برترین تولیدکنندگان قهوه در جهان

به گزارش آقای ابوالفضلی، این روزها که کافه های مختلفی در گوشه و کنار تمامی شهرهای دنیا یافت می شود، جای تعجبی هم ندارد که قهوه به یکی از کالاهای برتر و پرتقاضای دنیا تبدیل شود. در واقع، قهوه پس از آب و چای، سومین نوشیدنی پرمصرف دنیا محسوب می شود. قهوه پس از نفت، دومین کالا در سطح دنیا است که بیشترین واردات و صادرات را به خود اختصاص داده است. مردم دنیا سالانه نیم تریلیون فنجان قهوه می نوشند. علاوه براین که از قهوه در مصارف نوشیدنی استفاده می شود، از کافئین آن نیز در نوشیدنی هایی مانند نوشابه، داروسازی و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. علی رغم طعم های متفاوت قهوه، تنها دو نوع قهوه اصلی داریم؛ عربیکا که 70 درصد از قهوه های موجود دنیا از این نوع هستند و روباستا که بسیار ارزان قیمت بوده و کشت آن نیز بسیار ساده است. در ادامه با 10 کشور برتر در زمینه تولید قهوه آشنا خواهیم شد.

برترین تولیدکنندگان قهوه در جهان

10. گواتمالا (سالانه 224.871 تن)

گواتمالا در سال 2015، پیروز به تولید 204 هزار تن قهوه شد. این مقدار، نسبت به تولید سال های گذشته تقریبا ثابت بود. فصولی از سال که دمای هوا در گواتمالا بین 16 تا 32 درجه باشد و نیز در زمین هایی از این کشور که ارتفاعش بین 500 تا 5000 متر بالاتر از سطح دریا است، مقدار کشت و زرع قهوه بسیار فراوان خواهد بود. گواتمالا زمانی بهترین تولیدکننده قهوه در آمریکای مرکزی بود؛ اما در سال 2011 جای خود را به هندوراس داد. زمانی، رنگ دانه هایی مانند کشینل و نیل از جمله کالاهای صادراتی گواتمالا به شمار می رفتند اما در صده 1800 با به بازار آمدن رنگ های شیمیایی، این رنگ دانه ها محبوبیت خود را از دست دادند. به همین دلیل، گواتمالا تلاش کرد با کشت قهوه، کالای صادراتی جدیدی را جایگزین آن دو کند. در آن زمان، دولت نیز تلاش کرد با سیاست های سود تجارت و اقتصادیات، از این صنعت نوپا حمایت کند. در دهه 1960، دولت گواتمالا از طریق شرکت ملی قهوه این کشور، پیروز به عرضه جهانی قهوه شد. این شرکت که Anacafé نام دارد، تا به امروز وظیفه مدیریت و صادرات قهوه گواتمالا را بر عهده داشته است.

9. مکزیک (سالانه 257.940 تن)

مکزیک در سال 2015، بیش از 234 هزار تن قهوه تولید کرد. این کشور عمدتا قهوه درجه یک عربیکا تولید می کند. قهوه مکزیک در نواحی ساحلی این کشور و در مرز گواتمالا رشد می کند. می توان گفت، آمریکا بیشترین قهوه خود را از مکزیک وارد می کند.

با فسخ قرارداد بین المللی قهوه در دهه 1990، مکزیک در زمینه تولید قهوه با بحران روبرو شد. طی این دوره، قیمت و وارادت و صادرات قهوه از طریق دولت ها کنترل نمی شد؛ این موضوع موجب شد که مکزیک از گرودنه رقابت ها خارج شود. کاهش قیمت و نیز تولید قهوه در مکزیک، به از دست رفتن بخش عمده ای از درآمد و بروز مسائل اجتماعی در این کشور منجر شد. این فرایند از دهه 1990 تا دهه اول 2000 ادامه یافت اما تقاضای بالا و ثابت آمریکا موجب بهبود بازار قهوه مکزیک شد. مکزیک که بیشترین مقدار صادرات قهوه اش تا سال 2005، برابر با 1.7 میلیون کیسه بود، صادراتش در سال 2014، به 4 میلیون کیسه رسید.

8. اوگاندا (سالانه 314.489 تن)

هنگامی که صحبت از قهوه می شود، ممکن است نام اوگاندا به ذهنتان خطور نکند، اما این کشور با تولید 285.300 هزار تن قهوه در سال 2015، بهترین صادرکننده قهوه در آفریقای مرکزی بود. اوگاندا با عبور از مکزیک، در رده هشتم بهترین تولیدکنندگان قهوه جهان قرار گرفته است. این کشور هم قهوه روباستا و هم قهوه عربیکا تولید می کند.

از آنجایی که بسیاری از مردم اوگاندا در صنایع مربوط به کشت قهوه مشغول به کار هستند، تولید قهوه از جمله ستون های اصلی اقتصاد این کشور است. تولید قهوه در اوگاندا در ابتدا پیروزیت زیادی کسب نکرد، چرا که دولت کنترل ضعیفی روی این کالا داشت. اما با خصوصی شدن صنعت قهوه در سال 1991 در اوگاندا، این بخش مجددا احیا شده و افزایشی 5100 درصدی به خود دید. البته دولت اوگاندا هنوز هم نظارت هایی بر صنعت قهوه این کشور دارد.

7. هندوراس (سالانه 380.296 تن)

هندوراس در سال 2015 توانست 345 هزار تن قهوه تولید کند که تقریبا با مقدار تولیدش در سال 2011 برابر بود. هندوراس از سال 2011 تا به امروز، تولیدکننده برتر قهوه در آمریکای مرکزی بوده است. با این حال، هندوراس از مسائلی مانند نداشتن برندی معتبر رنج می برد؛ در واقع بیشتر مردم، قهوه کلمبیا و اتیوپی را می شناسند، چرا که قهوه هندوراس به صورت ترکیبی فروخته شده و کسی از نام تولیدکننده اصلی آن خبر ندارد. اما قهوه از جمله کالاهای اقتصادی و مهم این کشور به شمار می رود. صنعت تولید قهوه هندوراس موجب اشتغال زایی افراد بسیاری در این کشور می شود. این صنعت همچنین طی بحران های سیاسی و کودتای سال 2009، موجب ثابت ماندن شرایط اقتصادی هندوراس شد.

6. هند (سالانه 385.786 تن)

هند در سال 2015 پیروز به تولید 349 هزار تن قهوه شد. تمامی نقاط هند برای کشت قهوه مناسب نیستند. بنابراین، تولید قهوه معمولا در دامنه کوه های استان های جنوبی هند انجام می شود. قهوه هند معمولا در فصل های باران های موسمی رشد می کنند و اغلب در کنار محصولاتی مانند هل و دارچین کاشته می شوند؛ به همین دلیل قهوه هند طعم و بوی ادویه دارد. در سال 2004، قهوه تاتا که از جمله برندهای معتبر قهوه در هند است، سه جایزه از مسابقات گرند کاس ده کافه دریافت کرد. با این حال، جمعیت 1.25 میلیارد نفری هند، نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می دهند. به همین دلیل، 80 درصد از قهوه تولید شده هند، به اروپا و روسیه صادر می شود.

5. اتیوپی (سالانه 423.287 تن)

اتیوپی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان است. این کشور در سال 2015، توانست 384 هزار تن قهوه تولید کند. اتیوپی بهترین مکان برای رشد قهوه عربیکا است. قهوه تقریبا 28 درصد از کالاهای صادراتی اتیوپی را تشکیل می دهد. طبق برآوردهای انجام شده، حدودا 15 میلیون نفر از مردم این کشور در صنایع تولید قهوه مشغول به کار هستند.

فرهنگ قهوه خوری اتیوپی بسیار غنی است. بیش از 1100 سال است که قهوه در اتیوپی کشت می شود اما در قدیم، حیوانات اهلی کشاورزان و چوپانان، گیاهان قهوه را می خوردند. از زمانی که کشاورزی در اتیوپی باب شد، کشاورزان نیز شروع به کشت قهوه کردند. انواع مختلفی از قهوه عربیکا در این کشور تولید شد که هر یک نام مختص خود را داشتند. هارار، لیمو، سیدامو و یرگاشف از جمله برندهای معروف قهوه عربیکا در اتیوپی هستند که حقوق مالکیت آن ها نیز از طریق دولت این کشور در اختیار گرفته شده اند.

4. اندونزی (سالانه 814.629 تن)

اگرچه ممکن است قهوه اندونزی در سطوح بین المللی معروف نباشد اما این کشور در سال 2015، پیروز به تولید 660 هزار تن قهوه شد. اندونزی، کمیت را بر کیفیت ترجیح داده است. همچنین شرایط آب وهوایی این کشور، بیشتر برای کشت قهوه روباستا مناسب است. اما از آنجایی که اندونزی به خط استوا نزدیک است و منطقه ها کوهستانی زیادی دارد، شرایط برای کشت قهوه در این کشور نیز ایده آل است.

قهوه برای اولین بار از طریق هلندی ها و در زمان استعمار اندونزی وارد این کشور شد. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، شرایط آب وهوایی برای کشت قهوه در اندونزی بسیار مناسب است، به همین دلیل تولید قهوه در این کشور پس از خاتمه استعمار نیز ادامه یافت. در حال حاضر، یک میلیون هکتار زمین در اندونزی برای کشت قهوه اختصاص داده شده است و 90 درصد از این زمین های زراعی، از طریق تولیدکنندگان کوچک اداره می شود.

یکی از برندهای باکیفیت و معروف قهوه در اندونزی، کوپی لوواک نام دارد که با روش های منحصربه فرد و پر هزینه ای تولید می شود. موجود خاصی در جنگل های جنوب شرق آسیا زندگی می کند که از تیره گربه سانان است؛ این جانور دانه های خام قهوه را می خورد، اما نمی تواند دانه های سفت آن را هضم کند. از این رو، دانه های قهوه از مدفوع این جانور جمع آوری و سپس کاملا تمیز و تصفیه شده و به صورت دانه های کوپی لوواک فروخته می شوند. به نظر عجیب است اما سالانه، تنها 500 کیلوگرم قهوه مدفوع گربه تولید می شود. قیمت یک فنجان از این قهوه تقریبا 80 دلار است.

3. کلمبیا (سالانه 892.871 تن)

قهوه کلمبیا در سراسر جهان معروف است. شاید بخشی از این معروفیت مربوط به ایجاد نام و برند خوآن والدز باشد. البته شرایط آب وهوایی بد، اخیرا موجب کاهش تولید کلمبیا شده است. از سال 1980 تا 2010، دمای هوا و مقدار بارش در کلمبیا افزایش یافته است؛ دو عاملی که رشد قهوه را به خطر می اندازد. کلمبیا پس از برزیل، دومین تولیدکننده برتر قهوه بود اما با توسعه بسیار خوب صنعت قهوه در ویتنام، این کشور اکنون در رتبه سوم قرار گرفته است. حتی با وجود شرایط آب وهوایی نسبتا نامناسب، کلمبیا پیروز به تولید 810 هزار تن قهوه در سال 2015 شد. این کشور نقش بسیار مهمی در تولید قهوه جهان ایفا می کند.

2. ویتنام (سالانه 1.818.811 تن)

بسیاری از مردم با قهوه ویتنام آشنا هستند. ویتنام دومین تولید کننده بزرگ قهوه در جهان است که در سال 2015، توانست 1.650.000 تن قهوه تولید کند. خود ویتنامی ها قهوه را با شیر می نوشند. اگرچه تولید قهوه این کشور طی جنگ ویتنام متوقف شد اما فرایند تولید، پس از جنگ از سر گرفته شد. تولید قهوه در ویتنام، پس از برنج از جمله مهمترین کالاهای صادراتی و اقتصادی کشور محسوب می شود. ویتنام در سال 1975 تنها 6000 تن قهوه تولید کرد اما این مقدار در سال 2015، تقریبا به دو میلیون تن رسیده است.

1. برزیل (سالانه 2.859.502 تن)

برزیل علاوه بر اینکه بزرگترین تولیدکننده قهوه در جهان است، بزرگترین صادرکننده این کالای ارزشمند نیز هست. برزیل در سال 2014، پیروز به تولید 2.594.000 تن قهوه شد. این پیروزیت چیز جدیدی برای بزریل محسوب نمی شود، چراکه این کشور بیش از 150 سال است که بزرگترین تولیدکننده قهوه در جهان است.

برزیل 27000 کیلومتر مربع زمین زراعی برای کشت قهوه اختصاص داده که بیشتر آن ها در استان های میناس گرایس، سائو پائولو و پارانا قرار دارند. این سه استان جنوبی، از شرایط آب وهوایی مناسب و ایده آلی برای کشت قهوه برخوردار هستند. برزیل همچنین، قهوه های خود را از قهوه های دیگر کشورها متفاوت می داند؛ زیرا قهوه برزیل به جای شستشو دادن، با فرآیند خشک کردن تهیه می شوند. طی این عملیات، دانه های قهوه بجای شسته شدن، در مقابل آفتاب قرار می گیرند تا خشک شوند.

منبع: کجارو / worldatlas.com

به "برترین تولیدکنندگان قهوه در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین تولیدکنندگان قهوه در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید