کشف سه گونه عجیب از کرم های دریایی ، مثل اشباح افسانه های ژاپنی هستند!

به گزارش آقای ابوالفضلی، محققان در ژاپن پیروز به کشف سه گونه نو از پُرتاران دریایی درخشان شدند.

کشف سه گونه عجیب از کرم های دریایی ، مثل اشباح افسانه های ژاپنی هستند!

به گزارش آقای ابوالفضلی و به نقل از ساینس الرت، یک درخشش آبی اثیری درست در زیر خط آب، دانشمندان را چون روشنایی مرداب مشهور در افسانه های فولکلور، به سوی خود جذب کرد و در نهایت به کشف سه گونه درخشان تازه از پُرتاران دریایی (polychaetes) رساند.

نام لاتین جنس این پرتاران Polycirus و به معنی موجودی با تعداد زیادی زائده نخ مانند باریک مثل پیچک است. با تماشای تصویر این کرم های عجیب می توانید علت این نام گذاری را دریابید.

پیش از این، ما تنها چهار گونه از پلیسیروس ها (Polycirus) را می شناختیم که قابلیت نورتابی زیستی دارند. علاوه بر این، تنها دو گونه از آن ها در ژاپن مشاهده شده است. این کشف تازه که به وسیله نائوتو جیمی متخصص کرم های دریایی رهبری می گردد، سه گونه تازه اضافه می نماید.

نام دو مورد از این کرم ها از نام موجودات ماوراء الطبیعه در فولکلور ژاپنی، یوکای، گرفته شده است. نام گونه سوم برای ادای احترام به مدیر سابق آکواریوم نوتوجیما، شینیچی ایکگوچی (Shinichi Ikeguchi) است، زیرا این کرم در آب های نزدیک آکواریوم و در سواحل شیراوارا یافت شد.

کرم دریایی اونیبی که در نوتوجیما و سوگاشیما کشف شد، از نام یوکایی نامگذاری شده است که بی شباهت به روشنایی مرداب فولکلور غربی نیست. اونیبی ارواح مردگانی هستند که به صورت یک توپ شناور با شعله آبی ظاهر می شوند و تمایل دارند در منطقه ها مرطوب طبیعت ساکن شوند.

نام کرم دریایی آئوآندون (Aoandon) که در سوگاشیما یافت می گردد، از نام یوکای آئوآندون گرفته شده است. آئوآندون موجودی شبح مانند با پوست آبی، موهای بلند، شاخ و دندان های تیز است که کیمونوی سفیدی به تن دارد و فانوسی آبی را حمل می نماید.

جیمی گفت: تابش نوری آبی بنفش مه آلود که از گونه پلی سیروس منتشر می گردد، به طرز شگفت انگیزی شبیه توصیفات این موجودات است که در فرهنگ عامه می بینیم. این رنگ نور دارای طول موج نسبتا کوتاهی است، بنابراین نسبت به رنگ های دیگر با سرعت کمتری به وسیله آب جذب می گردد و در نتیجه در عمق پایینتری حرکت می نماید. به همین علت است که این نوع بیولومینسانس (فراوری و نشر نور به وسیله اندام زنده) معمولا با موجودات اعماق همراه است. رنگ درخشش این کرم ها با توجه به زیستگاه های ساحلی آنها غیرعادی است.

کرم ها در اقیانوس مورد آنالیز قرار گرفتند و بعضی از نمونه ها نیز برای مطالعه بیشتر به آزمایشگاه آورده شدند. شرکت فیلم زیر آب ژاپن به ضبط تصویر این کار یاری کرد.

الگوی سوسو زدن نورهای درخشان در هر سه گونه تقریبا یکسان بود. زمانی که شاخک ها تحریک شدند، حدود 0.3 تا 1.1 ثانیه چشمک زدند و هر فلاش حدود 0.15 ثانیه طول کشید. دانشمندان بعلاوه متوجه شدند که آشفتگی یک ناحیه از شاخک ها باعث چشمک زدن در شاخک های مجاور نمی گردد.

شدت نورها پس از حدود 30 ثانیه تحریک کاهش یافت، اما پس از اینکه کرم ها چند دقیقه از قلقلک های علمی فاصله گرفتند، واکنش بیولومینسانس آن ها توانست دوباره شارژ گردد و به روشنایی کامل بازگردد.

جیمی گفت: کشف هر سه گونه تازه درخشنده به ما این امکان را داد تا یافته های طبقه بندی و اکولوژیکی را به هم پیوند دهیم و تحقیقاتی انجام دهیم که دیگران بتوانند به راحتی در مطالعه ارگانیسم های درخشان به کار ببرند.

چراغ های چشمک زن ممکن است نوعی سیستم هشداردهنده برای ترساندن شکارچیان باشد، که بی شباهت به چراغ های امنیتی سنسور حرکت در سیستم امنیتی خانه ها نیست. از آنجایی که این کرم ها زمان زیادی را در گل و لای، شکاف های سنگ یا گوشه های اسفنج ها پنهان می شوند، محققان فکر می نمایند که این بیولومینسانس بیشتر برای موقعیت های اضطراری استفاده می گردد، یعنی زمانی که بدن کرم در معرض دید قرار می گیرد. این واقعیت که تکان دادن و برانگیختن به وسیله دانشمندان، محرک اصلی برای نورتابی زیستی کرم ها در این مطالعه بود، از این نظریه پشتیبانی می نماید.

بیشتر بخوانید:

  • 3 مومیایی ثروتمند مصر باستان | پسری با 49 آمولت و مومیایی طلاپیچ شده

جیمی گفت: بیولومینسانس گنجینه ای از شیمی مجذوب کننده و غیرعادی است. ما قصد داریم از یافته های خود برای عمق بخشیدن به درک خود از ماهیت مولکولی این پدیده استفاده کنیم و این دانش را در توسعه فناوری های تازه علوم زیستی به کار ببریم.

این مطالعه در Royal Society Open Science منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف سه گونه عجیب از کرم های دریایی ، مثل اشباح افسانه های ژاپنی هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سه گونه عجیب از کرم های دریایی ، مثل اشباح افسانه های ژاپنی هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید