توصیه های مهم تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی

به گزارش آقای ابوالفضلی، خبرنگاران : در این خبر توصیه های مهم تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی را بخوانید.

توصیه های مهم تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی

به گزارش آقای ابوالفضلی به نقل از ایسنا، کارشناسان گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت این دانشگاه، اقدامات زیر را برای پیشگیری از عوارض گرمازدگی توصیه نموده اند:

وجود روغن و چربی مازاد در مواد غذایی پرچرب و سرخ شده، فرایند هضم را مشکل می نماید و احساس سوزش در معده و بعلاوه مری به همراه دارد. بنابراین با افزایش دما از مصرف مواد غذایی سرخ شده خودداری گردد.

از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه های گازدار به علت داشتن کافئین که موجب کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می گردد، در فصل گرم سال تا حد امکان خودداری گردد.

با گرم شدن هوا ضروری است میزان بیشتری آب مصرف گردد بنابراین اگر در شرایط عادی ضروری است هشت لیوان آب بنوشیم، در هوای گرم باید میزان بیشتری از مایعات مصرف گردد. علاوه بر آن، برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کرد.

برای حفظ رطوبت بدن، از میوه های فصل تابستان مانند هندوانه و طالبی که سرشار از آب هستند، بیشتر استفاده گردد. این امر به بهبود عملکرد سیستم گوارش هم یاری خواهد نمود.

مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیری از گرمازدگی مفید است.

برای هضم بهتر غذا حتما سعی گردد غدا در مکان های خنک و به دور از گرمای شدید صرف گردد.

استفاده از میوه های آب دار به اسم مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی بسیار مفید است.

مصرف شربت های سنتی مثل خاکشیر یا تخم شربتی که مقادیر زیادی از آب را به خود جذب می نمایند، یاری بزرگی به برطرف گرمازدگی و کم آبی بدن می نماید.

از مصرف شربت هایی که مواد قندی بالا دارند، خودداری گردد. در ایام گرم سال شربت هایی در بازار عرضه می گردد که هیچگونه برچسب وزارت بهداشت و سیب سلامت را ندارند. بنابراین هنگام خرید به پروانه بهره برداری، تاریخ فراوری و تاریخ انقضای چنین شربت هایی توجه و دقت کافی گردد.

از مصرف غذاهای شور خودداری گردد زیرا نمک باعث خروج آب بیشتری از بدن می گردد و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد.

مصرف شیرینی و شکر هم باید کاهش یابد زیرا بدن برای سوخت و ساز قندها، به آب احتیاج دارد و مصرف مواد شیرین از جمله شربت های شیرین، نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی احتیاج بدن به آب را افزایش می دهند و ممکن است عوارض گرمازدگی را تشدید نمایند.

منبع: اقتصادنیوز

به "توصیه های مهم تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های مهم تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید