مسافران هوایی می توانند شکایت نمایند

به گزارش آقای ابوالفضلی، در عین حال در صورتی که شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی یا خارجی، بیشتر از پنج ساعت تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر، یا در کوتاه ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه نموده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است یک برابر قیمت بلیت را به عنوان غرامت بپردازد.

مسافران هوایی می توانند شکایت نمایند

در صورتی که مسافران با تخلف گرانفروشی یا تاخیرهای چند ساعته در پروازها روبرو شوند، سازمان هواپیمایی شکایت از شرکت های هواپیمایی را پیشنهاد می دهد.

به گزارش ایسنا، شکایت از شرکت های هواپیمایی در شرایطی رخ می دهد که مسافران با تاخیر یا لغو پرواز روبرو شده باشند یا ایرلاین ها قیمت بلیت را بالاتر از حد مصوب بفروشند. طبق آخرین اصلاحیه آیین نامه حقوق مسافر، مقرراتی برای این شرایط در نظر گرفته شده است.

بدین ترتیب، در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز معین شده در بلیت، مسافرین را به وسیله سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل نمایند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد؛ اما درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به طور کامل به مسافر پرداخت گردد و شکایت از شرکت های هواپیمایی به وسیله وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری امکان پذیر است.

بعلاوه در آیین نامه حقوق مسافر دیده شده که اگر شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی، بین دو تا پنج ساعت و در پروازهای خارجی بین سه تا پنج تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر یا در کوتاه ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه نموده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است 30 درصد قیمت بلیت را به عنوان غرامت بپردازد.

در عین حال در صورتی که شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی یا خارجی، بیشتر از پنج ساعت تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر، یا در کوتاه ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه نموده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است یک برابر قیمت بلیت را به عنوان غرامت بپردازد.

بعلاوه شرکت های هواپیمایی موظفند به وسیله نماینده خود، به مسافران اطلاع رسانی نمایند؛ در صورتیکه تاخیر پرواز تا 72 ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی گردد، مبنای محاسبه و معین مقدار تاخیر پرواز، زمان تازه اعلام شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد از موعد مقرر (72 ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و معین مقدار تاخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

بیشتر بخوانید

تاخیر پروازها قانونی است؟ / ایرلاین مقصر است یا آژانس هواپیمایی

گران فروشی ایرلاین ها زیر ذره بین!

محمد محمدی بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - نیز درباره تاخیرهای شرکت های هواپیمایی شرح داد: بخشی از این تاخیرها با توجه به شرایط پیش آمده در شرایط فعلی قانونی است و بخشی هم غیرقانونی است؛ اما در صورتی که تاخیرها غیر قانونی باشد، مسافران می توانند در سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شکایت از شرکت های هواپیمایی اقدام نمایند که سازمان در راستای انجام وظیقه خود به این موضوع رسیدگی می نماید.

بعلاوه مورد دیگری که به خصوص در ماه های گذشته و در پی درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت اتفاق افتاده بود، قیمت های نامتعارف بلیت بود و از این رو، محمدی بخش نیز گفت: به تخلفات شرکت های هواپیمایی به عنوان متولیان اصلی، آژانس ها و سایت های فروش و تنوعی که در عرضه داشتند رسیدگی شد و با آنها که از تذکر، ابلاغ یا حالت تعلیق فراتر رفته بودند، ضمن اعلام جرم، برخورد شد که این برخورد با متخلفین این حوزه تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد.

در این راستا، بعلاوه حسن خوشخو - معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری - به تازگی در توییتر خود نوشت که با دریافت گزارشات شما، شرکت هواپیمایی که در خط پروازی کیش مرتکب گرانفروشی شده بود به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی گردید. درخواست ما از شما مسافرین این است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را در سامانه مسافر به نشانی farasa.cao.ir ثبت کنید.

منبع: عصر ایران

به "مسافران هوایی می توانند شکایت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافران هوایی می توانند شکایت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید