4 خواص گیلاس ???? برای دیابتی ها ، قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، قند گیلاس برای دیابت مفید است یا مضر؟ گیلاس را به عنوان یک میوه آبدار و خوشمزه تابستانی، به روش های مختلف می توان به رژیم غذایی اضافه نمود. این میوه علاوه بر طعم لذیذی که دارد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین هایی است که به بهبود سلامت عمومی بدن یاری می نماید. در خصوص افراد مبتلا به دیابت، خوردن گیلاس باید با اندازه گیری اندازه کالری، مواد معدنی، فیبر و دیگر مواد مغذی باشد تا معین گردد که آیا گیلاس برای دیابتی ها مفید است یا نه. برای این کار باید این موضوع آنالیز گردد که آیا قند گیلاس می تواند دیابت را کنترل کند؟ در این مقاله از سرویس در به خواص و فواید گیلاس برای دیابتی ها می پردازیم و مواد مفید موجود در آن را برای این گروه افراد آنالیز می کنیم.

4 خواص گیلاس ???? برای دیابتی ها ، قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟

ارزش غذایی گیلاس

گیلاس از ریز مغذی ها و درشت مغذی های فراوانی تشکیل شده است و در دسته میوه هایی قرار گرفته است که کالری کمی را به بدن می رساند. در 100 گرم گیلاس، مواد مغذی زیر وجود دارد:

انرژی (کالری): 63 کیلوکالری

کربوهیدرات: 16.01 گرم

پروتئین: 1.06 گرم

چربی: 0.20 گرم

آب: 82.25 گرم

فیبر: 2.10 گرم

قند: 12.82 گرم

کلسترول: 0.00 میلی گرم

نام ویتامین /میزان در 100 گرم

ویتامین A: 3.00 میکروگرم

ویتامین D: 0.00 میکروگرم

ویتامین E: 0.07 میلی گرم

ویتامین K: 2.10 میکروگرم

ویتامین C : 7.00 میلی گرم

تیامین (B1): 0.03 میلی گرم

ریبوفلاوین :(B2) 0.03 میلی گرم

نیاسین (B3): 0.15 میلی گرم

کولین (B4): 6.10میلی گرم

پانتوتنیک اسید (B5): 0.20 میلی گرم

ویتامین B6: 0.05 میلی گرم

فولات (B9): 4.00 میکروگرم

ویتامین B12: 0.00 میلی گرم

علاوه بر این ها، گیلاس منبع خوبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری طولانی

شاخص گلیسمی گیلاس

گیلاس که بیشتر به عنوان یک میوه دسری نامیده می گردد، در طرز تهیه انواع پای، یا برای تزئین آن ها استفاده می گردد. این میوه مثل یک مخزن سرشار از آنتی اکسیدان های فراوان و ترکیبات تقویت نماینده سلامتی عمل می نماید. گیلاس یکی از و مملو از تعدادی مواد مغذی است. بد نیست بدانید که شاخص گلیسمی (GI) بر اساس عواملی مانند موارد زیر معین می گردد:

رسیده بودن میوه

روش پخت و مصرف میوه

نوع قند موجود در میوه

میزان پردازشی که روی میوه انجام داده است

ضمناً مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ممکن است سطح گلوکز خون و در نتیجه شما را تشدید نمایند. گیلاس تازه به عنوان ماده غذایی با GI پایین شناخته می گردد، به شرطی که به میزان سرو آن توجه کنید. شاخص گلیسمی آلبالو 22 است و در جدول مربوط به میوه های با شاخص پایین گلیسمی، قرار گرفته است.

انواع گیلاس

بر اساس یک آنالیز در سال 2018 که در مجله Nutrients منتشر شد، گیلاس به دو نوع عمده تقسیم می گردد: گیلاس شیرین و گیلاس ترش. در ایالات متحده، رایج ترین گیلاس شیرین، کشت بینگ است. رایج ترین گیلاس ترش هم گیلاس کشت شده Montmorency است.

در ایران بیش از 50 نوع از گونه های مختلف گیلاس وجود دارند که از میان آن ها، برترینشان شامل گیلاس پایه رویشی گیزلا، گیلاس تکدانه سیاه، گیلاس خوشه ای، گیلاس زرد و گیلاس صورتی هستند.

معمولا در بیشتر مواقع، گیلاس های شیرین به صورت تازه مصرف می شوند. تنها 20 تا 25 درصد این نوع از گیلاس ها به صورت کنسرو شده، منجمد، خشک یا برای گرفتن آبمیوه به کار می فرایند. گیلاس های ترش هم عموما (97 درصد) برای پخت و پز فرآوری می شوند.

بیشتر بخوانید: برترین خوراکی ها برای کنترل دیابت

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند گیلاس بخورند؟

اگر با دیابت زندگی می کنید، مهم است که سطح گلوکز خون خود را در محدوده توصیه شده به وسیله پزشک نگه دارید. یکی از راه های انجام این کار، نظارت بر مصرف کربوهیدرات ها است. منابع سالم کربوهیدرات های رژیمی شامل سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه ها، غلات کامل و لوبیا است. گیلاس هم در این میان یکی از گزینه های مفید است، اما این موضوع مهم است که آن را به میزان مصرف کنید.

طبق گفته انجمن دیابت بریتانیا، میزان قند هر 14 دانه گیلاس، تقریبا برابر با 2 ، 7 عدد یا 3 عدد زردآلو است. از آنجایی که بدن افراد مختلف، در برابر کربوهیدرات ها تحمل متفاوتی از خود نشان می دهد، بهتر است قبل و بعد از اولین بار مصرف گیلاس، سطح گلوکز خون خود را آزمایش کنید. با این کار متوجه می شوید که در صورت خوردن میزان معینی گیلاس، تاثیر آن بر میزان قند خونتان چقدر است.

گیلاس چقدر کربوهیدرات دارد؟

در حالی که گیلاس حاوی مواد مغذی و فیبر است که آنها را به یک انتخاب مغذی برای بیشتر رژیم های غذایی تبدیل می نماید. اگر مبتلا به دیابت هستید، باید مراقب میزان مصرف کربوهیدرات ها و قندها باشید.

نوع کربوهیدرات گیلاس

گیلاس شیرین تازه (1 پیمانه، بدون هسته): 25 گرم

گیلاس تازه (1 پیمانه، بدون هسته): 19 گرم

کنسرو گیلاس بسته بندی شده در شربت (1 پیمانه): 60 گرم

در حالی که خوردن گیلاس در یک وعده به میزان 1/2 فنجان نباید برای بیشتر افراد مبتلا به دیابت مسئله ای ایجاد کند، برترین راه برای تشخیص واکنش بدن شما به گیلاس این است که سطح قند خون خود را 1 تا 2 ساعت پس از خوردن یک وعده کوچک آنالیز کنید.

اما نباید فراموش کنید که کنسرو گیلاس اغلب در آب یا شربتی بسته بندی می گردد که حاوی میزان زیادی شکر اضافی است. همانطور که آنالیز شده، یک پیمانه معادل 1 فنجان کنسرو گیلاس در شربت سنگین حدود 60 گرم کربوهیدرات دارد.

آیا گیلاس برای دیابتی ها مفید است؟

تحقیقات مداومی در خصوص تاثیر و خواص گیلاس برای دیابتی ها اجرا شده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که گیلاس ممکن است در تنظیم قند سالم نقش داشته باشد و احتمالا خطر ابتلا به دیابت و اثرات نامطلوب آن را کاهش دهد.

1-کاهش استرس اکسیداتیو با گیلاس

یک آنالیز در سال 2018 نشان داد که گیلاس شیرین و ترش هر دو منبع غنی از پلی فنول ها و ویتامین C هستند. در نتیجه می توانند با جلوگیری یا کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو باعث ارتقای سلامتی شوند.

2- کنترل گلوکز خون

مطالعه ای در سال 2012 بر روی موش های دیابتی این نتیجه را نشان داد که عصاره گیلاس در کنترل سطح گلوکز خون مفید است. بنابراین به نظر می رسد گیلاس به مدیریت دیابت و کاهش عوارض ناشی از آن یاری می نماید.

3- افزایش فراوری کراتین

نتایج یک مطالعه در سال 2014 به این نتیجه رسید که ترکیبی از گیلاس شیرین و ترش خالص شده و یک عصاره آنتی اکسیدانی گیلاس اثرات مفیدی بر کاهش سطح گلوکز و میکروآلبومین و بعلاوه افزایش فراوری کراتین در موش های دیابتی دارد.

4- فراوری انسولین

نتایج یک مقاله معتبر در سال 2017 نشان داد که آنتوسیانین های رژیمی موجود در گیلاس، همراه با سایر میوه ها مثل زغال اخته، به نظر می رسد حساسیت به انسولین را هدف قرار داده و آن را افزایش می دهد. این مواد مغذی بعلاوه پتانسیل یاری به مدیریت شرایطی مانند دیابت را نشان داده اند. تا حدی که حدود 50 درصد بیشتر، فراوری انسولین را افزایش داده اند. همین موضوع موجب افزایش فراوری انسولین و تنظیم سطح قند خون خواهد شد.

البته از آنجایی که تحقیقات در حال اجرا است، در حال حاضر هیچ نتیجه گیری دقیق و سریعی در خصوص مدیریت قند خون و گیلاس نمی توان گرفت، به خصوص به این علت که بعضی از این مطالعات روی حیوانات اجرا شده است، نه انسان ها.

اما درنهایت نباید فراموش کرد که این تحقیقات امیدوار نماینده به نظر می رسد. البته همان طور که گفتیم، میزان گیری قند خون شخصی شما بعد از خوردن اولین وعده گیلاس، قطعی ترین راه آزمایش میزان مفید بودن گیلاس برای دیابت شما است.

سوالات متداول

برترین روش مصرف گیلاس برای دیابتی ها چیست؟

بهتر است دیابتی ها، گیلاس را به صورت تازه مصرف نمایند و از خوردن گیلاس های کنسرو شده در شکر یا دیگر دسرهای شیرین تا جای ممکن پرهیز نموده یا مصرف آن را محدود نمایند.

شاخص گلیسمی گیلاس چقدر است؟

گیلاس بر اساس نوع مصرف، مثل پخته شدن، کنسرو شده، گیلاس تازه، استفاده در دسرها و … شاخص گلیسمی متفاوتی دارد. ولی این شاخص در خصوص گیلاس تازه، عدد 22 را نشان می دهد.

منبع: healthline

منبع: افق کوروش

به "4 خواص گیلاس ???? برای دیابتی ها ، قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 خواص گیلاس ???? برای دیابتی ها ، قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید