وزیر سخت جان طبیعت

به گزارش آقای ابوالفضلی، مارمولک شاخدار یکی از مجهز ترین جانداران برای دفاع از جان خود است تا جایی که می توان آن را وزیر سخت جان دفاع از طبیعت نامید.

وزیر سخت جان طبیعت

این مارمولک مانند آفتاب پرست می تواند به رنگ محیطی که در آن واقع شده است در بیایید. بخاطر رنگ بندی و وجود رگه های قهوه ای در پشتش می تواند به راحتی بروی صخره ها راه برود.

روش دیگر این جاندار برای دفاع از خود باد کردن بدنش است که باعث می گردد در برابر دشمن بزرگتر به نظر می رسد.اما اسلحه دیگر این موجود این است که می تواند مقداری از خونش را از چشمانش تا ناحیه 5 / 1 متر پرتاب کند و باعث ایجاد رعب در دشمنش گردد.این خون سمی نیست ولی باعث گیج شدن دشمنش می گردد!

این جاندار دارای سرشاخ های متعددی در پشت خود است و فلس های زیادی را نیز در اطراف خود دارد.

این جانداران عاشق تغذیه از عنکبوت ها هستند! ولی زنجیره اصلی این جاندار یعنی 70 درصد تفذیه خود را از مورچه ها انجام می دهد و به علت مورچه خوار بودن این جاندار و استفاده از آفات شیمیایی در مزارع بر علیه مورچه ها نسل این جاندار در معرض انقراض واقع شده است این سوسمار از سوسک ها نیز تغذیه می نماید.این مارمولک شاخدار در سال 1933 در تگزاس کشف شد. مقدار این جاندار 69 میلی متر برای نرها است که گاهی تا 94 میلی متر نیز می رسد، این مقدار برای ماده ها 114 میلی متر است.

در روزهای گرم این جاندار سعی می نماید در سایه حرکت بکند و در نواحی نیمه خشک باشد.14 گونه مارمولک شاخدار در شمال آمریکا ثبت شده است که هفت گونه آنها تخم گذار و بقیه آنها زنده زا هستند. مارمولک شاخدار برای خواب زمستان شن و ماسه ها و خاک ها را حفاری می نماید.

منبع: اکوسیستم

منبع: دالاهو

به "وزیر سخت جان طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر سخت جان طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید