آشنایی با آرامگاه فضل بن شاذان و بهشت فضل

به گزارش آقای ابوالفضلی، آرامگاه فضل بن شاذان قبرستان اطراف آن، در روستایی نزدیک به شهر نیشابور قرار دارند. این قبرستان به دلیل وجود آرامگاه فضل بن شاذان، به نام بهشت فضل می باشد. این مجموعه از قدیم به نام شافضل معروف بوده است. کاربری آن آرامگاهی، تاریخی و فرهنگی می باشد. روستای فضل جایی که مجموعه بهشت فضل قرار گرفته است، روستایی سرسبز و دنج می باشد و مردم آن، همیشه پذیرای گردشگران هستند.

آشنایی با آرامگاه فضل بن شاذان و بهشت فضل

در مورد آرامگاه فضل بن شاذان

این آرامگاه به صورت یک بنای آجری می باشد که به دلیل بازسازی هایی که در طول سال ها انجام قدرت تاریخی آن که به دوران تیموریان برمی شود، تعیین نمی باشد. آرامستان بهشت فضل در ورودی خود، سردر متمایز و خاصی دارد. در این آرامستان چند تن از علمای نیشابوری، مانند شیخ محمد حسین نجفی، سید احمد موسوی فر و شیخ حبیب الله محمدیان نیشابوری، به خاک سپرده شده اند. دور تا دور این باغ در ضلع شمالی، شرقی و غربی اتاق هایی وجود دارد که مربوط آرامگاه های خاندانی می باشد. ضلع جنوبی، ورودی اصلی این باغ است.آرامگاه فضل بن شاذان هم در قسمت جنوبی باغ واقع شده است. معرفی فضل بن شاذان نیشابوری: او فقیه و محدث بزرگ و سرشناس شیعه بوده است. او همچنین از چهره های شاخص علمی تشیع و علمای کلام و دیگر رشته ها در قرن سوم هجری بوده است. او شاگرد امام جواد (ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) بوده است. علامه حلی او را رییس طایفه علمای شیعه معرفی کرده است. تعداد آثار آن این افراد به 180 عدد می رسد.سال 260 هجری قمری، فضل بن شاذان در نیشابور درگذشت. علمای بسیاری در مورد او نوشته و یاد کرده اند. مقدس اردبیلی، از او به عنوان رییس و بزرگ طایفه شیعیان؛ نجاشی، ثقه و از بزرگان فقها و متکلمان شیعه و شیخ طوسی، فقیه و متکلم جلیل القدر، کرده اند. امام حسن عسکری نیز در طی یکی از ملاقاتی که با او داشته است، به طور تصادفی کتابی که او در دست داشته است را می بیند و این چنین می گویند که: من بر مردم خراسان بخاطر حضور فضل بن شاذان در میان خود، غبطه می برم.

دسترسی و موقعیت

برای دسترسی به قبرستان فضل بن شاذان که در 5 کیلومتری نیشابور واقع شده است می توان از بلوار شهدا استفاده کرد که از میدان محله شادیاخ، منطقه گردشگری خیام، منشعب می شود. به طور کلی مجموعه بهشت فضل به 4 بخش تقسیم شده می شود: گلزار شهدا، باغ آرامگاه فضل بن شاذان نیشابوری، آرامستان و فضاهای مربوط به آن، بوستان و گلخانه.

منبع: همگردی

به "آشنایی با آرامگاه فضل بن شاذان و بهشت فضل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آرامگاه فضل بن شاذان و بهشت فضل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید