نگاهی به خواص جعفری برای سلامتی

به گزارش آقای ابوالفضلی، جعفری را می توان در تمام طول سال در بازار پیدا کرد. جعغری یک گیاه مقرون به صرفه است که هر کسی می تواند آن را تهیه کند. این گیاه بسیار مغذی است و دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوان است که می تواند سلامت ما را بسیار بهبود بخشد.

نگاهی به خواص جعفری برای سلامتی

جعفری چیست؟

جعفری گیاهی است که از منطقه مدیترانه ای جنوب ایتالیا، الجزایر و تونس سرچشمه گرفته است. این گیاه از لحاظ علمی به عنوان Petroselinum hortense و Petroselinum crispum شناخته شده است و متعلق به خانواده Apiaceae است.

جعفری بیش از 2000 سال به وسیله انسان کشت شده است و بیشتر از همه در فرهنگ یونانی در مراسم های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. رومی ها به روش های بسیاری از آن استفاده می کردند. پلینی الدر، مورخ قرن اول میلادی، نوشته است که تمام طبقات جامعه از جعفری استفاده می کردند. در ابتدا، فقط به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گرفت، اما بعداً جعفری به صورت خوراکی مصرف می شد. اسطوره ها و قصه های بسیاری وجود دارند که مرتبط با منشأ و رشد این گیاه در بسیاری از فرهنگ های مدیترانه ای و اروپایی هستند. یونانیان معتقد بودند که جعفری از خون قهرمان یونانی Archemorus روییده است. به این ترتیب، یونانیان آغاز به ارتباط آن با مرگ و نابودی کردند، اما در قرون وسطی، جعفری در داروهای مردمی گنجانده شد و به آرامی محبوبیت پیدا کرد. احتمالاً این گونه جعفری به عنوان یک گیاه سلامت بخش شناخته شد.

جعفری، که عمدتاً گیاهی گرمسیری است، احتیاج به رطوبت و نور خورشید فراوان دارد تا بتواند رشد کند. این گیاه به عنوان سبزیجات برگ سبز و به عنوان یک ادویه استفاده می گردد. در واقع، هم برگ و هم ریشه در غذاهای مدیترانه ای و اروپایی مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاه به روش های مختلفی مصرف می گردد از جمله تزیین کردن غذاها، تهیه سالادها، سوپ ها و ساندویچ ها. علاوه براین برگ جعفری به دو نوع دیگر تقسیم می گردد: برگ پیچ خورده و برگ صاف. شکل ریشه این گیاه یک افزودنی تازه است که تنها از حدود 300 سال پیش کشت می گردد و اولین بار در هامبورگ آلمان رشد یافت. امروزه، جعفری ریشه به طور پیوسته بیشتر در حال محبوب شدن است.1

ارزش غذایی جعفری (100 گرم)کالری : 36

چربی : 0.8 گرم

کربوهیدرات : 6 گرم

فیبر : 3.3 گرم

پروتئین : 3 گرم

قند : 0.9 گرم

خواص جعفری برای پوست و مو

جوان سازی پوست صورتمقادیر بالای ویتامین C موجود در جعفری باعث افزایش فراوری کلاژن در پوست شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت یاری می نماید.

جعفری بعلاوه دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان هاست که پوست را در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت نموده و برای درمان چروک پوست صورت، چروک دور چشم و جوان سازی پوست صورت مفید است.

درمان پف و سیاهی دور چشممقادیر بالای ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K موجود در جعفری به درمان پف و سیاهی دور چشم یاری می نماید.

آکنه و جوش صورتجعفری به علت خواص ضد باکتری که دارد با کاهش چربی پوست از ابتلا به آکنه و جوش صورت پیشگیری می نماید. بعلاوه خواص ضد التهابی جعفری التهاب پوست را کاهش داده و قرمزی ناشی از جوش صورت را درمان می نماید.

درمان طبیعی کک و مکجعفری یکی از برترین دارو های گیاهی برای درمان کک و مک محسوب می گردد.

پاک سازی پوست صورتجعفری به طور طبیعی به پاک سازی و سم زدایی پوست صورت یاری نموده و با از بین بردن سلول های مرده پوست به روشن تر شدن رنگ پوست یاری می نماید.

درمان ریزش موجعفری حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث تقویت فولیکو های مو شده و ریزش مو را درمان می نماید.

تقویت و افزایش رشد موجعفری به علت مقادیر قبل توجه آهن و مس که دارد باعث افزایش گردش خون در بدن و سر شده و با تقویت فولیکو های مو باعث افزایش رشد مو می گردد.

درمان شوره سرجعفری دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی قوی است که به درمان شوره سر یاری می نماید. هر بار قبل از دوش گرفتن میزانی آب جعفری تازه را بر روی پوست سر و مو های خود بمالید تا شوره سر را درمان کند.2

فواید دارویی و درمانی جعفری برای بدن

موثر در درمان بیماری های گوارشیجعفری از بیماری های گوارشی از قبیل سوء هاضمه، گرفتگی معده، نفخ، سوزش و ترش کردن معده،تهوع جلوگیری نموده و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.

برای برطرف دل درد، سوزش و ترش کردن معده و سایر مسائل گوارشی که اصولا بعد از صرف غذا و به علت هضم نشدن خوب آن رخ می دهد، هیچ چیز به میزان جعفری راه گشا نیست. روش استفاده برای این مشکل به این صورت است که یک قاشق غذاخوری جعفری را در 25 میلی لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت حدود 10دقیقه بجوشد. محلول را صاف نموده و بعد از غذا بنوشید. اگر علایمتان برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزنجعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی ها را کم می نماید. این سبزی معطر بعلاوه باعث کنترل اشتها می گردد. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می خواهید از شر سلولیت های مزاحم خلاص شوید جعفری را دریابید. به این منظور به تمام سالادها و غذاهایتان جعفری اضافه کنید. برای اینکه از خواص آن نهایت استفاده را ببرید حتی از آب جعفری هم غافل نباشید. برای این کار یک دسته جعفری را پاک نموده و بشویید. سپس آن را به تنهایی یا با سبزیجات دیگر در مخلوط کن بریزید و آب آن را میل کنید. تخم جعفری نیز خواص دیورتیک فوق العاده ای دارد. برای این کار به مدت 15 دقیقه نصف قاشق چای خوری تخم جعفری را در یک فنجان آب بخیسانید و میل کنید. این کار را به مدت 15 روز انجام دهید

جعفری خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهدآنتی اکسیدان های موجود در جعفری باعث کاهش آسیب های رادیکال های آزاد می گردد که باعث ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شوند. این سبزی معطر هم چنین به کاهش خطر سکته مغزی یاری می نماید.

برای پیشگیری از این مشکل توصیه می گردد به طور مرتب از جعفری تازه، آب یا دم نموده آن بهره ببرید. البته به یاد داشته باشید که جعفری سرشار از ویتامین k است به همین علت مصرف آن برای افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می نمایند توصیه نمی گردد مگر اینکه با نظارت پزشک باشد

ضد پوکی استخوانجعفری به حفظ سلامت استخوان ها یاری می نماید و از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. پوکی استخوان به علت کاهش کلسیم در استخوان و نیز وجود یک اسید آمینه به نام هموسیستئین رخ می دهد. به غیر از محصولات لبنی و سبزیجات، جعفری به عنوان یک منبع خوب کلسیم در نظر گرفته شده است. جعفری حاوی میزان مناسب از اسید فولیک است که باعث کاهش هموسیستئین می گردد.

ضد سنگ کلیه و ادرار اورجعفری یک ماده ادرارآور است و در کنترل بیماری های مختلف مانند: سنگ کلیه، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کیسه صفرا استفاده می گردد. ریشه جعفری برای مقابله و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. اضافه کردن جعفری به آب جوش و نوشیدن روزانه آن به عنوان یک پاک نماینده عمومی برای بدن موثر است.جعفری به اسپاسم های زنان پس از تولد نوزاد یاری می نماید بعلاوه برای برطرف عفونت های ادراری و ناراحتی های معده مفید است.

یک قاشق سوپ خوری از برگ جعفری خرد شده یا یک قاشق مرباخوری از ریشه یا نوک قاشق چای خوری از تخم جعفری را در نیم لیتر آب جوشانده، به عنوان داروی ادرارآور و بعلاوه برای درمان ورم عمومی، التهاب کلیه و مثانه مصرف کنید.

برطرف اختلالات قاعدگیجعفری حاوی ترکیبات قاعده آور است در واقع این سبزی معطر خواصی دارد که روی دستگاه جریان خون تاثیر می گذارد و به این ترتیب جریان خون را در ناحیه رحم تحریک می نماید.

جعفری بعلاوه دردهای این دوره را هم کاهش می دهد و یک آرامبخش طبیعی است.

کسانی که اختلالات قاعدگی دارند یک هفته قبل از روز پریود از دم نموده جعفری استفاده نمایند و سپس زمانی که پاک شدند جعفری را در برنامه غذایی خود به مدت 10 روز قرار دهند.

برای استفاده در این مواقع 2 تا 3 قاشق غذاخوری جعفری را در یک تا دو فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید محلول به دست آمده را از صافی رد و میل کنید

حفاظت در برابر آرتریت روماتوئیدعلیرغم اینکه در یک مطالعه نشان داده شد که دوز بالای مکمل ویتامین C موجب بدتر شدن استئوآرتریت(یک نوع بیماری تحلیل برنده مفاصل که با افزایش سن اتفاق می افتد) می گردد، در مطالعه ای دیگر در همین زمینه نشان داده شد که غذاهای غنی از ویتامین C مانند جعفری و نه مکمل آن، موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی آرتریت(نوعی از آرتریت که در آن، دو یا بیش از دو مفصل درگیر می شوند) می گردند.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.coca.ir

3.www.7ganj.ir

منبع: راسخون

به "نگاهی به خواص جعفری برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به خواص جعفری برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید