انتها فاز اول بازسازی بازار تاریخی شهر نودشه

به گزارش آقای ابوالفضلی، مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات از سرانجام فاز اول بازسازی بازار تاریخی شهر نودشه به عنوان تنها بازار تاریخی اورامانات کرمانشاه خبرداد.

انتها فاز اول بازسازی بازار تاریخی شهر نودشه

پویا طالب نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با اشاره به وجود دو بازار تاریخی در اورامانات جهانی، گفت : این بازار ها در دو شهر هورامان تخت در استان کردستان و نودشه در استان کرمانشاه واقع شده اند.

وی افزود: طبق شواهد، بازار تاریخی شهر نودشه مربوط به دوره قاجاریه است و از آنجایی که این شهر در گذشته یکی از نقاط تجاری مهم بین منطقه ها لهون، هورامان تخت و ژاورود بوده، برای همین بازار آن رونق خاصی داشته است.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات ساختار این بازار را از نوع خطی دانست و افزود: در این بازار حجره های متعددی وجود دارد که مشاغل مختلفی همانند آهنگری، زرگری، پارچه فروشی، کلاش بافی، صنایع چوبی و قهوه خانه در آن فعال هستند.

وی توضیح داد: با توجه به اهمیت و قدمت این بازار تاریخی، برنامه بازسازی و ساماندهی آن را در دستورکار قرار داده ایم تا بتوانیم آن را برای پذیرش گردشگرانی که به منطقه اورامانات می آیند، آماده کنیم.

طالب نیا گفت: طی سال های گذشته بیشتر به جاذبه های طبیعی اورامانات توجه شده و کمتر به اهمیت تاریخی و آثار و بنا های تاریخی مهمی که در این منطقه وجود دارد، توجه شده است.

وی ادامه داد: از طرفی نودشه به عنوان شهر ملی کلاش بافی به ثبت ملی رسیده و شهری توریستی است که ظرفیت پذیرش گردشگران زیادی را دارد، بنابراین باید تنوع زیرساخت های گردشگری را در آن فراهم کنیم.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات گفت: فاز اول ساماندهی و بازسازی این بازار تاریخی در بخش ساباط آن که مهمترین عنصر بازار تاریخی است، با همکاری شهرداری، راه و شهرسازی، شورای شهر و مردم منطقه با اعتبار حدود 400 میلیون تومان انجام گرفت.

به گفته این مسئول، ادامه بازسازی و ساماندهی بازار تاریخی نودشه شامل سنگفرش معابر، لکه برداری از جداره ها، ساماندهی تابلو ها متناسب با فضای محیطی و... حدود دو سالی به طول خواهد انجامید .

آقای ابوالفضلی کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "انتها فاز اول بازسازی بازار تاریخی شهر نودشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها فاز اول بازسازی بازار تاریخی شهر نودشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید