عوارض باورنکردنی پفک که باید بدانید

به گزارش آقای ابوالفضلی، مصرف پفک مضرات و عوارض بسیاری برای سلامت بدن انسان به همراه دارد، در ادامه از مضرات مصرف پفک آگاه خواهید شد.

عوارض باورنکردنی پفک که باید بدانید

پفک فاقد ارزش غذایی بوده و سرشار از مواد مصنوعی و فرآوری شده است. پفک ها محصولاتی ترد و نمکی با طعم پنیر هستند که از پودر ذرت حجیم شده تهیه می شوند و فاقد ارزش غذایی اند. مصرف غذاهای تنقلی مانند چیپس و پفک دارای آثار جبران ناپذیری است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند. آقای ابوالفضلی در این مطلب به آنالیز عوارض پفک برای سلامتی می پردازد.

عوارض و مضرات جدی پفک برای سلامت بدن

پنیر یک منبع مناسب برای پروتئین است، اما زمانی که اسیدآمینه های تشکیل دهنده پروتئین که در پنیر وجود دارند درمجاورت حرارت بالای پخت قرار می گیرند موجب فراوری مواد خطرناک می شوند.

یک وعده پفک (حدود 21 عدد) حاوی 150 کالری، 10 گرم چربی و 250 میلی گرم سدیم بوده که برابر 10 درصد سدیم مورد احتیاج روزانه و 15 درصد از چربی کل است. حال اگر یک بسته بزرگ پفک را در نظر بگیرید این مقادیر به طرز چشمگیری افزایش یافته و هیچ ارزش غذایی مثبتی ندارد؛ علاوه بر این، پفک ها محصولاتی فرآوری شده هستند که دارای طعم و رنگی مصنوعی می باشند.

مواد تشکیل دهنده پفک

اولین ماده موجود در پفک، پوسته ذرت غنی شده است که می تواند به معنای پوسته ذرت حاوی سولفات آهن، نیاسین، ریبوفلاوین و فولیک اسید باشد. سولفات آهن برای درمان کم خونی و سایر کمبودهای آهن استفاده می گردد اما معمولا به وسیله پزشک تجویز می گردد.

نیاسین و ریبوفلاوین خطرناک نیستند اما در فرایند فراوری پفک، ذرت بصورت طبیعی استفاده نمی گردد. مالتودکسترین یکی دیگر از عناصر سوال برانگیز پفک است که شیرینی آن به مراتب کمتر از قند بوده اما دارای دو برابر شاخص گلیسمی بیشتر از نیشکر است و تاثیر مشابه شکر را بر روی بدن دارد.

بعلاوه پفک دارای رنگ زرد شماره 6 است که می تواند باعث افزایش بیش فعالی در بچه ها و واکنش های آلرژیک در بعضی بزرگسالان گردد. براساس نتایج مطالعات حیوانی، رنگ مصنوعی در آنها سبب ایجاد تومورهای آدرنال شده است.

در صورت استفاده بیش از اندازه از رنگ های غیرمجاز خوراکی در تهیه مواد خوراکی مانند پفک احتمال ابتلا به سرطان، بیماری های کبدی و کلیوی را بیشتر می نماید.

ذرت در فرایند فراوری پفک، پرس شده و در حرارت بسیار بالا قرار می گیرد تا پر حجم گردد. در این شرایط روغن موجود در پفک می سوزد و پر اکسید فراوری می نماید. اندازه این ماده در مقابل حرارت و نور اندازه آن افزایش پیدا می نماید، ضرر این ماده شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار است.

افزایش خطر ابتلا به بیماری ها

روغن با ترانس بالا، بیماری های قلبی

در تهیه پفک از روغن با ترانس بالا استفاده می گردد که باعث افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می گردد. علاوه بر این استفاده از روغن هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شوند، اغلب در محصول، بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات ایجاد می نمایند که می تواند منجر به مسمومیت و سرطان زا شدن پفک گردد.

نمک بیش ازحد، بیماری های کلیوی

افزودن میزان زیاد نمک برای خوش طعم شدن آن در طی فرایند فراوری، موجب آسیب به کلیه ها، تجمع آب در بدن در نتیجه تورم بافت ها و افزایش فشار خون و سکته قلبی و مغزی می گردد، بعلاوه ذائقه افراد به شورخواری را تغییر می دهد.

افزایش پوسیدگی دندان ها

پفک با داشتن ماده ای شور می تواند موجب پوسیدگی دندان ها گردد، زیرا هنگام مصرف، میزانی از آن به دندان ها می چسبد. پفک دارای کربوهیدرات قابل تخمیر است و تخمیر این مواد به وسیله باکتری های موجود در دهان باعث پوسیدگی دندان ها می گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا زیربغل مو دارد؟ فایده اش چیست؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "عوارض باورنکردنی پفک که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض باورنکردنی پفک که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید