روزهای خوش گردشگری ایران

به گزارش آقای ابوالفضلی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران می گوید، روندی که از سال 1400 شروع شده، در تعطیلات نوروز به اوج رسیده و به نظر می رسد رکود گردشگری به سرانجام رسیده است.

روزهای خوش گردشگری ایران

به گزارش آقای ابوالفضلی، علی اکبر عبدالملکی اظهار کرد: سال 1400 را برای صنعت گردشگری باید سال شروع خروج این صنعت از یک دوره رکود دانست. البته این فرایند از نیمه دوم سال گذشته همزمان با فرایند رو به کاهش مرگ ومیرهای کرونایی و افول این پاندمی، کم کم شروع شد و همانطور که پیش بینی می شد با شروع تعطیلات نوروزی 1401 به اوج خود رسید. خوشبختانه استقبال از سفرهای نوروزی فراتر از پیش بینی ها بود. یعنی اگر در خوش بینانه ترین حالت افزایش 30 درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال قبل تخمین زده می شد اما سال جاری تا نیمه اول تعطیلات نوروزی و طبق آمار سازمان حمل و نقل جاده ای این سفرها چیزی حدود 42 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سال 1401 را باید سال رونق گردشگری دانست، بیان نمود: البته با توجه به اینکه در دو سال گذشته این صنعت با یک رکود اجباری به علت شیوع کرونا روبرو بود، توسعه زیرساخت ها در این بخش با کندی و مانع همراه بود و حتی در بیشتر موارد متوقف شد. بسیاری از فعالان این حوزه مجبور به تعطیلی کسب وکارهای خودشان شدند که این ضرر و زیان زیادی به آنها وارد کرد. حال جبران این عقب ماندگی احتیاج به برنامه ریزی و تامین اقتصادی مناسب دارد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای گردشگری در بودجه 1401، تشریح کرد: می توان گفت یکی از بزرگ ترین و مهم ترین تفاهم نامه های این حوزه تفاهم با صندوق توسعه ملی است که بر اساس آن دو هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی، حرکت و شتاب فعالیت های بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی اختصاص خواهد یافت. البته این رقم با یاری و آورده بانک های عامل می تواند به چهار هزار میلیارد تومان هم برسد. بعلاوه تصویب تبصره 18 یکی دیگر از ظرفیت های مناسب حوزه گردشگری است که از این محل می توان حدود سه هزار میلیارد تومان با نرخ سود بسیار خوب به استان ها اختصاص داد.

عبدالملکی به سایت اتاق ایران گفت: نکته بسیار مهم دیگر که امیدواری ها به رونق صنعت گردشگری در سال 1401 را افزایش می دهد محتمل بودن توافق در مذاکرات وین است. یکی از احتیاجهای اساسی صنعت گردشگری در پیش گرفتن دیپلماسی سیاسی و برخورداری از رویکرد فرامرزی برای توسعه این صنعت است. ایران به عنوان کشوری با رتبه پنجم جاذبه های طبیعی در جهان و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی در جهان باید بتواند جاذبه های توریستی خود را به جهان معرفی کند. این مهم محقق نمی گردد مگر با دیپلماسی فعال و برقراری روابط حسنه با کشورهای جهان. به نظر می رسد با نزدیک بودن توافق وین این امکان نیز در دسترس تر از همواره باشد.

وی گفت: فرصتی که در سال نو نباید از آن غفلت گردد برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر است که می تواند برای کشور ما موقعیت بسیار مناسبی ایجاد کند. پیش بینی می گردد بالغ بر 30 میلیون نفر به قطر بفرایند و بنابراین ما ظرفیت خوبی در جزایر جنوبی خود برای جذب این گردشگران داریم که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روزهای خوش گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای خوش گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید