البرز قابلیت تبدیل شدن به هاب صادرات صنایع دستی در سطح کشور را دارد

به گزارش آقای ابوالفضلی، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، البرز قابلیت تبدیل شدن به هاب صادرات صنایع دستی در سطح کشور را دارد.

البرز قابلیت تبدیل شدن به هاب صادرات صنایع دستی در سطح کشور را دارد

مریم جلالی در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنایع دستی با اشاره به وجود هنرمندان نوآور در البرز اظهار کرد: هر روز از هفته صنایع دستی با موضوع یک گزاره نامگذاری شده تا بر آن اساس، نظام مسائل صنایع دستی بازخوانی گردد. امروز به عنوان آخرین روز از این هفته به نام صنایع دستی و نوگرایی نامگذاری شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: البرز به عنوان ایران کوچک می تواند مثال خوبی برای نوآوری و معاصر سازی باشد. پیشکسوتانی در البرز داریم که هوش و سلیقه این را دارند که میراث چند هزار ساله را کاربردی نموده و در زمینه خلق محصول، تکنیک و سازمان دهی و تبدیل ایده به محصول نوآوری کار نمایند.

جلالی با اشاره به اینکه امروز شاهد نوآوری و خلاقیت در حوزه صنایع دستی با ترکیبی از کارگاه، آموزش، فروشگاه و نمایشگاه هستیم، اظهار کرد: تورهای تعاملی و تجربه محور در سطح دنیا وجود دارد و کارگاه های روستای گلستانک هم با داشتن قابلیت ترکیبی ظرفیت میزبانی تورهای یک روزه را دارد.

او صنایع دستی را موضوعی فرابخشی مطرح نمود و گفت: نمی توان یک تنه مسائل صنایع دستی را حل کرد بلکه برطرف مسائل و موانع صنایع دستی نیازمند همگرایی است که اکنون شاهد این انسجام در بخش های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی هستیم. بومگردی ها و منطقه ها گردشگری می توانند در خدمت صنایع دستی باشند و صنایع دستی هم متقابلا می تواند در خدمت گردشگری باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور روبرو میراث فرهنگی و صنایع دستی را پاسبان نقوش، موتیف ها و تکنیک های تاریخی و حتی زنده نماینده ساختمان های قدیمی دانست و توضیح داد: در هفته صنایع دستی بیش از 90 طرح عمرانی با سرمایه 350 میلیارد تومان افتتاح شده که یکی از آنها 9 موزه صنایع دستی در کشور است و این موزه به معنای خدمات متقابلی است که صنایع دستی می تواند به میراث فرهنگی داشته باشد.

او ابراز امیدواری کرد که موزه ها از حالت ایستایی خارج و با پویایی جایگاهی برای آموزش، فراوری و فروش محصول باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: از طرفی در حوزه فراورینمایندگان شاهد حاکم بودن یک روح خانواده محور هستیم و دانشی از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. این یک مزیت رقابتی و مالی است که در پیوند با مسائل هویتی و اعتقادی ما می تواند کنشگری کند. این کنشگری در هر کدام از ساحتهای اجتماعی، سیاسی، مالی و فرهنگی به نوعی تأثیرگذار است.

جلالی با بیان اینکه میراث ناملموس در پیوند با صنایع دستی حفظ می گردد، گفت: با رویکرد کارنمودهای معاصر و نوین می توانیم این صنایع دستی را زنده نگه داریم. امیدوارم به مدد ایده جوانان و عشق پیشکسوتان و همت و غیرتی که با دانش آمیخته می گردد فصل نوینی در صنایع دستی شروع گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه توسعه صنایع دستی به توسعه، اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی و محیطی منجر می گردد، گفت: ما موظف به حمایت و توانمندسازی صنعتگران و تشویق بازرگانان و تجار در زمینه صنایع دستی هستیم.

او با اشاره به وجود بخش مختص به صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه، ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی، صنایع دستی نقش آفرینی خود را در برنامه هفتم توسعه نشان دهد و موانع قانونی برطرف و از تمام ظرفیت ها برای توسعه این حوزه استفاده گردد.

جلالی توضیح داد: خانواده صنایع دستی، خانواده نجیبی بوده که هرگز صدایش بلند نبود و همین موضوع باعث شده از محیط کسب و کار دور بماند. امیدوارم با حضور اصحاب رسانه صدای هنرمندان، صنعتگران، بازرگانان از یک طرفی و از سویی دیگر صدای کارشناسان، مخاطبان و سیاستگذاران در یک سمفونی همگرا یک هارمونی اساسی ایجاد کند و این سیمرغ صنایع دستی که از سنگ تا شیشه، از چوب تا چرم از پارچه تا سفال را در بر می گیرد به موفقیت برسد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور مزیت رقابتی البرز را با توجه به داشتن منطقه ویژه مالی، نزدیکی به مرکز و بسیازی مزیت های دیگر، توانایی تبدیل به هاب صادرات صنایع صنایع دستی کشور مطرح نمود.

او ابراز امیدواری کرد که با مدیریت صحیح، البرز به روح معاصرسازی و کاربردی سازی صنایع دستی برای اتصال به بازارهای دنیای تبدیل گردد.

منبع: همگردی

به "البرز قابلیت تبدیل شدن به هاب صادرات صنایع دستی در سطح کشور را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "البرز قابلیت تبدیل شدن به هاب صادرات صنایع دستی در سطح کشور را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید