ساخت هواپیمای مسافری و خودرو برقی ایرانی به کجا رسید؟
به گزارش آقای ابوالفضلی، فارس نوشت: روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از روند ساخت هواپیمای مسافری و ساخت نمونه اولیه خودرو برقی گفت.
روح الله دهقانی فیروزآبادی از روند ساخت هواپیمای مسافربری گفت. به گفته وی قرار نیست این هواپیما تماما در داخل ساخته گردد و احتیاج است تا 5 کشور توانمند کنسرسیوم تشکیل داده گردد که حداقل 20 درصد آن متعلق با ایران باشد.
موضوع ساخت هواپیمای ملی، یکی از پرونده های باز علم و فناوری در کشور است که منتقدان و موافقان زیادی دارد. به عقیده منتقدان ساخت هواپیما، باید به نبود صرفه مالی و توانمندی داخلی در ساخت توجه داشت، اما طبق گفته دهقانی، ایران قرار است در یک گروه بین المللی متشکل از کشورهای دیگر نقش آفرینی کند تا توانمندی ها تجمیع و صرفه مالی تضمین گردد.
وی با اشاره به موضوع عقب ماندگی در حوزه خودروسازی تصریح داشت: خودروسازی کشور ما مشکل علم و فناوری ندارد، لازمه خودروسازی، به قیمت در آمدن آن و به تیراژ رساندن است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این برنامه به ساخت نمونه اولیه خودروی برقی فراوری داخل نیز اشاره داشت و از این نمونه بازدید کرد. به عقیده وی بایستی با کشورهای همسو ارتباط علم و فناوری داشت تا فراوری خودروی برقی و یا هواپیما به صورت مالی دنبال گردد. بعلاوه در ساخت خودروی برقی باید بر روی طراحی و ساخت اجزای مهم تمرکز کرد تا ساخت بومی همه قطعات آن.
5858
منبع: خبرآنلاین