این سنگ ها حرف می زنند!

به گزارش آقای ابوالفضلی، خبرنگاران: دو پارک سنگ نگاره باستانی ایران به نام کمرمقبولا و دیزدر در خراسان رضوی که هر دو در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند .

این سنگ ها حرف می زنند!

دو پارک سنگ نگاره باستانی ایران به نام کمرمقبولا و دیزدر در خراسان رضوی که هر دو در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند ،همسایه رو به روی یکدیگرند و با نقوش هزاران ساله خود با شما از تاریخ حرف می زنند.

سنگ نگاره های دیزدر نمونه ای از آثار ماندگار تاریخی هستند که در فاصله حدود هشت کیلومتری از مشهد و در حاشیه مسیر تردد به سمت شهر شاندیز قرار دارند. این سنگ نگاره ها بیش از 4 هزار سال قدمت دارند.

منطقه تاریخی کمرمقبولا یا شتر سنگ و نیز منطقه دیزدر در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان واقع در شمال غرب مشهد با قدمتی بیش از سه هزار سال در دل خود سنگ نگاره هایی باستانی دارند که از منظر باستان شناسی بسیار ارزشمندند.

کمرمقبولا منطقه ای طبیعی و تاریخی است که براساس بعضی گزارش ها حدود 15 هزار سنگ نگاره باستانی را در خود جای داده است و محوطه ای حدود 12 هکتار را شامل می گردد و منطقه دیزدر نیز که حدود 20 هکتار را شامل می گردد نیز همین تعداد سنگ نگاره ارزشمند را در دل خود به امانت دارد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

قدمت 3500 ساله بعضی سنگ نگاره های این منطقه نکته ظریفی است که اولویت حفاظت از آن را افزایش می دهد.

تخته سنگ های آتش فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ نوشته ها و نگاره های باستانی در کمرمقبولا در وسعت حدود پنج کیلومتر مربع مضامین و نقش های متنوعی از اشکال انسان ها و حیوانات دوران پیش از تاریخ را در طرح ها و مقدار های مختلف به نمایش گذاشته که در کمتر منطقه ای از ایران چنین نقاشی ها و طرح هایی قابل مشاهده است.

این سنگ نگاره ها اسرار کشف نشده فراوانی در دل خود دارند. نگاره ها یا هنرهای صخره ای، سندهای دست اولی هستند که نمادی از هویت تاریخی هر دیار و منطقه و کهن ترین آثار هنری و تاریخی به جای مانده از گذشتگان محسوب می شوند.

انسان های گذشته به رغم سختی و فشار با نقش زدن بر دل سیاه سنگ و آفریدن چنین نقوشی با آیندگان خود سخن گفته و ارتباط برقرار نموده اند. نقوشی از قبیل شیر، بز کوهی، گاومیش و انسان های شکارچی بر روی این سنگ نگاره ها وجود دارد که کارشناسان آنها را متعلق به دوران نوسنگی می دانند.

وجود نقش های متعدد شیرهای نر و ماده شاید نشان از این باشد که در ادوار کهن این دیار زیستگاه این حیوان بوده و شرایط زیستی و آب و هوایی در گذشته های دور بسیار متفاوت از امروز بوده است و این خود از اسرار کشف نشده این سنگ نگاره های چندین هزار ساله است.

نقش بزکوهی هم در باستان شناسی به معنای درخواست آب، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است که نشان می دهد شاید در ادوار کهن این محل جایگاهی مقدس برای اجرای آئین هایی خاص بوده است.

بیشترین نقوش این سنگ نگاره ها مربوط به نقش حیواناتی از جمله بز کوهی، شتر دو کوهانه، گاو کوهان دار و یوزپلنگ است که در میان آنها نقش درخت یا گیاه به صورتی خاص مشاهده می گردد اما آنچه اهمیت دارد وجود نقوش گاو کوهان دار و شتر دوکوهانه است که به اعتقاد باستان شناسان مملو از رمز و رازهای فراوان است.

از شگفتی های این آثار به ظاهر ساده، داشتن شباهت های نمادین با مضامین یکنواخت در سرزمین های بسیار دور از هم و ادوار فرق دارد.

نقوش ساده ای که در جای جای ایران با مضمونی یکنواخت می بینیم در قاره های اروپا، آفریقا، استرالیا و آمریکا هم با همین شباهت ظاهری و مضامین کشف شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "این سنگ ها حرف می زنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سنگ ها حرف می زنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید