فکر کردن ممنوع !

به گزارش آقای ابوالفضلی، استرس ، فشار عصبی ، سوهان روح ، تنش ، ضربه ی روحی ، در منگنه قرار گرفتن و ...اصطلاحات روزمره ای است که تقریباً همه ی ما از آنها استفاده می کنیم . همیشه فکر می کنیم همه ی اینها ، عوامل بیرونی ست که کسی یا چیزی آنها را به ما تحمیل می کند و باعث آزارمان می شود اما واقعیت این است که کسی تبر بر نمی دارد تا به

فکر کردن ممنوع !

فکر کردن ممنوع !

نویسنده : اعظم دانشجو

استرس ، فشار عصبی ، سوهان روح ، تنش ، ضربه ی روحی ، در منگنه قرار گرفتن و ...اصطلاحات روزمره ای است که تقریباً همه ی ما از آنها استفاده می کنیم . همیشه فکر می کنیم همه ی اینها ، عوامل بیرونی ست که کسی یا چیزی آنها را به ما تحمیل می کند و باعث آزارمان می شود اما واقعیت این است که کسی تبر بر نمی دارد تا به روح ما ضربه بزند و آن را تکه تکه کند ، کسی سوهانی ندارد تا روی روان و اعصاب ما بکشد و ما را ناراحت کند ، واقعاً منگنه ای وجود ندارد که فکر و روح ما را در آن قرار دهند تا خرد شویم و زندگی برای مان جهنم شود .تمام اینها ، نشات گرفته از فکر و فکر خود ماست .

فرض کنید با همسرتان دچار مشکل شده اید. مدام در فکر تان مساله را بررسی می کنید تا راه حلی پیدا کنید . به هر کتاب فروشی که می رسید ، در پی کتابی می گشت تا راهی جلوی پای تان بگذارد ، با دوستان و همکاران تان راجع به این مشکل پیش آمده صحبت می کنید تا اگر آنان تجربه ای دارند ، در اختیارتان بگذارند ، در حالی که مدام خودتان را به این در و آن در می زنید تا فرجی شود . آیا متوجه هستید که مشکل را بحرانی تر از اولش می کنید و با تعریف کردن آن برای دوست و آشنا ، مدام به آن پر و بال می دهید و آنان هم با صحه گذاشتن به اینکه شما واقعاً دچار مشکل هستید و باید آن را حل کنید ، این شرایط را بغرنج تر از قبل می کنند ؟

شما به جای اینکه به حال و آینده فکر کنید (جایی که شاید امیدی باشد و راه نجاتی برای شما) ، گذشته را مدام مرور می کنید ؛ آن هم چه مرور بی حاصلی !سعی می کنید اجزایی که باعث تنش در شما و روابط تان شده را کشف و حذف کنید و از آنجایی که در پی عامل خارجی هستید که منشا مشکل شماست و هنوزبه این باور نرسیده اید که ریشه ی مشکل را در فکر و فکر خودتان جستجو کنید ، در دور باطلی قرار می گیرید که جنگی بی سرانجام است با کمترین احتمال پیروزی و اگر هم نتوانستید پیروزی را نصیب خودتان کنید ، در پی توجیه و دلیل تراشی خواهید بود و خودتان را با این تصور واهی ، فریب خواهید داد که اگر شرایط بیرونی و محیطی را تغییر می دادید ، بی شک موفقیت ، از آن شما بود .

با کمی دقت می توانید متوجه شوید که فشارهای روحی و استرس ها ، کاملاً درونی ست . این ما هستیم که وقایع و اتفاقات را برای خودمان پر تنش کرده یا آنها را به مساله ای قابل حل تبدیل می کنیم .

بیشتر ما انسان ها ، برای اینکه خودمان را گرفتار افکار پرتنش و بی فایده کنیم ، افراد با استعداد و ماهری هستیم به خصوص اینکه قبلاً در یک مورد خاص هم فکر مان جهت گیری منفی داشته باشد .

گرفتار شدن به یک مشکل ، به میزان ی کافی شرایط ناراحت کننده ای را برای ما ایجاد می کند اما اینکه مدام مشکل را در فکر مان تجزیه و تحلیل کنیم تا اجزای مقصر را کشف کنیم ، زجرآورتر خواهد بود .

با این اوصاف ، گرفتار افکارمان می شویم و بدون اینکه بدانیم و متوجه باشیم ، هر لحظه بیشتر در این گردابی که خودمان درست کرده ایم ، فرو می بریم و اسمش را می گذاریم فشار روحی ، استرس و ...

باور کنیم که فشارروحی ، عاملی بیرونی نیست و افکار پرتنش ما ، فقط برداشتی ست که ما از شرایط موجود داریم نه خود شرایط . فشار روحی ، چیزی ست که می تواند کاملاً در کنترل ما باشد ؛ در این صورت ، می توانیم نسبت به بدترین لحظات هم با اطمینان به اینکه : ما بر آن موقعیت مسلط هستیم احساس مثبتی داشته باشیم .

منبع:مجله ی شادکامی و موفقیت شماره ی 66

منبع: راسخون

به "فکر کردن ممنوع !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکر کردن ممنوع !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید