بکرترین تنگه ایران برای آب تنی در روزهای گرم تابستان

به گزارش آقای ابوالفضلی، در پی یک مکان خنک و آرام و بکر برای روزهای گرم تابستان می گشت؟ فکر می کنید غیر شهرهای شمالی با آب و هوای شرجی مکان های گردشگری دیگری در ایران وجود ندارد؟ زیبایی و آب و هوای مطبوع این تنگه در غرب کشور شما را مدهوش خواهد کرد.

بکرترین تنگه ایران برای آب تنی در روزهای گرم تابستان

در میان دره های عمیق و جنگل های سرسبز غرب کشور یکی از زیباترین تنگه های ایران با نام تنگه رازیانه ایلام قرار گرفته است. مجله گردشگری آقای ابوالفضلی در این مقاله سفری هیجان انگیز به غرب کشور داشته است با ما همراه شوید.

تنگه رازیانه

ایلام سرزمین تنگه های زیبا و طبیعت بهشتی در ایران با داشتن زیباترین منظره ها طبیعی به یکی از مقاصد اصلی گردشگری غرب کشور تبدیل شده است. در این استان تنگه های زیبا و اعجاب انگیز بسیاری وجود دارد که یکی از مجذوب کننده ترین آنها تنگه رازیانه ایلام است.

این تنگه باریک در میان دره های عمیق و زمین های سرسبز استان ایلام واقع شده است. طبیعت حیرت انگیز این استان در میان سایر استان های غرب کشور مثال زدنی است. ایلام سومین استان بزرگ کردنشین کشور است. تنگه رازیانه ایلام با داشتن زیبایی های منحصربه فرد در سال 1388 در لیست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

ویژگی های تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه حدود سه کیلومتر در امتداد کوهپایه های زاگرس ادامه دارد. در میان شهرهای ایلام و بدره راه باستانی و قدیمی به نام آبهر وجود دارد که به پشته ارشت و بردبال چنار باشی می رسد. در میان این راه قدیمی که آثار باستانی بسیاری نیز در آنجا یافت شده، تنگه ای زیبا به وسعت سی هکتار قرار گرفته است.

عرض این تنگه در بیشترین حالت خود به پنج متر می رسد. تنگه رازیانه ایلام در کوهپایه ارتفاعات کبیر کوه واقع شده است. رودخانه ای با عمق کم و عرض کم در دل این دره پر عمق و طولانی جاری است. عمده مجذوب کنندهیت و زیبایی این دره به خاطر دیواره های بلندی است که تا ارتفاع پانزده تا سی متری اطراف رودخانه بالا آمده اند.

شکل های عجیب و غریب و زیبایی که این دیوارها به خود گرفته اند، با گذشت هزاران سال و بر اثر فرسایش های آبی و بادی به وجود آمده است. این شکل ها باعث به وجود آمدن منظره ای خیره کننده برای تنگه رازیانه ایلام شده اند.

سراب گرو در بلندای کبیر کوه، سرچشمه اصلی آب رودخانه جاری در دل تنگه است. این رود در فصل بهار و زمستان آبی جاری و مستمر دارد و در فصل تابستان با کم شدن بارش ها، میزان حجم آب ورودی به رود کمتر می شود.

علت نام گذاری تنگه

رازیانه گیاهی خوشبو و معطر است که معمولا در منطقه ها پر بارش با آب وهوای خنک و معتدل می روید. گل های زردرنگ و خوشه ای رازیانه خاصیت دارویی فراوانی دارند که به صورت خودرو نیز در منطقه ها زیادی رشد می کند. تنگه رازیانه ایلام یکی از منطقه های است که شرایط مساعدی برای رویش این گیاه زیبا و پرخاصیت به وجود آورده است. علت نام گذاری این تنگه با این نام زیبا، فراوانی گل های رازیانه در این منطقه است.

تنگه رازیانه چگونه شکل گرفته است؟

جنس اصلی سنگ های مسیر تنگه رازیانه ایلام آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. بر اثر فعالیت های تکتونیکی منطقه، لایه های ضخیم آهک از هم دور شده و درز و شکاف های بسیاری به وجود آمده است. در واقع زمین لرزه عتل اصلی به وجود آمدن این تنگه بوده است.

به مرور زمان با فرسایشی که در سنگ های آهکی رخ داده، انحلال سنگ ها و موقعیت خاصی که تنگه در آن قرار گرفته؛ یعنی اختلاف ارتفاع و شیب تند بخش های بالا و پایین باعث شده اند که شکل ظاهری شکاف ایجاد شده در کوه به صورت امروزی دربیاید. از طرفی عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی نیز در این شکل گیری تاثیر به سزایی داشته اند.

سخن آخر

ویژگی مهم تنگه رازیانه ایلام، صخره های بلند و تنگی است که در اطراف آن قرار گرفته اند و آب رودخانه که به دور این صخره ها جریان یافته است. این تنگه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه مندان به طبیعت سرسبز و بکر و آبشارهای مجذوب کننده و دیدنی شناخته می شود. زیبایی های منحصربه فرد این تنگه در کنار آب روان خنکی که در دل آن جاری است شما را به اندکی استراحت در طبیعت بی نظیر ایلام فرا می خواند و شاید یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان گرم امسالتان باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با مجازات سنگین خیانت در امانت آشنا شوید را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "بکرترین تنگه ایران برای آب تنی در روزهای گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکرترین تنگه ایران برای آب تنی در روزهای گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید