بلند ترین آبشار خرم آباد ، آبشار نوژیان

به گزارش آقای ابوالفضلی، آبشار نوژیان لرستان چیزی در حدود 95 متر ارتفاع دارد که در بین بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک لرستان جزو بلندترین و مرتفع ترین آن ها به شمار میرود و در لیست آبشار های بلند و مرتفع ایران قرار می گیرد. در بهار و تابستان می توان شاهد آبشاری پر آب در این منطقه از خرم آباد بود. بنابر این بهترین موقع برای دیدن این آبشار، این دو فصل از سال است. نوژیان آبشاری که بعد از آبشار بیشه جزو معروف ترین آبشار های لرستان شناخته می شود. عرض تاج این آبشار حدود 5 متر بوده و در بین دو کوه هشتاد پهلو و تاد در قسمت جنوب شرقی شهر زیبای خرم آباد و در کیلومتر 38 جاده کمربندی خرم آباد در روستایی به نام نوژیان قرار گرفته است.

بلند ترین آبشار خرم آباد ، آبشار نوژیان

نوژیان به چه معنی است؟

دلیل نام گذاری این آبشار به نوژیان به دلیل تغییر شکل آبشار می باشد. آب این آبشار در بهار و تابستان زیاد و در اواخر تابستان کم و گاهی در ماه هایی از سال کاملا خشک و بی آب می شود و مانند درختان به خواب زمستانی تن می دهد بنا بر این آن را نوژیان به معنی آب زنده نام نهاده اند.

آبشار نوژیان لرستان، پرآب و دیدنی

آب آبشار نوژیان و رودخانه زیبایی که در نزدیکی این آبشار وجود دارد، به رود سزار می ریزد. به دلیل این که آب این رودخانه ها دارای شرایط مطلوب و مناسب را برای رشد انواع ماهیان سردآبی مانند ماهی قزل آلا دارد، شما در هنگام بازدید از این منطقه شاهد حوضچه های پرورش این نوع ماهی در نواحی پایین دست آبشار خواهید بود. در سال 87 آبشار نوژیان ثبت ملی شده است. جدا از زیبا بودن آبشار نوژیان و سفر مردم به خاطر دیدن این آبشار بی نظیر و دیدنیی، از دیگر عواملی که تاثیر به سزایی برای سرازیر شدن سیل بازدید کنندگان و مراجعان به این منطقه می باشد، وجود گیاهان داروییست که می توان آن ها را در سراسر منطقه و در بالای کوه تاف مشاهده کرد. همچنین اگر هم دوست داشته باشید می توانید از گردشگاه جنگلی که در همین نزدیکی و بر کوه تاف قرار گرفته، دیدن کنید.

چه نکاتی را باید در بازدید از نوژیان رعایت کنیم؟

یکی از نکات مهم و اساسی که در سفر به این منطقه باید رعایت کنید، این است که همراه خود آب آشامیدنی و خوراکی و مواد غذایی به میزان کافی داشته باشید و این نکته را مد نظر قرار دهید که در اینجا مکانی برای اقامت شبانه وجود ندارد و از رستوران و یا هتل خبری نیست. همچنین آبی که از آبشار سرازیر می شود یا در رودخانه جاریست، قابل شرب نیست. اگر سفرتان با خودروی شخصیست، نگاهی به باک بنزین خود کنید و مطمن باشید که برای یک سفر 80 کیلومتری رفت و برگشت، بنزین در باک ماشین شما وجود دارد، چون که نزدیکترین پمپ بنزین در فاصله 42 کیلومتری از نوژیان واقع شده است. اگر در کمپ ساکن هستید، حواستان باشد که در این منطقه حیوانات وحشی وجود دارد، پس بیشتر مراقب باشید. با این حال اگر چه ممکن است که با کمبود امکانات در سفر به منطقه ها دیدنی و زیبای استان لرستان روبرو شوید، اما طبیعت بی نظیر و دیدنیی که در جای جای این استان وجود دارد، آنقدر مجذوب کننده و هیجان انگیز و لذت بخش است که خستگی و کمبود امکانات را می توان تحمل کرد و ارزشش را هم دارد که این کار را کنید.

دسترسی به آبشار نوژیان لرستان

اگر به سه راهی پلیس راه خرم آباد بروجرد درود رسیدید، می توانید با طی مسیری 14 کیلومتری در کمربندی خرم آباد با اولین تابلوی آبشار نوژیان رو به رو شوید. تابلویی که در سمت راست جاده واقع شده و یک سه راهی را در جلوی خود خواهید دید. بعد از آن وارد مسیری کوهستانی در سمت چپ شده که در حدود 32 کیلومتر این جاده آسفالته بوده و 6 کیلومتر به جای مانده آن جاده خاکی است. مسیری که بسیار جالب توجه است و چشم انداز ها بکر و دیدنی ای دارد و در نهایت از سه راهی با طی کردن مسیری 38 کیلومتری به آبشار نوژان خواهید رسید. اگر هم می خواهید از طریق شهر اهواز به نوژیان بروید، کافیست که در 5 کیلومتری شهر خرم آباد و بعد از دیدن تابلوی شهر خرم آباد مسیر خود را به سمت کمربندی تغییر دهید و به سه راهی که تابلوی این آبشار نصب است با طی مسیری حدود 10 کیلومتری خواهید رسید و بقیه مسیر را هم که خدمتتان عرض کردیم چگونه است.

منبع: همگردی

به "بلند ترین آبشار خرم آباد ، آبشار نوژیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلند ترین آبشار خرم آباد ، آبشار نوژیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید