مزایا و معایب سینک گرانیتی

به گزارش آقای ابوالفضلی، سینک گرانیتی یکی از جدیدترین مدل های سینک ظرفشویی است که برای جایگزینی مدل های قدیمی و استیل برترین گزینه به شمار میرود. این نوع محصولات از امکانات و شرایط منحصر به فردی برخوردار هستند که باعث تمایز آن ها نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار شده است. با این اوصاف اطلاع از این موارد پیش از انتخاب و خرید کار عاقلانه ای خواهد بود. به همین علت در ادامه مطلب به آنالیز جوانب مختلف پرداخته ایم تا با استفاده از آن بتوانید تصمیم گیری بهتری را رقم بزنید.

مزایا و معایب سینک گرانیتی

سینک گرانیتی

اولین مسئله ای که باید پیش از هر تصمیم و انتخابی نسبت به آن مطلع بود، این است که اصلاً سینک گرانیتی چیست و از چه موادی ساخته می گردد؟ این نوع سینک ظرفشویی از ترکیب حدود هفتاد الی هشتاد درصد گرانیت و برای باقی آن از بیست الی سی درصد رزین یا اکرلیک استفاده می گردد. از این رو دارای جنس و متریال کاملاً متفاوتی با سینک استیل و سینک شیشه ای است و با برخورداری از مزایای خاصی نسبت به آن ها تمایز می یابد.

مزایای سینک گرانیتی

سینک ظرفشویی از جنس گرانیتی دارای مزایای متعددی است اما مهم ترین آن ها را می توان در 7 مورد خلاصه کرد:

  • آنتی باکتریال: استفاده از موادی مثل کوارتز در ساخت و فراوری سینک گرانیتی باعث افزایش چشمگیر بهداشت شده است. در واقع این سینک های ظرفشویی آنتی باکتریال هستند و در برابر رشد میکروب و تجمع آلودگی مقاومت بسیاری نشان می دهند. البته این مزیت تنها در اجناس باکیفیتی مثل سینک گرانیکو وجود دارد و درباره مدل های غیر اصلی و پلاستیکی صدق نمی نماید.
  • مقاوم در برابر حرارت: بسیاری از اجناس مختلف سینک ظرفشویی در برابر حرارت حساس هستند و دچار آسیب و ترک می شوند. در مقابل سینک گرانیتی باکیفیت در برابر گرما و حرارت غیرمستقیم مقاومت بسیار بالایی نشان می دهند.
  • مقاوم در برابر ضربه: برخی از اجناس مثل سینک شیشه ای و گاهاً حتی سینک استیل در برابر ضربه و افتادن ظروف دارای حساسیت بسیار بالایی هستند و گاهی اوقات دچار ترک و شکستگی می شوند، اما مدل های گرانیتی مرغوب در این شرایط از مقاومت زیادی بهره مند هستند.
  • مقاوم در برابر خط و خش: اگرچه بر روی بسیاری از محصولات مثل مدل هایی از سینک استیل با شستشو و قرار دادن ظروف خراش ایجاد می گردد اما روی سینک های گرانیتی به علت جنس مخصوص به راحتی خط و خش ایجاد نخواهد شد. البته در هر صورت باید هنگام استفاده و به ویژه نظافت آن ها ملاحظات لازم را در نظر داشت.
  • رنگ بندی مختلف: انواع سینک گرانیتی در رنگ بندی مجذوب کننده و گوناگونی فراوری می شوند که با خرید و نصب آن ها می توان رنگی تازه در آشپزخانه ایجاد کرد. حتی در رنگ های خاص و فانتزی مثل قرمز و آبی فراوری می شوند و با این اوصاف می توان هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه به اصطلاح با رنگ ها بازی کرد.
  • ظاهری شیک و شکیل: جنس منحصر به فرد این نوع سینک ظرفشویی باعث ایجاد ظاهری تازه و لوکس در آشپزخانه می گردد. در واقع با انتخاب مدل و رنگ مورد احتیاج می توان میان سینک گرانیتی و دیگر وسایل آشپزخانه مثل کابینت یک همخوانی زیبا به وجود آورد.
  • قابلیت ضد لک و تمیزی آسان: بر خلاف برخی از مدل های بی کیفیت سینک استیل و شیشه که پس از مدتی استفاده دچار لکه های آب و تغییر ظاهر می شوند، سینک های گرانیتی در صورت استفاده صحیح ضد لک خواهند بود. بعلاوه نظافت و تمیز کردن آن ها به آسانی انجام می گردد و کافیست پس از هر بار شستشوی ظروف با یک دستمال سطح سینک را خشک کرد.

ضمناًً این موارد اصلی ترین مزایایی هستند که باید پیش از خرید سینک گرانیتی در نظر گرفت.

معایب سینک گرانیتی

اگرچه به کارگیری سینک ظرفشویی گرانیتی از جوانب مختلفی باعث منفعت مصرف کنندگان می گردد، اما معایب کمی وجود دارند که باید پیش از تصمیم گیری نهایی از آن ها مطلع بود.

  • محدودیت در به کارگیری: اغلب مدل های سینک گرانیتی تنها برای استفاده در آشپزخانه های معمولی مناسب هستند و نمی توان از آن ها در آشپزخانه های صنعتی استفاده کرد.
  • حساسیت در برابر شوینده های اسیدی: هنگام نظافت این سینک های ظرفشویی بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کرد. جنس سینک گرانیتی در برابر برخی از شوینده های اسیدی و قلیایی حساس است.
  • احتیاجمند به استفاده صحیح: درست مانند هر محصول و وسیله دیگر آشپزخانه باید هنگام استفاده از سینک ظرفشویی گرانیتی به نحوه نگهداری صحیح توجه داشت. برای مثال نباید قابلمه های داغ را به صورت مستقیم بر سطح آن قرار داد یا استفاده از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن این محصول اشتباه است.

در نتیجه معایب سینک ظرفشویی موارد چشمگیری نیستند و تنها با استفاده درست می توان از آن ها دوری کرد.

برترین برندهای ایرانی و خارجی سینک گرانیتی

در حال حاضر دو برند ایرانی گرانیکو و فونیکس و برند خارجی الیچی برترین برندهای سینک گرانیتی محسوب می شوند.

گرانیکو

به طور کلی سینک گرانیکو محبوب ترین مدل موجود در بازار ایران می باشد که چیزی حدود 20 طرح مختلف و مجذوب کننده عرضه داشته است. محصولات این برند دارای قیمت مناسبی هستند که خرید را برای بیشتر افراد آسان تر نموده است. ضمناً گرانیکو اولین برند ایرانی در این زمینه بوده است و فراوریات آن از کیفیت مرغوبی برخوردار هستند.

فونیکس

سینک گرانیتی فونیکس یکی دیگر از سینک های ایرانی و باکیفیت است. حتی درجه کیفی بالای این محصول آن را به یکی از رقبای محصولات مشابه خارجی تبدیل نموده است. بعلاوه فراوریات برند فونیکس از طراحی ظاهری زیبا و لوکسی بهره مند هستند.

الیچی

سینک گرانیتی الیچی ساخت یک برند ایتالیایی است که فراوریات متنوع خود را با استفاده از مواد خاصی به نام keratek انجام می دهد. این سازنده دارای چندین سال تجربه در زمینه فراوری سینک ظرفشویی گرانیتی است و اجناس مناسبی را عرضه می نماید.

منبع: اتاق

به "مزایا و معایب سینک گرانیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب سینک گرانیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید