نمره 20 کلاس میوه ها

به گزارش آقای ابوالفضلی، گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است که اگرچه در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از دی ماه تا اردیبهشت است. گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی تلخ است، طعمی که در سال های اخیر هواداران زیادی پیدا نموده است. آیا شما هم این طعم را امتحان نموده اید؟

نمره 20 کلاس میوه ها

نمره 20 کلاس میوه ها

نویسنده:زیبا کاوه یی

گریپ فروت؛ میوه ای برای تمام فصول

گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است که اگرچه در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از دی ماه تا اردیبهشت است. گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی تلخ است، طعمی که در سال های اخیر هواداران زیادی پیدا نموده است. آیا شما هم این طعم را امتحان نموده اید؟

گریپ فروت منبع غنی ویتامین C و B1 می باشد. پوست گریپ فروت دارای اندازه زیادی پکتین است. مهم ترین ترکیبات شیمیایی گریپ فروت ناری گین، لیموئین، سسکی ترپین، آلدئید، ژرانیول و کادینین است.

ارزش تغذیه ای

نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد اندازه مجاز خوراکی توصیه شده ویتامین Cرا در بردارد. بعلاوه 325 گرم پتاسیم، 25 میکروگرم فولات، 40 میلی گرم کلسیم و یک میلی گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتی میوه یاد شده سرشار از بتاکاروتن است که بدن، آن را به ویتامین A تبدیل می سازد.

یک فنجان حاوی گریپ فروت شیرین نشده

(بدون شکر) به اندازه 95 میلی گرم ویتامین C و بیش از 150 درصد اندازه مجاز خوراکی توصیه شده (R DA) دارد.

گریپ فروت سرشار از پکتین (الیاف گیاهی حل شدنی) است که به کاهش کلسترول خون یاری می نماید. گریپ فروت های سرخ وصورتی، سرشار از لیکوپن هستند. آنالیز شش ساله دانشگاه هاروارد که به وسیله 48000 پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت، حکایت از آن داشته است که مصرف هفته ای 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن، سبب کاهش 50 درصدی سرطان پروستات می شود.

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت، می توان از اسیدفنولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین، مواد سرطان زا، بالیموندیدترپن و مونوترپن می شود. ماده مذکور موجب فراوری آنزیم هایی می شود که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند بیوفلاونوییدها مواد دیگری هستند که از عملکرد هورمون هایی که باعث رشد غده (تومور) می شود، جلوگیری می کنند.

گروهی از مبتلایان به ورم مفصل رماتیسمی، لوپوس و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند که گویی مصرف هر روزه گریپ فروت نشانه های مرضی شان را تقلیل می دهد. تصور می رود که مواد شیمیایی این میوه مانع از ایجاد پروستاگلاندین ها که عامل اصلی ایجاد التهاب هستند، می شود.

6 نکته گریپ فروتی

1 چون گریپ فروت دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. گریپ فروت کمتر از پرتقال قند دارد.

2 گریپ فروت داروی خواب است. اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آن را قبل از رفتن به رخت خواب بخورید.

3 گریپ فروت ضدسرماخوردگی است و تب را پایین می آورد. در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید. بعضی از خوردن گریپ فروت بدون شکر، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن خوششان نمی آید اما اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم مخلوط کنیم، نوشابه ای به وجود می آید که احتیاج به شیرین کردن ندارد.

4 مهم ترین کاربرد گریپ فروت پیشگیری از بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پایین آورده و رگ ها را از وجود چربی ها و مواد رسوب نموده پاک می نماید و پیشرفت تصلب شرایین را متوقف می سازد. تحقیقاتی که به تازگی روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا صورت گرفته نشان داده است که مصرف دو عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را به طور میانه 10درصد پایین می آورد و حتی اندازه HDL را که چربی مفید است، بالا می برد.

چه کسانی مواظب باشند؟

گریپ فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می نماید. مثلا کسی که داروی فشار خون مصرف می نماید اگر آن را با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پایین می آید و خطرناک است. تحقیقات نو دانشگاه کارولینای شمالی نشان می دهد موادی که در آب گریپ فروت وجود دارند فعل و انفعالات شیمیایی خطرناکی با بعضی از داروها ایجاد می کنند. از این رو نزدیک به ده سال است به افرادی که از داروهای خاصی نظیر فشار خون و یا ضد کلسترول استفاده می کنند، توصیه می شود که از خوردن آب گریپ فروت پرهیز کنند.

تحقیقات نشان می دهد که آب این میوه باعث ورود بیشتر این داروها به جریان خون در بدن می شود و عوارض جانبی خطرناکی را در پی دارد. در گذشته عموما تصور می شد ماده ای که با داروها فعل و انفعالات شیمیایی انجام می دهد، فلاونویید است که موجب تلخی این میوه هم می شود ولی براساس مطالعات نو گروهی از مواد شیمیایی با نام فورانوکومارین ها در این میوه وجود دارند که موجب این فعل و انفعالات می شوند، این مواد مانع عملکرد صحیح یکی از آنزیم های روده با نام CYP3A شده و باعث جذب بیشتر داروها به وسیله بدن می شوند. در آزمایشاتی که در این زمینه انجام شد محققین این مواد را از آب گریپ فروت خارج و تاثیر آن را بر داروها آنالیز نموده و دریافتند در این حالت، آب این میوه همچون آب پرتقال بر این داروها هم بی تاثیر می باشد.

رژیم گریپ فروت: مفید یا غیرمفید؟!

رژیم گریپ فروت، از قدیمی ترین و پراستفاده ترین رژیم های لاغری است. این رژیم براساس اطلاعات خشک علمی نیست. درباره رژیم گریپ فروت حرف و حدیث بسیار است. این رژیم برای اولین بار در سال 1930مطرح شد. در این رژیم نام می شود که گریپ فروت حاوی آنزیم هایی است که چربی بدن را می سوزانند و وقتی در هر وعده غذایی، نصف گریپ فروت مصرف شود این آنزیم ها فعال می شوند البته نصف گریپ فروت در هر وعده غذایی باید با حجم کمی غذا مصرف شود. اینکه آیا واقعا گریپ فروت حاوی آنزیم هایی است که چربی بدن را می سوزانند. خیر. هیچ پایه علمی برای این ادعا وجود ندارد. گریپ فروت میوه خوبی است اما درست مثل میوه ها و سبزی های دیگر است و تفاوت خاصی ندارد.

اینکه آیا این رژیم موثر است باید بگوییم البته موثر است چون به این ترتیب، کالری مصرفی افراد کم می شود. هرچه کالری مصرفی کمتر شود و فعالیت بدنی بیشتر باشد، شما وزن از دست می دهید چه با گریپ فروت و چه بدون گریپ فروت.

اما چرا رژیم گریپ فروت عمری چنین طولانی دارد؟ اول اینکه این رژیم برای خیلی از افراد جادویی و سالم به نظر می رسد. شنیدن عبارت آنزیم های سوزاننده چربی کاملا جالب است. در ضمن گریپ فروت یک میوه است و مردم می دانند که یک میوه هیچ گاه مضر نیست.

دوم اینکه مردم براساس این رژیم غذایی وزن کم می کنند و فکر می کنند چون نام این رژیم گریپ فروت است، پس حتما یک مورد خاص در گریپ فروت وجود دارد، در حالی که ممکن است بدون مصرف گریپ فروت و با کاهش کالری دریافتی به وزن ایده آل برسند.

محتویات 100 گرم گریپ فروت

انرژی 30 کالری

آب 88 گرم

پروتئین 0/3 گرم

چربی 0/13 گرم

کلسیم 11/5 میلی گرم

فسفر 12 میلی گرم

پتاسیم 130 میلی گرم

آهن 0/2 میلی گرم

ویتامین A 1 واحد

ویتامین B1 0/02 میلی گرم

ویتامین B2 0/01 میلی گرم

ویتامین B3 0/01 میلی گرم

ویتامین C 30 میلی گرم

از نگهداری تا مصرف

ترشی نشاط آور، پرآبی و کالری جزیی گریپ فروت توأم با خواص آن موجب شده است که گریپ فروت صورتی، به صبحانه ای مورد علاقه و یکی از مواد خاص تهیه سالاد تبدیل شود.

امکان دارد گریپ فروت از پیوند پرتقال و دارابی عمل آمده باشد. دارابی از مرکبات بسیار ترش، پُر دانه و پوست کلفت به شمار میرود اما پرورش دهنده های گریپ فروت، طعم و بافت آن را بهبود بخشیده اند. به طور تقریبی از یک صد سال پیش، رشد انواع بی هسته این میوه شروع شده و نتیجه این عمل به فراوری میوه ای آمیخته از تندی و شیرینی منجر شده است. از آن جایی که گریپ فروت تنها زمانی چیده می شود که به طور کامل رسیده باشد بنابراین نباید نگران باشید که کال آن به دست تان برسد. تحت بعضی از شرایط رشد و نمو، پوست صورتی یا زرد میوه، بعد از رسیدن احتمالا سبز می شود اما به هیچ وجه از شیرینی اش کاسته نمی شود.

شیوه انتخاب گریپ فروت

سعی کنید گریپ فروت های گرد، صاف و سنگین را بردارید (چون آبدار هستند). گریپ فروت هایی که پوست شان زبر بوده، یا پفی و نرم هستند و یا یک طرف شان نوک تیز است، نامرغوب هستند. گریپ فروت های براق که دو طرف شان اندکی صاف باشد، مرغوب ترند. رنگ حنایی یا سایر کاستی های پوستی گریپ فروت بی اهمیت است و در کیفیت میوه تأثیر ندارد. امکان دارد در دمای اتاق بتوانید بوی خوش، دل نواز و ملایم میوه مورد نظر را تشخیص دهید ولی چنانچه میوه سرد باشد، رایحه مزبور به مشام نمی رسد.

روش نگهداری

گریپ فروت را می توان تا یک هفته در دمای اتاق نگه داشت و در صورتی که به جای سرد کردن، آن را گرم کنید، پُر آب تر می شود. چنانچه بخواهید میوه را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید، باید آن را در جامیوه ای بگذارید. در این صورت بین شش تا هشت هفته سالم می ماند. قبل از آب گرفتن یا خوردن، گریپ فروت را در دمای اتاق قرار دهید.

آماده سازی برای مصرف

گریپ فروت را اول بشویید، بعد ببرید. اگر گریپ فروت را با پوست تعارف می کنید، آن را از پهنا نصف کنید. قاشق مخصوص گریپ فروت را که سرش دندانه دندانه باشد، به کار گیرید تا تکه های میوه را در آورد به علاوه برای آماده ساختن میوه از کارد تیز پوست کنی یا کارد قوس دار مخصوص گریپ فروت بهره ببرید، به این ترتیب که آن را بین هر قسمت گوشت میوه و غشا دیواره ها فرو برید.

بعلاوه می توانید گریپ فروت را مثل پرتقال پوست بگیرید. برای این منظور از دستان خود استفاده نموده یا پوست میوه را با کارد تیزی در آورید، سپس تکه ای از پوست را از بالای میوه ببرید. آن گاه تکه ها را روبه پایین و دور میوه پوست بگیرید یا پوست را مثل پوست سیب به صورت مارپیچ در آورید. پس از آن قاچ ها را با دستانتان جدا کنید و در صورت لزوم غشاها را از هر قسمت بیرون آورید.

گریپ فروت سفید

این نوع میوه به خاطر رنگ گوشت، نه پوستش که زرد رنگ است، سفید نام دارد (سایر اقسام گریپ فروت ها هم به سبب رنگ گوشت خود، قرمز ، صورتی یا یاقوتی نامیده می شوند). انواع گریپ فروت های سفید که تخم دارند، بیشتر برای تهیه عصاره استفاده می شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "نمره 20 کلاس میوه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمره 20 کلاس میوه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید