ملاقات با هیولاهای سنگی در جن داغی

به گزارش آقای ابوالفضلی، تخت دیو و دودکش جن که محلی ها به آنها آدم داشی و جن داغی می گویند، محصول سعی و کوشش آب و باد برای فرسایش زمین اند.

ملاقات با هیولاهای سنگی در جن داغی

آقای ابوالفضلی: برای ایستادن پای یکی از این عجایب المخلوقات، باید در آزادراه زنجان - تبریز به سمت مراغه برانید. با تماشا تابلوی ماهنشان، از آزادراه سرراست و بدون دست انداز دل بکنید و به سمت پیچ و خم های جاده ماهنشان برانید و خود را آماده روبروشدن با موجودات سنگی طلسم شده بکنید. بالاخره از پس یکی از پیچ های جاده یکی از این موجودات ترسناک سر راهتان سبز خواهد شد.

محکم و پایدار در کنار هم ایستاده اند؛ یکی در گوش دیگری چیزی می گوید، یکی به جایی دور اشاره می نماید و یکی کلاه بر سرگذاشته و با غرور تو را نگاه می نماید؛ همه با یک قد و میزان و از یک جنس همرنگ؛ همه راست قامت، با ابهت و البته ترسناک!

تا تابستان تمام نشده می توان جمع و جور کرد و برای تماشای پدیده های عجیب و غریب ماهنشان یعنی تخت دیوها و دودکش جن ها راهی زنجان شد.

تخت دیو و دودکش جن که محلی ها به آنها آدم داشی و جن داغی می گویند، محصول سعی و کوشش آب و باد برای فرسایش زمین اند. زمانی بسیار دور، در مقیاس چندین میلیون سال، موجودات عجیب و غریب، توده عظیمی از سنگ بودند مدفون در لایه هایی از آهک و خاک و رس.

باد و خاک اما دست به کار شدند، لایه های سست تر را شستند و با خود بردند تا تخت دیوها و دودکش جن ها به شکل پیکره هایی هیولا مانند برجا بمانند. در منطقه ماهنشان نمونه این هیولاهای سنگی کم نیست، حتی در قشم و چابهار و فیروزکوه هم دیده شده اند، اما آنچه باعث شده تا نمونه روستای بهستان را شاخص و انگشت نما کند، همراهی و همدستی انسان و طبیعت در خلق یک پدیده است.

هزار سال پیش درست در 13 کیلومتری جنوب شرقی ماهنشان، 1 کیلومتری بهستان تازه، در ساحل رودخانه قزل اوزن، بهستانی ها در دل ردیفی از جن داغی ها قلعه ای کندند تا در هنگام حمله مهاجمان به آن پناه ببرند.

علی اصغر میرفتاح تنها باستان شناسی که این کوه قلعه را آنالیز نموده معتقد است که 64 اتاق در چندین طبقه، دو راهروی زیگزاگی و چیزی شبیه استخر بر فراز یکی از تختگاه های دیو در عهد سلجوقیان کنده و مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه بهستان ثبت شده به شماره 1458 در لیست آثار ملی ایران، یک میراث ملی است پس در حفظ و حراست از آن بکوشید.

منبع: توریسم آنلاین

به "ملاقات با هیولاهای سنگی در جن داغی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات با هیولاهای سنگی در جن داغی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید