کتاب گلازنگی و هفت دختران نقد و آنالیز شد

به گزارش آقای ابوالفضلی در بندرعباس، گلازنگی و هفت دختران نخستین اثر مکتوب فرشته بیضائی با حضور نویسنده کتاب، نقد و آنالیز شد.

کتاب گلازنگی و هفت دختران نقد و آنالیز شد

نخست نشست نقد و آنالیز کتاب گلازنگی و هفت دختران با حضور جمعی از نوجوانان عضو کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و اعضای انجمن شعر و ادب شهرستان، با بیان جزئیات انجام شد.

گردآورنده اثر ضمن معرفی خود گفت: همواره آرزو داشتم قصه های کهن و فرهنگ شفاهی زادگاهم را که سینه به سینه نقل می شد و خاطرات جمعی چندین نسل را شکل می داد را مکتوب کنم تا یک آثر ارزشمند ماندگار برای نسل های آینده باشد.

فرشته بیضائی اضافه نمود: از 30 سال پیش، با همکاری دانش آموزانم و بعلاوه با ثبت و ضبط این قصه ها از زبان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به جمع آوری این قصه ها پرداختم.

وی ادامه داد: کاته در زبان اوزی به معنی قصه، داستان و افسانه است و بالاخره مجموعه ای از چهل کاته در کتاب گَلازنگی و هفت دختران پدید آمد.

این محقق بومی اضافه نمود: تمام تلاشم این بود که کتاب با نثری ساده و روان و قابل فهم برای کلیه گروه های سنی باشد، هرچند برای نسل تازه ایجاد ارتباط سخت باشد، اما جذابیت نگارش این کتاب برای نوجوانان غیر قابل انکار بود.

او ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: در آئین نقد و آنالیز کتاب، نظرات مختلفی ارائه شد که نشانگر دقت نظر دوستان ادب دوست و فرهنگی بستک بود. از جمله اینکه همه داستان ها آغازی شبیه هم ندارد و تنوع آغاز و مقدمه فرق دارد. بعلاوه علاقه نوجوانی در این گروه که کتاب را دو روزه خوانده بود و مشتاق خوانش و ادامه داستان ها بود برایم جالب بود. هرچند برای نگارش چنین کتاب هایی تحقیق و پژوهش های زیادی در بستک نیز صورت گرفته بود ودر سایر شهر ها نیز هست اما در این زمینه باید دقت نظر بیشتری داشت تا خوانندگان بیشتری جذب آثار شفاهی شوند.

این معلم بازنشسته در سرانجام گفت: برای نوشتن فقط باید آغاز کرد و کمال گرایی را کنار گذاشت و ترس از نوشتن مانع انجام چنین فعالیت های ادبی نگردد.

کتاب داستانی گلازنگی و هفت دختران تالیف فرشته بیضایی دبیر بازنشسته ادبیات، به وسیله موسسه انتشارات کتاب چرخ فلک با شمارگان یکهزار نسخه و 256 صفحه در قطع رقعی، با جلد شومیز با بهای 130 هزار تومان و جلد سخت 160 هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

این اثر حاوی 40 قصه بومی و فرهنگ فولکلور مردم جنوب با روایت مردم شهر اِوَز در جنوب استان فارس و در 340 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

از آنجایی که پدیدآورنده ساکن بندرعباس بوده است فرآیند گردآوری داستان ها، بازنویسی و تدوین در قالب کتاب، سه دهه به درازا انجامید.

این شهر در فاصله 286 کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و به علت نزدیکی و اشتراکات فرهنگی، جمعیت قابل توجه اِوَزی در بندرعباس زندگی و امرار معاش می نمایند و بازار معروف اِوَزی ها گواه این مدعا است.

عنوان کتاب برگرفته از یکی از قصه های آن است. گلازنگی یک موجود افسانه ای وحشتناک و مظهر ترس، وحشت و نومیدی در اوز است که بیشتر برای ترساندن بچه ها مطرح می گردد.

این نشست ادبی به تلاش کانون پرورش فکری و اعضای انجمن شعر و ادب شهرستان بستک، سه شنبه شب 21 شهریورماه در سالن کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان این شهرستان برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب گلازنگی و هفت دختران نقد و آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب گلازنگی و هفت دختران نقد و آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید