سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستا های سرخه تمامی ندارد

به گزارش آقای ابوالفضلی، داستان تلخ خسارت سیلاب در شهرستان سرخه گویا تمامی ندارد و رگبار های بهاری این بار به جای سرسبزی مشکلاتی عدیده را به ویژه در حوزه راه های روستایی و بخش کشاورزی به همراه داشت.

سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستا های سرخه تمامی ندارد

به گزارش ، کمبود بارش ها در سال آبی جاری در استان کم بارش و کویری سمنان موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و صحبت های تلخ مسئولان وزارت نیرو درباره احتمال اعمال مجدد خاموشی در تابستان سال جاری، گویای همین مطلب است.

گرمای بهاری، اما در استان سمنان گویا موضوعی عادی است و آرزوی افزایش دیررس دما در قلب ایران، شدنی نیست؛ اما بارش های جسته وگریخته بهار سال جاری کمی دل مردم دیار کویر مرکزی ایران را خوش و آنان را به آینده امیدوار نموده بود که البته این دل خوشی ها همیشه با ترس ناشی از سیلاب عجین شده است و نمی توان بارشی را در بهار بدون وقوع روان آب و سیلاب در نقاط مختلف این استان تصور کرد؛ اتفاقی که روز گذشته هم در سرخه رخ داد و خسارت های زیادی برای مردم این دیار به جای گذاشت.

ایرج رئیسیان، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به حجم سیلاب در شهرستان سرخه گفت: بیشترین اندازه بارندگی در استان سمنان در شبانه روز گذشته در روستای لاسجرد سرخه با 45/2 میلی متر باران ثبت شد.

وی اعلام نمود: بارش شدید باران در سرخه سبب جاری شدن سیلاب در این شهرستان و ترافیک سنگین جاده ای و هم توقف حرکت قطار ها شده بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان درباره خسارت وارد شده به راه های روستایی جنوب شهرستان سرخه گفت: سیلاب به راه های روستایی این منطقه استان آسیب زد و بعضی از راه ها هم مسدود شد که کوشش نیرو های امدادی برای بازگشایی همه راه های روستایی ادامه دارد.

علی محمد مؤیدی زاده، فرماندار شهرستان سرخه گفت: در هر برهه زمان که به وسیله سازمان هواشناسی و یا سازمان بحران کشور شرایط نارنجی یا قرمز اعلام می گردد ستاد بحران شهرستان به کلیه دستگاه های اجرایی مستقر در شهرستان اعلام آماده باش می نماید تا آمادگی لازم را برای مواجهه با مخاطرات داشته باشند.

وی اضافه نمود: در چند سال اخیر هم عمدتاً حوادث جوی شهرستان، بارش شدید باران، تگرگ و در نتیجه وقوع سیلاب و ایجاد خسارت به مزارع و باغات یا آبگیری راستا های مواصلاتی و بعضی از خیابان های داخلی شهر بوده است.

فرماندار شهرستان سرخه بیان نمود: حدود ساعت 3 بعدازظهر از سمت غرب سرخه بارش تگرگ و باران شدید شروع شد و به تدریج این جبهه هوا به طرف شهر و جنوب شرق سرخه تداوم یافت و در 2 نقطه یکی 10 کیلومتری سرخه به آرادان منطقه جمشیدآباد و دیگری ابتدای ورودی جاده فرعی روستای عبدالله آباد سیل به شدت جریان پیدا کرد.

مؤیدی زاده اسم کرد: سیل منطقه جمشیدآباد به علت قدیمی بودن جاده و عدم وجود ابنیه وارد راستا اصلی شد که این موضوع موجب انسداد جاده سرخه به آرادان و حدود یک ساعت و 30 دقیقه این راستا مسدود شد که با حضور عوامل راهداری دهیاری لاسجرد، هدایت و رانندگی پلیس راه و عوامل انتظامی جاده از آب و نخاله های موجود تخلیه و راه بازگشایی شد.

وی اضافه نمود: سیل در روستای عبدالله آباد هم به علت وجود پل در راستا سرخه ـ آرادان و به عکس هیچ گونه خسارتی به جاده اصلی وارد نکرد؛ اما جاده روستای عبدالله آباد در بعضی از نقاط دچار خوردگی و ریزش سنگ ریزه به داخل جاده شد که بخشی از آن بعد از وقوع سیل ترمیم شد.

فرماندار شهرستان سرخه بیان نمود: بعلاوه جاده روستایی اسدآباد هم به علت وقوع سیل و حجم زیاد آب به مدت 2 ساعت بسته شد تا خسارت جانی و اقتصادی برای خودرو های در حال عبور ایجاد نکند.

مؤیدی زاده افزود: حادثه ای دیگر در خط آهن سمنان ـ تهران بین ایستگاه لاهورد سرخ دشت به وقوع پیوست که به علت خورده شدن بخشی از زیرسازی خط آهن 3 واگن باری از ریل خارج شدند که با پیگیری های به عمل آمده و حضور عوامل مهندسی راه آهن شمال شرق بلافاصله یکی از راستا ها جهت عبور قطار های مسافربری آماده شد، هم اکنون کل راستا اصلاح شده و تردد قطار ها به روال عادی خود بازگشته است.

وی اسم کرد: تگرگ و سیلاب به خطوط انتقال برق مخابرات و راه های روستایی خساراتی را وارد نموده است و محصولات صیفی، گندم و باغات کشاورزان در روستا های امامزاده عبدالله، لاسجرد، اسدآباد، نظامین، بیابانک و صوفی آباد دچار خسارت سنگین شدند که اندازه خسارت به وسیله دستگاه های ذی ربط برآورد و به فرمانداری اعلام می گردد.

اکبر رهایی، دهیار روستای عبدالله آباد گفت: راه ورودی به روستا کاملاً باز نشده است؛ چون بر اثر سیل دچار ریزش سنگ ریزه و شن شده است و عبور ماشین ها به کندی انجام می گردد و به سختی در حال اجرا است، البته بخشدار شهرستان و اداره جهاد کشاورزی برای بازدید و برآورد خسارت به روستا آمده اند، ولی اداره راه هنوز برای بازگشایی نیامده اند.

وی با اشاره به قطعی برق چندساعته پس از وقوع سیل ادامه داد: از زمان وقوع سیل تا به امروز خطوط مخابرات، آب شیرین، راه ارتباطی روستا قطع است و کسی به داد روستاییان این منطقه نرسیده است.

وی با ابراز اینکه در زمان حاضر در بخش کشاورزی بر اساس برآورد های اجرا شده از سوی کارشناسان امر 100 درصد خسارت وارد شده است، گفت: محصول زردآلو دچار سرمازدگی شده و سیل کل جالیز را برده است و باغات و صیفی جات هم بر اثر سیل از بین رفته اند.

دهیار این روستا اسم کرد: این سیل خسارت جانی به همراه نداشت؛ ولی منازل آب گرفتگی داشت که با یاری روستاییان رفع شد.

رهایی بیان نمود: از همان ساعات اولیه بخشدار پیگیر موضوع بوده و خودش را به روستا ها رسانده است.

وی از مسئولان خواست هرچه زودتر مسائل موجود در حوزه راه و مخابرات و آب را رفع نمایند.

دهیار روستای عبدالله آباد متذکر شد: خطوط مخابراتی قطع است و برای برقراری یک ارتباط ساده در زمان حاضر باید راستای 12 کیلومتری به سمت پایین عبدالله آباد طی گردد تا ارتباط برقرار گردد.

به هر روی تکرار داستان سیلاب در بهار و پاییز هر سال این نکته را به مسئولان گوشزد می نماید که باید فکری اساسی برای جلوگیری از وقوع سیلاب و کاهش خسارت به ساکنان شهر ها و منطقه ها سیل خیز این استان کرد و بنابراین هرچه سریع تر باید مطالعات جامع در این زمینه انجام گردد.

منبع تسنیم

پ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستا های سرخه تمامی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستا های سرخه تمامی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید