فست فود را می گردد اصلاح کرد؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، فست فودها زود حاضر و آماده می شوند و این، مهم ترین علت پرطرفدار بودن شان است. پیتزاها، ساندویچ های سرد و گرم، سوسیس، کالباس، همبرگر و... همگی از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بالاتر از حد استانداردند و به یاری ادویه جات و مخصوصا فلفل، طعم شان دلنشین تر می گردد. اما اینکه چرا خیلی ها فست فود را به غذاهای

فست فود را می گردد اصلاح کرد؟

فست فود را می گردد اصلاح کرد؟

تبادل نظر با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

فست فودها زود حاضر و آماده می شوند و این، مهم ترین علت پرطرفدار بودن شان است. پیتزاها، ساندویچ های سرد و گرم، سوسیس، کالباس، همبرگر و... همگی از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بالاتر از حد استانداردند و به یاری ادویه جات و مخصوصا فلفل، طعم شان دلنشین تر می گردد. اما اینکه چرا خیلی ها فست فود را به غذاهای سالم ترجیح می دهند، دلایل متفاوتی دارد. در دنیای امروز که کار و تحصیل، کمتر مجال آشپزی های طولانی و سنتی را به آدم می دهد، فست فودها از انتخاب های ناگزیرند. به علاوه، ذایقه بسیاری از ما به این غذاها عادت نموده و آنها را لذیذتر از غذاهای سنتی می دانیم؛ در حالی که از عوارض دراز مدت آنها بی خبریم.

تحقیقات نشان داده در مناطقی که تعداد رستوران های فست فود کمتر است، بیماری های قلبی عروقی و دیابت هم شیوع کمتری دارد. ضمن اینکه استفاده از فست فودها در بچه ها، عادات ناسالم غذایی را در پی دارد و ذایقه آنها را کم کم تغییر می دهد. در این خصوص که چرا خوردن غذاهای آماده موجب تغییر ذایقه می گردد و اساسا آیا فست فود قابل اصلاح است یا نه، با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به تبادل نظر نشسته ایم.

آقای دکتر! راست است که می گویند فست فودها ذایقه را تغییر می دهند؟

بله؛ مسلم است که مصرف فست فودها می تواند روی ذایقه و رفتارهای غذایی ما تاثیر داشته باشد. به عبارتی دیگر به علت اینکه این غذاها به گونه ای تهیه می شوند که به جویدن کمتری احتیاج دارند و در زمان کوتاه تری مصرف می شوند، از این نظر قابلیت پذیرش بیشتری برای مصرف نماینده دارند. از طرفی متاسفانه چون در اغلب فست فودها میزان زیادی روغن و میزان قابل توجهی نمک استفاده می گردد و از آنجایی که روغن ماده ای است که به شدت می تواند روی میزان پذیرش غذا به وسیله مصرف نماینده تاثیر بگذارد، کسی که در طولانی مدت یا در فواصل زمانی کوتاه مدت این غذاها را مصرف می نماید ذایقه او با آن میزان نمک یا چربی سازگاری پیدا می نماید. به عبارت دیگر چون تمام حواس انسان خاصیت سازشی دارند، ما هر طور آنها را عادت دهیم، هما ن گونه شرطی می شوند و به همان عادت می نمایند. برای مثال فردی که سر سفره یا میز غذا نمک به غذا اضافه می نماید، پس از مدتی حساسیت سلول های چشایی اش به نمک کاهش پیدا می نماید و اگر بار دیگر بخواهد این سلول ها را با نمک تحریک کند، باید از میزان بیشتری نمک استفاده کند. بنابراین، در درازمدت مصرف این غذاها با این طعم ها، ذایقه را به سمت این گونه طعم ها پیش می برد.

آیا آماری هست که نشان دهد ما ایرانی ها چه قدر به این غذاها گرایش پیدا نموده ایم؟

آمار دقیقی وجود ندارد اما به علت رواج زندگی ماشینی و اینکه هر فردی، زمان کمتری را برای تغذیه اش می گذارد و این زندگی شلوغ به خصوص در شهرهای بزرگ گریبان گیر بیشتر افراد است، کارمندان، جوانان و مخصوصا نوجوانان به مصرف غذاهای آماده روی آورده اند که خیلی سریع تر و در زمان کمتری مصرف می گردد. موضوع دیگر طعم این غذاها و نمک زیادشان است تا پذیرش این نوع از غذاها به وسیله افراد مخصوصا بچه ها، نوجوانان و جوانان بیشتر گردد. شاید اگر کمی به اطراف نگاه کنیم، در یابیم به طور قابل توجهی در عرض یک سال یا چند سال شعبه های مختلف رستوران هایی که این غذاها را عرضه می نمایند بسیار زیاد شده و در هر محله و منطقه تعداد آنها به سرعت افزایش پیدا نموده است.

آیا گرایش به این غذاها موجب تغییر در تهیه غذاهای سنتی نمی گردد؟

چرا؛ تمایل به مصرف این غذاها موجب می گردد افراد برای تهیه غذاهای سنتی هم به سمت طعم دار کردن و سرخ کردن بروند. وقتی غذایی را مصرف می کنید که میزان نمک اش بیشتر است و این موضوع چند بار تکرار می گردد، ذایقه و حس چشایی به سمت این نوع غذاها می رود و به این میزان نمک و چربی حساسیت پیدا می نماید، بنابراین فرد خواستار این است که در غذاهای دیگرش هم مشابه این میزان نمک و روغن استفاده کند تا همان احساس لذت را از غذا داشته باشد. مسلم است که غذایی که قبلا برایش مطلوب بوده است هم اکنون آن طعم دلخواه قبلی را ندارد چون به میزان زیادی نمک و چربی عادت نموده است.

برای سالم سازی فست فودها و اصلاح روش پخت شان چه باید کرد؟

ما به هیچ اسم اعتقاد نداریم که فست فودها باید از زندگی حذف شوند. این یک واقعیت است که همه خانواده ها دوست دارند یک روز تعطیل به این جور رستوران ها بروند و از غذاهای آماده استفاده نمایند اما نکته مهم، انتخاب مناسب این غذاهاست.

یعنی فقط این نکته مهم است که ما در انتخاب فست فودها به نکات تغذیه ای دقت کنیم؟ مسؤولیتی متوجه رستوران ها نیست؟

نه، منظورم این نبود. رستوران ها هم باید توجه نمایند تا آنجایی که ممکن است از روغن های مناسب یا فرآورده های مناسب جهت تهیه این غذاها استفاده نمایند و از نمک کمتری برای تهیه بهره ببرند. اما بالاخره روی دیگر سکه مصرف نمایندگان هستند. افرادی که گرایش به خوردن این غذاها دارند بهتر است بدانند که باید اصل تعادل را همواره به یاد داشته باشند.

توصیه شما به آنهایی که اهل فست فود خوردن هستند چیست؟

اولین توصیه ام این است که میزان غذای آماده ای که سفارش می دهند را در نظر بگیرند و تا آنجایی که ممکن است حجم کمتری از این غذاها را سفارش دهند. از سایز کوچک تری استفاده نموده و غذا را بین هم تقسیم نمایند و بعد از خوردن وعده ای از این غذاها، میزان زیادی میوه و سبزی میل نمایند تا هم از جذب چربی های زیاد جلوگیری شده باشد و هم به این علت داشتن پتاسیم بالا به حفظ تعادل آب و الکترولیت ها یاری گردد و فشار خون بر اثر دریافت سدیم فراوان تنظیم گردد. در کل، اصل قضیه این است که خود فرد مراقب الگوی غذایی اش باشد و در فواصل زمانی کوتاه مدت و گاه بی گاه وعده غذایی خود را به این نوع از غذاها محدود نکند زیرا صرف نظر از مسایل عمومی مصرف زیاد غذاهای آماده به طور مکرر می تواند به سوءتغذیه در تمامی گروه های سنی بینجامد و مسائل متعددی برای مصرف نمایندگان به همراه آورد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "فست فود را می گردد اصلاح کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فست فود را می گردد اصلاح کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید