همچون سفرهای نوروزی استقبال از نمایشگاه کتاب هم خیلی خوب خواهد بود

به گزارش آقای ابوالفضلی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، همچون سفرهای نوروزی استقبال از نمایشگاه کتاب هم خیلی خوب خواهد بود.

همچون سفرهای نوروزی استقبال از نمایشگاه کتاب هم خیلی خوب خواهد بود

حسین جاوید، مدیر نشر سده درخصوص حضور این نشر در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و بعلاوه انتظارات خود از این رویداد، درحالیکه بخش حضوری آن پس از دوسال مجددا برگزار می گردد، اظهار کرد: ما در نمایشگاه سال جاری شرکت می کنیم. البته حالت ایده آل این است همانطور که همواره گفته ایم، بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که کتابفروشی ها تقویت شوند. به همین علت نشر ما در طول سال تخفیفی در نظر نمی گیرد یا سعی می کنیم کارهایی را که به زیان کتابفروشی ها است، انجام ندهیم.

او در عین حال گفت: اما نمایشگاه در ساختاری است که شکل گرفته است؛ خوب یا بد. میتوان گفت بجز 10، 20 ناشر بقیه در این رویداد شرکت می نمایند. براساس آمار، سال جاری 2400 ناشر برای نمایشگاه ثبت نام نموده اند. اگر هم همه آنها پیروز به شرکت در نمایشگاه نشوند، میتوان گفت تقریبا همه ناشران فعال در آن شرکت می نمایند.

این ناشر بعلاوه ضمن پذیرش لطمه ای که به کتابفروشی ها وارد می گردد و ضرورت مقابله با آن، به مسائلی که بر اثر شرکت نکردن در نمایشگاه پیش می آید اشاره و بیان نمود: با توجه به تجربه ای که در سالهای اخیر بدست آمده، وقتی ناشران در این رویداد شرکت نمی نمایند، معمولا دو مشکل پیش می آید؛ اول این که این مسئله باعث نارضایتی مترجم ها و نویسنده ها می گردد، چون بخشی از کار ناشران در نمایشگاه این است که کتابهایی را که بتازگی منتشر شده، معرفی نمایند و این کار هم به لحاظ فروش و هم به لحاظ شناساندن اثر، تاثیر زیادی دارد. وقتی این اتفاق نمی افتد، طبیعتا باعث دلخوری مترجم ها و نویسنده های هر نشر می گردد.

حسین جاوید اضافه کرد: برخلاف دست اندرکاران نشر، که با مسائل مربوط به نشر آشنایی دارند، خیلی از مردم از این مسائل اطلاعی ندارند. مخاطبانی که از شهرستان ها به نمایشگاه کتاب می آیند، ممکن است بخواهند کتابی را که در شهرشان پیدا ننموده اند، در نمایشگاه خریداری نمایند. اما وقتی می بینند ناشر مورد نظرشان در نمایشگاه شرکت ننموده، ممکن است دلخور شوند. ما که ناشر کوچکی هستیم اما این برای ناشران بزرگ مشهودتر است، خیلی از مخاطبان شهرستانی در پی کتابهایی هستند که در شهرشان پیدا ننموده اند یا در پی تخفیف های بیشتر هستند و اگر ناشری در این نمایشگاه شرکت نکند، ممکن است این مسائل پیش بیاید.

البته باز هم تاکید می کنم، ایده آل این است که بتوانیم کاری کنیم کتاب از شبکه توزیع و کتابفروشی ها به دست مخاطبان برسد. اما فعلا در زنجیره ای که بیش از 30 سال است شکل گرفته، ایجاد تغییر ممکن نیست و اگر قرار باشد تغییری اتفاق بیفتد، به وسیله ناشران بزرگتر و قدرتمندتر و بعلاوه شبکه دولتی که تصمیمات کلان در حوزه نمایشگاهی می گیرد، مقدور است.

مدیر نشر سده سپس به دو جنبه علمی و فرهنگی و جشنواره و تفریح نمایشگاه کتاب تهران که به عقیده او از ابتدای کار در کنار یکدیگر بوده اند، اشاره و بیان نمود: همچون آنچه در سفرهای نوروزی سال جاری دیدیم، در نمایشگاه کتاب سال جاری با انباشتی از تقاضا روبرو خواهیم بود. من فکر می کنم دو سال گذشته هم خیلی به همه سخت گذشت و هم مردم از خیلی چیزها محروم بودند، از جمله نمایشگاه کتاب یا جشنواره ای در این ابعاد و وسعت. بنابراین پیش بینی من این است که انباشت تقاضایی وجود دارد و برخلاف پیش بینی دیگر همکاران، همانطور که در سفرهای نوروزی هم دیدیم، استقبال خیلی خوب خواهد بود. البته اینکه این استقبال خوب به فروش خوب هم منجر گردد، مسئله ثانویه است. ممکن است شاهد تعدد بازدیدنمایندگان باشیم ولی لزوما به این مقدار افزایش فروش نداشته باشیم. خصوصا که هم کتاب گرانتر شد و هم مسائل مالی بیشتر.

او در ادامه درباره مسئله هم زمانی برگزاری نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب نیز گفت: این هم زمانی برای ناشران بسیار سخت خواهد بود. برای برآمدن از پس این کار احتیاج به یک تیم قوی است. ناشران برای ارسال سفارش ها احتیاج به چندین نیرو دارند و از طرفی، نمایشگاه حضوری هم مسائل خودش را دارد. اما ناشران معمولا به تعدادی نیرو ندارند که هر دو را با هم پیش ببرند. مشکل دیگر هم این است که موجودی ناشران محدود است، مثلا اگر 100 عنوان از یک کتاب موجود داریم، با وارد کردن در سیستم نمایشگاه مجازی، دیگر نمیتوان آنها را در نمایشگاه حضوری فروخت و عکس این هم وجود دارد. برای همین، توازن برقرار کردن بین موجودی ها طوری که سفارشی معطل نماند و خلائی ایجاد نگردد، یکی دیگر از مسائل خواهد بود. امیدوارم بتوانیم از عهده این بربیاییم.

جاوید در خاتمه درخصوص اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی، چه انگیزه ای وجود دارد تا ناشران دردسرهای نمایشگاه حضوری را بپذیرند، بیان نمود: تجربه ای که در این دو سال از نمایشگاه مجازی بدست آوردیم این بود که اغلب خریدها به صورت تک کتاب است؛ یعنی مخاطب به سایت می رود و کتابی را که از پیش درباره خریدش تصمیم گرفته یا احتیاج به خرید آن دارد، سفارش می دهد و تحویل می گیرد. اما در نمایشگاه فیزیکی و حضوری این امکان فراهم است تا مخاطب کتاب هایی را که احتیاج ندارد یا از پیش برای خرید آنها برنامه ریزی ننموده ببیند و همان لحظه تصمیم بگیرد که خرید کند یا نه؛ بعلاوه می تواند توضیحات ناشر را بشنود، اگر احتیاج به کتاب های حوزه خاصی دارد، مشورت بگیرد و ناشر هم این فرصت را دارد تا کتاب هایش را معرفی کند.

در این فضا، فروش افزایش پیدا می نماید. در نمایشگاه حضوری کمتر دیده ایم که تک کتاب بخرند؛ مشورت می گیرند یا خودشان تورق می نمایند یا غرفه را می چرخند و چند کتاب انتخاب می نمایند. برای همین، نمایشگاه حضوری همواره برای ناشران بهتر است. در واقع، این نمایشگاه امکان تعامل را فراهم می نماید تا ناشران علاوه بر فروش از بازخورد مخاطبان برای انتشار کتاب استفاده نمایند.

منبع: همگردی

به "همچون سفرهای نوروزی استقبال از نمایشگاه کتاب هم خیلی خوب خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همچون سفرهای نوروزی استقبال از نمایشگاه کتاب هم خیلی خوب خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید