10 نکته ضروری که برای خرید انواع لوستر باید بدانیم

به گزارش آقای ابوالفضلی، لوسترها ابزاری هستند که این زیبایی و روشنایی را هم زمان برای خانه و محل کارتان به ارمغان می آورند. اما پیش از انتخاب و خرید انواع لوستر باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید مناسب ترین لوستر را برای مکان موردنظر خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب، با انواع لوستر و نکات اصلی در خرید لوستر که باید به آن ها توجه کنید آشنا شوید.

10 نکته ضروری که برای خرید انواع لوستر باید بدانیم

تاریخچه استفاده از لوستر به دوران رنسانس بازمی گردد؛ همان زمانی که کیفیت پایین نور در یک شمع باعث شد تا مجموعه ای از شمع ها در کنار همدیگر قرار بگیرند و در نتیجه لوسترهای ساده پیچیده تر شدند و لوسترهای شاخه ای به مرحله ظهور برسند.

هر شمعی بر روی نگهدارنده ای که به آقای ابوالفضلی متصل بود، قرار می گرفت تا اینکه به مرور در قالب قاب هایی که از آقای ابوالفضلی آویزان می شدند، تغییر شکل دادند. می توان گفت برای اولین بار نور شمع با همان سادگی ابتدایی خود با زیبایی ترکیب گردد و به عنوان یک ضرورت همراه همیشگی در این ابزار که به مرور جنبه های تجملاتی نیز به خود گرفت، باشد. اما در ادامه، زیبایی شناسی و تنوع ایجاد شده در آن ها طی این چند قرن، لوستر را به یکی از لوازم جانبی تقریباً الزامی خانه ها تبدیل کرد.

نکات کلیدی در هنگام خرید انواع لوستر

گستردگی استفاده از وسایل روشنایی باعث شده است که امروزه بعضی افراد تنها به معیارهای زیبایی شناسی لوستر توجه داشته باشند و برای بعضی مقدار روشنایی آن مهم باشد؛ اما وقتی قصد شما از خرید لوستر روشن شد، چه معیارهایی را باید برای خرید خود در اولویت قرار دهید؟ در واقع فرقی نمی نماید که چه لوستری و برای چه کاربردی خریداری می کنیم، برای خرید هر نوع لوستری باید چند نکته کلیدی را درنظر داشته باشیم. با توجه به قیمت، کاربرد و مکان مورداستفاده لوستر، دانستن این نکات یاری می نماید که مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم.

  • هدف از خرید لوستر
  • مقدار لوستر
  • سبک لوستر
  • نورپردازی لوستر
  • حباب های لوستر
  • لامپ مناسب لوستر
  • روش نصب انواع لوستر

  • نحوه تمیزکردن انواع لوستر

هدف از خرید لوستر

اگر به فکر افزایش روشنایی اتاق های خانه و یا محل کار خود هستید و در عین حال زیبایی بصری هم برای شما اهمیت دارد، ابتدا برای خود یک برنامه خرید تعریف کنید؛ هدفتان از خرید لوستر چیست ، چه رنج قیمتی برای شما مناسب است، در چه ابعادی و برای چه دکوراسیونی، سوالاتی هستند که اگر از پیش جواب آن ها را پیدا کنید، شما را در دنیای لوستر فروشی سرگردان نمی نمایند.

مقدار لوستر

بر مبنای رنج قیمتی که درنظر گرفته اید، حالا به سراغ معین مقدار لوستر بروید. قبل از خرید، متراژ اتاق، ارتفاع از سقف، ابعاد پنجره ها را در فکر داشته باشید. استفاده از لوستری خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ، ظاهر نامناسبی به فضای شما می دهد.

جالب است بدانید در اروپا، یک روش کلی برای انتخاب مقدار لوستر وجود دارد که می توانید از آن بهره ببرید: به این شکل که طول و عرض اتاق را به فوت مقدار بگیرید، آن دو را باهم جمع کنید، مجموع قطر لوستر شما را به اینچ نشان می دهد.

سبک لوستر

حالا سبک لوستر و متریال به کار برده شده در آن را معین کنید. سبک خانه شما، معین نماینده سبک لوستری است که خریداری خواهید کرد.

در انتخاب سبک لوستر ، توجه به ارتفاع سقف برای نصب لوستر بسیار مهم است. حداقل ارتفاع لوستر از کف اتاقی که قرار است لوستر از آن نصب گردد، باید 210 سانتی متر باشد. بعلاوه توجه به ارتفاع لوستر و سقف محیط نیز حائز اهمیت است. مثلاً برای محیطی که سقف آن کوتاه است، نمی توان لوستر بلند استفاده کرد. در محیط هایی با سقف بلند، استفاده از لوسترهای چندشاخه و یا چندطبقه مناسب تر است. خروجی نور، نوع منبع نور، کم نور و پرنور بودن دیگر مواردی هستند که باید در هنگام خرید لوستر مدنظر قرار دهید.

نورپردازی لوستر

برای شما حتما نور خروجی از لوستر مهم است. هیچ چیزی بدتر از این نیست که در اتاق خواب و یا پشت میز ناهارخوری باشید و یک لامپ روشن مستقیماً به صورت شما بتابد. پس در زمان خرید باید بتوانید به این سوال ها پاسخ دهید. نور لامپ ها به چه سمتی باشد؟ آیا قرارگیری لامپ ها در لوستر به گونه ای است که در حباب ها پنهان شده اند و یا اینکه در معرض دید هستند؟ اگر لامپ ها در معرض دید هستند، باید یک چراغ مات به لوستر خود اضافه کنید.

حباب های لوستر

آنچه که در انتخاب حباب لوستر باید مورد توجه قرار گیرد، در ابتدا شکل آن است که باید معمول و استاندارد باشد تا در صورت شکسته شدن، امکان تهیه آن راحت تر باشد. رنگ حباب لوستر نکته دیگری است که باید به آن دقت کنید. سعی کنید از حباب هایی با کدری کمتر و شیشۀ شفاف تر بهره ببرید، چرا که اگر لوستر تنها منبع روشنایی محیط شما باشد باعث نور کمتر در محیط خواهد شد.

انتخاب لامپ مناسب برای لوستر

در زمان خرید لامپ برای لوستر بهتر است رنگ لامپ ها را ترکیبی از زرد و مهتابی بهره ببرید، چرا که باعث می گردد نور بهتری در محیط ایجاد گردد. در اصطلاح به این نور طبیعی می گویند. اخیراً لامپ هایی با همین نام در بازار عرضه می گردد که می توانند نور دلخواه برای لوستر شما را تامین نمایند.

روش نصب انواع لوستر

هرچند به نظر می رسد که نصب لوستر کاری کاملاً تخصصی است، اما لوسترهایی که کارکرد ساده تری دارند را خودتان هم می توانید نصب کنید. کار با وسایل برقی و فنی بودن همواره می تواند یک رجحان و مهارت محسوب گردد، اما یادتان باشد، اگر خودتان تصمیم به نصب لوستر بگیرید و در هنگام نصب مسئله ای برای لوستر شما ایجاد گردد، احتمالاً شرکت های گارانتی، دیگر این مساله پیش آمده را گردن نمی گیرند. اما در لوسترهای ساده تر گاهی دیده می گردد که در جعبه خود لوستر، هدایت نصب موجود است و دیگر احتیاجی به نصاب نیست.

درست است که نصب لوازم منزل کاری لذت بخش برای اهالی خانه است، اما یادتان باشد همواره بهتر است که کار به دست کاردان سپرده گردد؛ اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید خودتان نصاب لوستر خانه باشید، این نکات را رعایت کنید:

  • خواندن دستورالعمل، اولین کاری است که باید انجام بدهید؛ جمله طلایی اول ایمنی، بعد کار را در نصب ل وستر در حافظه تان حک کنید. مرحله بعد خاموش کردن چراغ برق و سیم کشی ها است. بعد از اینکه از ایمنی و خاموشی جریان برق مطمئن شدید، ابتدا باید نصب پایه را انجام دهید و از تحمل وزن لوستر به وسیله پایه نصب اطمینان حاصل کنید.
  • بعد از نصب پایه، نوبت به نصب لوستر می رسد، اول پایه لوستر و بعد سوار کردن لوستر روی پایه ها را باید انجام دهید. در این مرحله مقدار زنجیر لوستر را باید معین کنید، در معین مقدار زنجیر، مقدار اتاق و مقدار نوری که انتظار دارید را درنظر بگیرید. توجه داشته باشید که شما باید سیم های لوستر را نیز شناسایی کنید.
  • مرحله بعد وصل کردن سیم های فاز و نول است. بعد از اینکه هر یک از آن ها را به ترتیب به همدیگر وصل کردید، پیچ کردن لوستر را در دستور کار خود قرار دهید. در این مرحله می توانید لوستر را سر جای اصلی خود قرار دهید. حالا کلید برق را بزنید و لوستر را امتحان کنید.

وزن لوستر نکته بسیار مهمی است که در هنگام نصب لوستر باید به آن توجه کنید. چون که بی توجهی در نصب یک لوستر سنگین از جنس برنج و یا هر نوع لوستر دیگری که وزن بالایی دارد، می تواند خسارت های اقتصادی و حتی جانی در صورت سقوط احتاقتصادی آن از سقف در پی داشته باشد. زنجیرها علاوه بر اینکه در معین زیبایی بصری و بعلاوه شدت نور اثرگذار هستند، در تحمل وزن لوستر نیز نقش ویژه دارند. شما برای نصب لوسترهای سقفی سنگین با طول و عرض زیاد احتیاج به یک زنجیر و لوله دارید.

یادتان باشد، علاوه بر اینکه زنجیر از وسط لوستر رد می گردد، با قرار دادن یک یا دو میلگرد در جهت طولی و عرضی لوستر و بستن آن به زنجیر مرکزی، وزن لوستر بر روی میلگرد پخش می گردد؛ که این مساله از سقوط لوستر جلوگیری خواهد نمود. برای حفظ تعادل لوستر نیز از پیچ پروانه یاری بگیرد.

نحوه تمیز کردن انواع لوستر

توصیه می گردد که شیوه تمیز کردن لوستر را ابتدا از فروشنده بپرسید یا به کاتالوگی که همراه آن است، دقت کنید. اولین نکته در تمیزی لوستر، اطمینان از قطع بودن برق است. بعد از آن با توجه به نوع لوستر، روش های مختلفی برای تمیز کردن لوستر وجود دارد. ابتدا از لوستر خود عکس کاملی تهیه کنید تا بعد از جدا کردن قطعات و شست وشو، در هنگام نصب دچار مشکل نشوید.

اگر لوستر کریستالی دارید، برترین روش، جدا کردن گوی ها و شست وشوی جداگانه آن ها است. مایع ظرفشویی و آب ولرم، برترین گزینه برای شست وشوی لوستر کریستالی است، اما می توانید از مخلوط یک سوم سرکه و دو سوم آب نیز بهره ببرید. برای اینکه کریستال ها جلای همیشگی خود را حفظ نمایند به آب ولرم مقداری سرکه سفید اضافه کنید. برای تمیز کردن لوسترهای کدر، چند قطره آمونیاک نیز توصیه می گردد.

برای تماشا آگهی های لوستر کلیک کنید

برای تمیز کردن لوسترهای برنزی، روش های مختلفی پیشنهاد می گردد؛ از محلول آب و صابون گرفته تا لیموترش و الکل، گزینه هایی هستند که می توانید از آن ها برای تمیز کردن این نوع لوسترها به کار ببرید. البته از قلم نیاندازید لوسترهای طلایی هم حساسیت های خاص خود را در تمیز کردن دارند. یک سوم محلول الکل و دو سوم آب روشی است که برای تمیز کردن این لوسترها نیز توصیه می گردد.

به علاوه انواع اسپری های موجود نیز گزینه های خوبی برای تمیز کردن لوسترها هستند؛ اما در انتخاب اسپری باید به جنس لوستر خود دقت کنید تا یک اشتباه منجر به تغییر رنگ لوستر شما نگردد.

انواع لوستر و برندهای آن

انواع مختلفی از لوسترها در بازار وجود دارد که هریک به تناسب دکوراسیون خاص آن محیط استفاده می شوند. در حال حاضر بعضی از انواع لوستر مانند: لوسترهای چوبی ، لوسترهای مدرن ، لوسترهای کریستالی ، لوسترهای آقای ابوالفضلیی، لوستر طبقه ای، لوستر طبلی، لوستر ریسه ای، لوستر LED انواعی از لوسترها هستند که هرکدام در جنس های مختلف، از لوستر فلزی گرفته تا لوستر کریستالی ، لوستر طلایی، لوستر برنجی، لوستر آلومینیومی، لوستر پلاستیکی، لوستر پارچه ای، لوستر برنزی و غیره در بازار عرضه می شوند.

انواع برند لوسترهای ایرانی

لوسترهای زیادی به وسیله برندهای مختلفی در ایران تهیه می شوند. بعضی از شرکت ها و کارخانه های فعال در حوزه ساخت لوستر و روشنایی از قدمت زیادی برخوردار هستند و آن ها هم که تازه به میدان رقابت آمده اند، با نوآوری و گرفتن ایده از بازارهای دنیای در کوشش هستند که از قافله عقب نمانند.

از جمله برندهای معروف ایرانی لوستر می توان به ایران لوستر، لوستر هامان، داراکار، لوستر سازان، چشمه نور، پارس نوران، ونوس و زئوس، لوستر دست ساز لایت سوچی، لوستر دیلایت، لوستر آرام، لوستر سهیل، لوستر شهیدی، لوستر پرشیا، لوستر عالیجناب، بانی سازان و غیره اشاره نمود.

انواع برند لوسترهای خارجی

بد نیست این نکته را هم بدانید که Euro Lampart و Masiero نیز از برندهای خارجی لوستر موجود در بازار ایران هستند. لوستر دست ساز باویر اند توسو یک برند معروف ایتالیایی است که در گروه لوسترهای معروف قرار گرفته است. Baccarat ،Tom Dixon ،KOKET ،Hudson Furniture Christopher Boots ،Seguso Vetri dArte ،Swarovski & Schonbek ،PELLE ،MYDRIAZ ،Moooi از خاص ترین و لوکس ترین برندهای لوستر و روشنایی در ایران و دنیا هستند.

لوستر مناسب برای اتاق نشیمن

اگر در پی خرید لوستر برای اتاق نشیمن هستید، ایجاد یک نقطه مرکزی را درنظر داشته باشید. برای مثال لوستر سقفی بری اتاق نشیمن گزینه مناسبی است. اگر از تلویزیون نیز در اتاق نشیمن استفاده می گردد، ترکیب آباژورهای ایستاده در کنار لوستر سقفی ایدۀ مناسبی است. در خرید لوستر برای اتاق نشیمن به خاطر داشته باشید، از آن جایی که وقت زیادی از خانواده شب ها در اتاق نشیمن می گذرد، نور استاندارد، زیبایی بصری از نکات مهم خرید لوستر برای این فضا محسوب می شوند.

لوستر مناسب برای اتاق خواب

نور ملایم و ظریف، مهم ترین نکته ای است که باید در خرید لوستر برای اتاق خواب مورد توجه قرار گیرد. بهتر است از لوسترهایی که کلید برق دیمردار در آن ها به کاررفته، بهره ببرید تا امکان کم و زیاد کردن نور لوستر فراهم باشد.

لوستر مناسب برای آشپزخانه

فکر خرید لوستر سقفی برای آشپزخانه را از سرتان بیرون کنید. با توجه به پخت وپز در آشپزخانه، لوسترهای شیشه ای در این فضا توصیه نمی شوند. چراغ های هالوژنی انتخاب مناسب تری برای روشنایی آشپزخانه است. از آن جایی که آشپزخانه را قلب خانه می دانند، خرید لوستر برای آشپزخانه در تپش آرام این مرکز مهم زندگی، بسیار مهم است. دقت در رنگ بندی، انتخاب لوستری که در برابر چربی و رطوبت مقاوم باشد، از نکات مهم در خرید لوستر برای آشپزخانه محسوب می شوند.

راهنمای خرید لوستر کریستالی

لوسترهای کریستالی را باید در مجموعه لوسترهای سلطنتی قرار داد که اکثراً در خانه های لوکس استفاده می شوند. اگر سبک خانه شما مینیاقتصادیستی نیست، لوسترهای سلطنتی گزینه خوبی برای خرید هستند. بهتر است در خرید لوسترهای سلطنتی یا کریستالی ، به مدل آن از جمله بلندی و آویزدار بودن لوستر دقت کنید.

محل قرارگیری و تناسب با فضا، نکته مهم دیگری است که در خرید لوستر سلطنتی باید به آن دقت کنید. زیرا معمولاً در متراژهای خیلی کوچک از لوستر سقفی کریستالی استفاده نمی گردد، مگر اینکه سقف اتاق کوتاه نباشد.

راهنمای خرید لوستر چوبی

در خرید انواع لوستر چوبی نوع چوب، رنگ چوب و سبک دکوراسیون محیط و مدل لوستر چوبی مهمترین عواملی است که باید درنظر گرفته گردد. دقت داشته باشید که برترین جنس چوب در خرید این لوسترها چوب روس است که در چوب های روس نیز روش فراوری بسیار مهم است تا پس از مدتی استفاده، منجر به ترک خوردن چوب لوستر نگردد.

برای تشخیص جنس چوب در لوسترهای چوبی ، بدنه محصول همه چیز را به شما نشان می دهد. یک دست بودن بدنه چوب، بدون رگه های موجود بر روی چوب رنگ شده، حاکی از ام دی اف (MDF) بودن جنس است که باید به آن دقت گردد. رنگ چوب لوستر چوبی نکته دیگری است که هنگام خرید، باید به آن دقت کنید و رنگ آن را متناسب با رنگ وسایل مکانی که قصد خرید لوستر را برای آن دارید، انتخاب کنید.

راهنمای خرید لوستر آقای ابوالفضلیی

شیوه توزیع نور در انواع لوستر آقای ابوالفضلیی نکته ای است که در هنگام خرید، باید به آن توجه کنید. برای تامین روشنایی کلی در راهرو و یا اتاق پذیرایی، چراغ های شفاف که بتوانند نور را به خوبی پخش نمایند، بسیار مهم است. تعداد چراغ ها، نوع چراغ ها و رعایت عنصر زیبایی شناختی در آن ها، شیوه قرارگرفتن لوسترهای آقای ابوالفضلیی در کنار همدیگر، ست کردن لوسترهای آقای ابوالفضلیی با لوسترهای سقفی، از جمله مهم ترین عواملی است که در خرید لوستر آقای ابوالفضلیی باید به آن ها دقت کنید.

لوسترهای آقای ابوالفضلیی در انواع مختلفی وجود دارند که متریال به کاررفته در بدنه آن ها، یکی از مهم ترین فاکتورهای طبقه بندی شان است. به عنوان مثال؛ انواع لوستر آقای ابوالفضلیی برنزی ، لوستر آقای ابوالفضلیی چوبی ، لوستر آقای ابوالفضلیی فلزی ، لوستر آقای ابوالفضلیی آلومینیومی، لوستر آقای ابوالفضلیی سلطنتی و لوستر آقای ابوالفضلیی مدرن از جمله لوسترهای آقای ابوالفضلیی هستند که از سبک مدرن گرفته تا سبک کلاسیک فراوری و در بازار عرضه می شوند.

منبع: بلاگ دیوار

به "10 نکته ضروری که برای خرید انواع لوستر باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته ضروری که برای خرید انواع لوستر باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید