کشف بقایای یک گورستان در محل ساخت محوطه پرتاب موشک در بریتانیا

به گزارش آقای ابوالفضلی، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، کشف بقایای یک گورستان در محل ساخت محوطه پرتاب موشک در بریتانیا صورت پذیرفت.

کشف بقایای یک گورستان در محل ساخت محوطه پرتاب موشک در بریتانیا

باستان شناسانی که پیش از آغاز مراحل ساخت و ساز یکی از نخستین سکوهای پرتاب موشک بریتانیا در جزایر شتلند مشغول کاوش بودند، بقایای یک گورستان چهار هزار ساله را از دل خاک بیرون کشیدند.

این اکتشاف که در انست، یکی از جزایر شمالی شتلند بدست آمده، بقایای چندین استخوان سوزانده شده انسان و مجموعه ای از سنگهای مدفون شده را شامل می گردد.

مشاهده بقایای این گورستان از سطح خاک ممکن نیست. این گورستان باستانی مشابه سایر گورستان هایی است که بالاتر از سطح زمین و در جزایر شتلند یا سایر نقاط بریتانیا کشف شده اند و به همین دلیل باستان شناسان معتقدند قدمت این گورستان به عصر برنز یعنی حوالی 2200 پیش از میلاد تا 1800 پیش از میلاد باز می گردد.

این اکتشاف در اوایل ماه جولای و در جریان آماده سازی سکوی پرتاب SaxaVord بدست آمد. نخستین موشک این سکو در ماه اکتبر 2023 پرتاب خواهد شد و در این صورت نخستین موشک عمودی خواهد بود که از بریتانیا پرتاب می گردد.

این گورستان باستانی دست کم ده ها بقایای دفن شده به همراه مجموعه ای از سنگ های گرانیتی را در برگرفته که به شکل یک هلال کنار هم قرار گرفته بودند. در این مکان همچنین چاله هایی وجود دارد که برای شکل گیری یک حلقه کامل حفر شده بودند. باستان شناسان هنوز نتوانسته اند تعداد بقایای انسانها در هر چاله را شناسایی کنند.

باستان شناسان در صورت امکان از روش های علمی همچون بررسی DNA برای تعیین تعداد افراد دفن شده در این مکان استفاده خواهند کرد.

همچنین تعیین نیست آیا در این محل افراد بومی یا مهاجران دفن شده اند. باستان شناسان می گویند البته در عصر برنز آب و هوای این جزایر بدتر و در پی آن زندگی سخت تر میشد، در نتیجه مهاجران اسکاتلندی یا نروژی تمایل کمتری به سکونت در این منطقه داشتند و احتمال بیشتری وجود دارد که مردم بومی در این گورستان دفن شده باشند.

باستان شناسان همچنین حلقه ای از تکه سنگ های کوارتز سفید را کشف کردند که در سایر گورستان های عصر آهن (حدود 800 پیش از میلاد تا 400 میلادی) پیدا شده بود. به گفته کارشناسان، کوارتز سفید در طول این اعصار شیء خاصی در نظر گرفته میشد.

برخی از ویژگی های گورستان از جمله نحوه چیدمان سنگ ها، گودال ها و محوطه سنگ های کوارتز نشان می دهند که احتمالاً یک محوطه تشریفاتی و آیینی در این مکان وجود داشته است.

با اینکه جزایر شتلند بسیار دورافتاده اند، اما مردم دست کم از 6000 سال پیش یعنی مدتها قبل از ساخت این گورستان در این جزایر ساکن بودند.

این مجمع الجزایر هزاران محوطه باستان شناسی را شامل می گردد اما این نخستین گورستان مرده سوزی متعلق به عصر برنز است که تا به امروز در این منطقه کشف شده است.

منبع: همگردی

به "کشف بقایای یک گورستان در محل ساخت محوطه پرتاب موشک در بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای یک گورستان در محل ساخت محوطه پرتاب موشک در بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید