره خزینه، به دلیل سال ها فرسایش طبیعت در این منطقه به وجود آمده است. دره خزینه یکی از شگفت انگیزترین تماشای های استان لرستان به شمار میرود که رودخانه سیمره از میان پیچ و خم این دره می گذرد و تصویری فوق العاده از طبیعت را به نمایش می گذارد. برای بازدید از دره خزینه باید از شهرستان پلدختر به سمت اندیمشک راه افتاده و پس از پیمودن مسافتی 47 کیلومتر به روستای خزینه می رسید.

در کنار روستای خزینه به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری هم به پل معلق دره خزینه و پیچ نعل اسبی بزنید. قدمت دره خزینه را می توان از فرسایش لایه لایه سنگ ها، در طول سالیان دراز حدس زد. این منطقه برترین مقصد برای دوستداران طبیعت ، کوهنوردان و سنگ نوردان به شمار میرود. در بهار و اوایل پاییز که تابش خورشید مایل است، برترین زمان بازدید از دره خزیه به شمار می آید.

دریاچه کیو | گوشه ای از طبیعت در دل شهر

دریاچه کیو را به دلیل آب تیره و کبود رنگ آن، کیو نام گذاری کردند. این دریاچه سال ها پیش، محل جوشش چشمه کیو بوده که پس از همت شهردار وقت، طراحی برای بهبود و نوسازی دریاچه کیو انجام شد که آن را امروزه به یکی از جاهای تماشای لرستان تبدیل نموده است. در کنار دریاچه کیو، می توانید از تفریحات دریاچه نظیر قایق موتوری و پدالی، شهربازی، پیک نیک و پیاده روی لذت ببرید. برای اقامت در نزدیکی دریاچه کیو، پیشنهاد می کنیم چند روزی در هتل دنیاگردی سراب کیو اقامت داشته باشید و از چشم انداز بی نظیر آن لذت ببرید.

دشت لاله های واژگون الیگودرز | تماشای متفاوت طبیعت

اگر وصف دشت لاله های واژگون را شنیده اید؟ کافی است سری به الیگودرز لرستان بزنید. این لاله های واژگون هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه، دشت های زاگرس را زیباتر از همواره می نمایند. برای بازدید از دشت لاله واژگون در لرستان، باید حدود 35 کیلومتر به سمت جنوب شرقی، جاده شول آباد بروید تا به بزرگترین دشت لاله واژگون برسید.

تنگه شیرز | قدیمی ترین موزه طبیعی زمین

در 50 کیلومتری کوهدشت، حاشیه رودخانه سیمره، تنگه ای شگفت انگیز قرار گرفته است که در لیست آثار ملی نیز ثبت شده است. در میان لایه های دره شیرز می توانید آثار باقیمانده از زندگی چند هزار ساله انسان ها را مشاهده کنید. از عجایب دره شیرز می توان به صخره های رسوبی، آبشارها و رودخانه ها و حتی ماهیان قزل آلای شناور در این آب ها اشاره نمود. البته از آب و هوای مطبوع و سرسبزی طبیعت این تنگه نیز، نباید غافل شد.

دره شیرز را تا سرانجام که بروید، به غار خدا دره شیرز که مردم محلی به آن، پل خدا دره شیرز می گویند، می رسید. در دل این غار 150 متری، رودخانه ای جاری است که به دلیل نرسیدن نور آفتاب، آبی به سردی یخ دارد. اگر قصد پیاده روی در این غار را دارید، بهتر است حتما مجهز و سبک سفر کنید.

تنگه هلت | تنگه ای افسانه ای در لرستان

در اثر فرسایش های آبی طی سالیان دراز، تنگه هلت تشکیل شده است. این دره تا چند سال پیش زیر آب قرار داشت، اما براثر سیلاب ها، مسیر ورودی برای بازدید از اتگه هلت باز شد. طول این دره به حدود چهار کیلومتر می رسد که پیمایش آن حدود 1.5 تا 2 ساعت طول می کشد. برای بازدید از این تنگه سحرانگیز ،باید 90 کیلومتری به سمت آزاد راه زال به سمت اندیمشک بروید. اواخر پاییز تابستان تا پاییز، برترین زمان سفر به تنگه هلت محسوب می شود.

آبشار سفید | عروس آبشارهای ایران

در شرق استان لرستان، آبشاری با ارتفاع 70 متر، قد کشیده که به عروس آبشارهای ایران معروفیت دارد. در منطقه کوهستان زاگرس الیگودرز، بر اثر فرسایش های آبی در طی سالیان دراز، آبشار سفید، از میان کوه های دامنه اشترانکوه سر بیرون آورده است که از رودخانه کوه کازینستان سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه دز می رسد. دلیل نامگذاری آبشار آب سفید، به دلیل ترکیب هوا با آب و برخوردشان به سنگ ها، حباب های سفیدی تشکیل شده که رنگ سفید این حباب ها موجب شده تا به آبشار سفید معروفیت پیدا کند. تابستان که هوا متعادل تر شده و رودها و آبشارها از همواره پرآب تر هستند، برترین فصل سفر به آبشار آب سفید به شمار میرود.

مخمل کوه | شگفتی طبیعت لرستان

مخمل کوه حاصل چین خوردگی آخرین دوره زمین شناسی، سنوزوئیک یا نوزیستی است که با ارتفاع 1900 کتری، بخشی از رشته کوه های شرق زاگرس را تشکیل می دهد. آنچه مخمل کوه را از سایر کوه ها متمایز می نماید، وجود گلسنگ هایی است که با تابش آفتاب و در هر فصل، رنگی متفاوت به خود می گیرند. بکر بودن و تمیز بودن این منطقه را می توان به وجود همین گلسنگ ها نسبت داد.

علاوه بر تماشای اقتدار مخمل کوه، می توانید پارک جنگلی اطراف مخمل کوه لذت ببرید و تنگه تاریخی شبیخون و آبشار شبیخون را از نزدیک ببینید. در فصل بهار و اردیبهشت، از تماشا طبیعت مخمل کوه حیرت زده خواهید شد.

آبشار نوژیان | نزدیکترین آبشار به خرم آباد

صدای جوش و خروش آب در میان صخره ها در کنار طبیعتی بکر، تصویری فراموش نشدنی از سفر لرستان می سازد. روایت های متفاوتی از نامگذاری آبشار نوژیان وجود دارد که برخی آن را به دلیل وجود کشتزارهای عدس در اطراف آبشار و برخی به دلیل کم و زیاد شدن آب آبشار در مواقع مختلف سال نسبت داده اند. آبشار نوژیان، در فاصله 38 کیلومتری جاده خرم آباد، در نزدیکی آبشار بیشه واقع شده است. از دیگر جذابیت های آبشار نوژیان می توان به کوه تاف، رویش گیاهان دارویی و دریاچه اشاره نمود.

دره نی گاه | به رنگارنگی چهار فصل

دره نی گاه، یکی از منطقه ها حفاظت شده دورود به شمار میرود که طولی به مسافت 12 کیلومتر دارد. دره نی گاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، یکی از مقاصد محبوب در میان طبیعت گردان و کوهنوردان به شمار می رود که برای پیمودن آن باید کمر همت زنید و پیاده از آن بازدید کنید. دره نی گاه در هر فصلی از سال، از بهار گرفته تا زمستان، جذابین خاص خود را دارد که با توجه به زمانی که قصد سفر دارید، باید تجهیزات مناسب را همراه خود ببرید.

آبشار گریت | آبشار پله ای ایران

آبشار گریت یا آبشار سرکان، یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان به شمار میرود که حدود 50 کیلومتر با خرم آباد فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار گریت با هفت چشمه، مسافتی حدود یک ساعت را باید پیاده روی کنید. پوشش گیاهی و درختان بلوط اطراف این آبشار به زیبایی این منطقه می افزاید. فصل بهار و تابستان،آبشار پرآب تر از همواره و منطقه پوشیده از گل های رنگارنگ است، برترین زمان بازدید از آبشار گریت محسوب می شود.

تونل برفی ازنا | از آثار طبیعی لرستان

برای تماشای شگفت انگیز ترین جاذبه لرستان، حدود 82 کیلومتر از خرم آباد فاصله بگیرید تا به شهرستان ازنا برسید. این شهرستان به دلیل دشت های حاصلخیزی که دارد، حدود 10 درصد لوبیای کشور را تامین می نماید. در دامنه اشترانکوه، در روستان کمندان ،تونل برفی با عرض 10 متر و ارتفاع 2.5 متری به طور طبیعی از انباشته شدن هزاران تن برف و یخ تشکیل شده، که به یکی از بکرترین جاهای تماشای لرستان تبدیل شده است.

بهار، تابستان و اوایل پاییز می توانید از تونل برفی ازنا بازدید کنید، البته حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید، زیرا با ورود به غار، دما به طور محسوسی کاهش می یابد.

غار کلما کره | خزانه سلسله ساسانی

شاید جالب باشد بدانید که روزی غار کلما کره، خزائن سلسله های ساسانی و هخامنشی بوده است. قدمت این غار به 2700 سال پیش برمی شود که از این غار به عنوان میراث پادشاهان یاد می شود. شاید جالب باشد بدانید تا چند سال پیش، کسی از حضور این غار باخبر نبود. تا اینکه چوپانی و در برخی روایت ها راننده ماشین سنگینی، به غار می رود و زمانی که سکه پیدا می نماید و آن را به عتیقه شناسی نشان می دهد، پی به ثروت این غار می برد. امروزه در این غار تنها تعدادی ستون به جای مانده است و بیشتر اشیای کشف شده در آن در موزه های لوور نگهداری می شود.

تنگه لی لی | تنگه ای رویایی با صخره های بلند

در ادامه معرفی تماشای های لرستان، به تنگه لی لی می رسیم. درست در میان صخره های زاگرس، تنگه لی لی تشکیل شده که حاصل فرسایش آبی و بادی در طول سالیان دراز است. عبور آب در میان این صخره ها، تصویری اعجاب انگیز بوجود آورده که به دلیل داشتن آب خنک، یکی از برترین مقاصد گردشگری لرستان در تابستان به شمار میرود.

جاذبه های تاریخی لرستان

تا الان، گوشه ای از طبیعت منحصر به فرد، لرستان را به شما معرفی کردیم. اما باید بگوییم قدمت تاریخی و باستانی این شهر، دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارد. در ادامه تعدادی از مهمترین جاذبه های تاریخی لرستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

قلعه فلک الافلاک | یادگار عصر ساسانی

وارد شهر خرم آباد که می شوید، می توانید دورنمایی از قلعه فلک الافلاک را ببینید. این قلعه تاریخی که بر روی تپه بلندی قرار گرفته، در ادوار مختلف تاریخ از ساسانیان گرفته تا قاجار، نقش پررنگ و مهمی داشته است. این قلعه از آجر، خشت، سنگ و ملات ساخته شده که برای راه اضطراری و فرار، در حیاط قلعه دوم چاه بزرگی نیز دارد. اطراف قلعه، 12 برج بنا شده که بر عظمت و شکوه این قلعه می افزاید.

جالب است بدانید برای تهیه آب شرب در مواقع جنگ، چاه آب شربی کنده شده تا در مواقع جنگ آب برای سربازان و افراد حاضر آب تامین باشد. به هنگام بازدید از قلعه می توانید سری هم به موزه باستان شناسی خرم آباد بزنید. در این موزه، بخشی از آداب و رسوم، فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم مردم لرستان را از گذشته تا کنون به معرض نمایش در آمده است.

مسجد جامع بروجرد | مسجدی با معماری خاص

معماری مساجد ایران، در تمام دنیا زبانزد است. مسجد جامع بروجرد هم به عنوان یکی از نخستین مساجد ایرانی محسوب می شود که قدمت آن به قرن دوم و سوم هجری برمی شود. بخش های مسجد جامع شامل حیاط مرکزی، فضای گنبدخانه و شبستان های اطراف آن، شبستان زمستانی و ایوان می شود. در دوره سلجوقیان، اهتمام ویژه ای به مسجد جامع بروجرد شد که آثار آن را می توانید از بناهای تزئینی ،کاشی کاری و گچ کاری آن مشاهده کنید.

لرستان، طبیعتی به وسعت دنیا

هر آنچه بخواهیم، از زیبایی ها و طبیعت لرستان بگوییم، کم گفتیم. طبیعت و تاریخ لرستان، چیزی نیست که بتوانید به سادگی از آن عبور کنید. پیشنهاد می کنیم تا با رزرو هتل های لرستان، چند روزی را در این شهر بمانید و سری به طبیعت بکر لرستان بزنید.

ما در این مطلب کوشش کردیم تا گوشه ای از جاهای تماشای در لرستان را به شما معرفی کنیم. شما تجربه سفر به کدام یکی از جاهای تماشای لرستان را دارید؟

منبع: فلای تودی

به "جاهای دیدنی لرستان ، شهر آبشارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی لرستان ، شهر آبشارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید