ویس کرمی: تجمع پزشکان در کلان شهر ها ، در صورت لزوم باید شهامت افزایش ظرفیت پزشکی را داشته باشیم

به گزارش آقای ابوالفضلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر با نیازسنجی های مناسب به این نتیجه رسیدیم که افزایش تعداد پزشکان ضروری است، حتماً باید با شهامت این کار را انجام دهیم.

ویس کرمی: تجمع پزشکان در کلان شهر ها ، در صورت لزوم باید شهامت افزایش ظرفیت پزشکی را داشته باشیم

به گزارش خبرنگار دانشگاه آقای ابوالفضلی، افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی و یا افزایش تعداد پزشکان کشور موضوعی است که به ویژه پس از روبرو شدن کشور با بحران کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و درباره ضرورت و چگونگی تحقق آن دیدگاه های مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده است.

به باور بعضی کارشناسان در حال حاضر کشور با کمبود پزشک روبرو است، اما از سوی دیگر بعضی صاحبنظران نیز مشکل اصلی را نحوه توزیع پزشکان می دانند و معتقدند که ابتدا باید تدبیری برای این نابسامانی اندیشیده گردد. برای آنالیز بیشتر موضوع پای صحبت مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشستیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

در بعضی نقاط کشور با تجمع پزشک روبه رو هستیم

این نماینده مجلس درباره مسائل موجود در زمینه ارائه خدمات پزشکی می گوید: یکی از مسائل این است که ما در بعضی از نقاط کشور مثل تهران با تجمع پزشکان روبرویم به گونه ای که حدود 30 درصد از پزشکان در تهران جمع شده اند در صورتی که میانگین نرمال آن 12 درصد است. از سوی دیگر در خیلی از منطقه ها متأسفانه مشکل کمبود پزشک متخصص داریم. در اینجا دو سؤال پیش می آید. یکی اینکه آیا تعداد پزشکان کافی است؟ و سؤال دوم اینکه آیا پزشکان در حال ارائه خدمات پزشکی هستند یا خیر؟ مثلاً بنده پزشک هستم، اما کار پزشکی نمی کنم؛ هیئت علمی دانشگاه و نماینده مجلس هستم. این به نوعی آمار کاذب به شمار میرود یعنی پزشک وجود دارد، اما پزشکی که خدمات درمانی ارائه نمی دهد و در واقع بود و نبودش در سیستم پزشکی تفاوتی ندارد و بنابراین نباید جزء آمار محسوب گردد.

وی با تأکید بر ضرورت دستیابی به آمار دقیق توزیع پزشکان در سطح کشور اضافه کرد: اگر واقعاً وزارت بهداشت قصد خدمت خارج از مباحث تعارض منافع دارد، باید چهار مسئله تعداد کلی پزشکان؛ تعداد پزشکان فعال و در حال طبابت؛ اندازه احتیاج کشور و شرایط توزیع پزشکان در کشور را معین کند. در واقع اینجاست که ما باید در پی راه چاره بگردیم که چه باید کرد؟ ضمن اینکه یکی دیگر از مسائل موجود بحث بازنشستگی پزشکان و خارج شدن آن ها از دایره خدمت است که برای جایگزینی آن ها هم باید از الان یک فکری کرد.

ضرورت صداقت در ارائه آمار ها و برآورد احتیاج های کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ضرورت صداقت در ارائه آمار ها و برآورد احتیاج های کشور گفت: متولیان بهداشت و درمان کشور باید در پی یافتن پاسخ این سؤالات باشند که آیا باید ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند و یا اینکه مشوق ها و امتیازاتی در نظر بگیریم تا پزشکان برای ارائه خدمات درمانی به منطقه ها محروم بروند؟ آیا باید بومی گزینی را در دستور کار قرار دهیم؟ آیا برای اینکه پزشک راحت تر بتواند با شرایط منطقه کنار بیاید، باید پزشکانی از همان منطقه ها به استخدام درآوریم؟ باید آمار حقیقی پزشکان استخراج گردد و لازمه این امر، صداقت با مردم است؛ چیزی که متأسفانه در میان مسئولین کم رنگ شده و اگر این دولت بتواند این کار را انجام دهد، می توان گفت که با دولت های قبلی فرق دارد، اما اگر غیر از این باشد، دولتی است مثل دولت های گذشته.

لزوماً افزایش ظرفیت پزشک به عدالت در توزیع نمی انجامد

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: لزوماً افزایش ظرفیت پزشک به عدالت در توزیع نمی انجامد و باید دقیق تر به این موضوع توجه کرد. در حال حاضر به علت عدم تمایل پزشکان، تراکم پزشک در تهران و کلان شهر ها هر روز بیشتر می گردد و به علت توزیع غلط و نامناسب، همچنان مردم شهر های محروم باید سختی های فراوانی را برای درمان تحمل نمایند و نمی توانند در شهر خودشان به پزشک متخصص دسترسی داشته باشند.

وی بعلاوه تعارض منافع را یکی دیگر از مسائل حوزه بهداشت و درمان می داند و می افزاید: من به هیچ وجه با افزایش ظرفیت مسئله ای ندارم. اگر با احتیاجسنجی های مناسب به این نتیجه رسیدیم که افزایش تعداد پزشکان ضروری است، حتماً باید با شهامت این کار را انجام دهیم. امیدواریم دولتمردان با کنار گذاشتن ترس ها و نادیده گرفتن منافع، لایحه تعارض منافع را نیز اجرایی نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ویس کرمی: تجمع پزشکان در کلان شهر ها ، در صورت لزوم باید شهامت افزایش ظرفیت پزشکی را داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویس کرمی: تجمع پزشکان در کلان شهر ها ، در صورت لزوم باید شهامت افزایش ظرفیت پزشکی را داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید