درخواست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از استادان دانشگاه

به گزارش آقای ابوالفضلی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، درخواست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از استادان دانشگاه مطرح شد.

درخواست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از استادان دانشگاه

نشست تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از استادان و رئیسان دانشگاه های هنر در تالار آبی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی برگزار گردید.

مریم جلالی در این نشست گفت: باید در حوزه صنایع دستی همگرایی ایجاد کنیم. دانشگاه و بخش آموزش باید به این همگرایی یاری نمایند تا فاصله ها کم گردد. برگزاری نشست های تخصصی باید موجب جریان سازی گردد.

او افزود: اگر بخواهیم تفکر استراتژیک در حوزه صنایع دستی داشته باشیم، باید حتما رویکردمان انتقادی، خلاق و نتیجه محور باشد.

جلالی توضیح داد: باید دایره ارتباطی درستی برای استفاده درست از اعتبارات داشته باشیم. اگر حلقه های زنجیر به یکدیگر وصل نگردد، نمیتوان کار خاصی انجام داد. برای اینکه در حوزه صنایع دستی پیشرفت کنیم و نوآوری داشته باشیم. باید در عین حفظ ماهیت هنری به آبشخورهای دیگری مانند دانشگاه، اقتصاد و صنعت متصل شویم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: در چرخه تأمین و فراوری باید از طراحی محصول، فراوری و اصلاح کارگاه ها گرفته تا چگونگی عرضه به بازار، فروش و مصرف ارزش آفرینی، مطالعه و پژوهش کنیم.

او ادامه داد: زیرساخت های آکادمیک و پژوهشی باید به بدنه عملیاتی متصل گردد. خط مشی های خوبی در صنایع دستی داریم، در حوزه سیاست گذاری احتیاج داریم خودمان را نشان دهیم. در حوزه خط مشی باید حوزه های آکادمیک به ما یاری کند، برنامه های خوبی در این زمینه داریم که در سطح کشور اجرا می گردد.

جلالی توضیح داد: چیزی که فقدان آن حس می گردد و باید در این نشست به آن پرداخته گردد، طراحی برای اتصال یکی از این برنامه ها به خط مشی هاست.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه نمود: مفهوم صنایع دستی سیال است. من یک سه ضلعی کارشناس، محصول و مشتری را در این مفهوم ارائه میکنم. این روزها به شدت بدنه کارشناسی ضعیف شده و همگرایی هم ندارد، باید این حوزه را قوی کنیم.

او اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به نتایج مستمری برسیم باید بتوانیم این مغزی که سیاست گذاری می نماید و اندام هایی که دارند کار می نمایند را با یک شبکه مویرگی به یکدیگر برسانیم و متوازان کنیم.

جلالی تأکید کرد: احتیاج به باورسازی، نگرش سازی، تغییر نگرش و رفتارسازی داریم. رویکرد و کارکردی را که دانشگاه ها نسبت به مقوله صنایع دستی می دهد برای من مهم است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست از استادان دانشگاه درخواست کرد تا در جایگاه حقیقی و حقوقی که دارند، درباره کارهایی که تا به امروز انجام نشده و کارهایی که می گردد انجام داد، صحبت نمایند.

او ادامه داد: برای اطلس معنایی که تازه ایجاد شده است احتیاج به یاری دانشگاه داریم تا بتوانیم دایره معنایی جدیدی برای هنرهای سنتی و صنایع دستی ایجاد کنیم.

جلالی درباره برنامه های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: سه تحول محتوایی، رویکردی و سازوکار برای این معاونت در نظر گرفتم. شاکله اداری معاونت صنایع دستی باید تبدیل به شاکله فرهنگی گردد. باید به سمت اتفاق هایی برویم که موجب جریان سازی در حوزه صنایع دستی گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه از استادان دانشگاه و صاحب نظر در حوزه صنایع دستی تقاضا کرد تا شاخص های ماهیتی هنرهای سنتی را معین و در حوزه فراوری محتوا و متن یاری نمایند.

بنابر این گزارش، در ادامه نشست، رئیسان دانشگاه های هنر درباره موضوعات خاتمه نامه های مرتبط با صنایع دستی، سرفصل های آموزشی، رویکرد سنتی، تجاری سازی، تحول محتوایی، تحول رویکردی، پژوهش های کاربردی نکاتی را مطرح کردند.

بعلاوه بعضی از استادان دانشگاه، طراحی صنعتی را حلقه مفقوده صنایع دستی دانستند و راز موفقیت صنایع دستی را توسعه گردشگری بیان کردند.

منبع: همگردی

به "درخواست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از استادان دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از استادان دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید