داستان لک لک ها و جوجه شاهین های عاشق ارتباطات

به گزارش آقای ابوالفضلی، امروز ویدئوی زیبایی از آشیانه لک لک ها بر فراز یک دکل مخابراتی دیدم و یاد ماجرای چند روز پیش جوجه شاهین ها افتادم.

داستان لک لک ها و جوجه شاهین های عاشق ارتباطات

چند روز پیش، شرکت مخابرات مشهد به دلایل فنی، تصمیم به جابه جایی مکان یک دکل مخابراتی می گیرد اما وقتی به این دکل مراجعه نموده و مراحل آماده سازی برای انداختن و بردن آن به مکان نو را انجام می دهند؛ متوجه یک آشیانه با چند جوجه شاهین در بالای دکل مخابراتی می شوند.

در اتفاقی نادر برای ایران، شرکت مخابرات مشهد تصمیم می گیرد این دکل مخابراتی را تا بزرگ شدن این جوجه شاهین ها، تغییر مکان ندهد و آشیانه این پرندگان از بین نرود:

https://shabakehchi.com/wp-content/uploads/2022/06/4688398-180p.mp4

در ویدئو امروز که در توییتر دیدم؛ لک لک ها بر فراز یک دکل مخابراتی اطراف کوه های رنگارنگ و زیبای زنجان، لانه نموده و زیست می نمایند. در این ویدئو هم به نظر می رسد یک لک لک ماده به همراه چند بچه لک لک زندگی می نمایند. کلیپ ویدئویی بسیار زیبایی است که توصیه می کنم حتما تماشا کنید و لذت ببرید (ویدیو از علی نیکخواه):

https://shabakehchi.com/wp-content/uploads/2022/06/stork.mp4

مشاهده تصاویر لانه سازی پرندگان روی دکل های مخابرات و تجهیزات ارتباطی، اتفاقی نادر در ایران و دنیا نیست و با یک جست وجوی ساده در گوگل می توانید صدها عکس از آشیانه پرندگان لابه بلای سکتورها و آنتن ها و آهن آلات دکل های مخابراتی پیدا کنید.

بعضی از موافقان نظریه بی خطر بودن دکل های مخابراتی و فرکانس های رادیویی برای انسان و موجودات زنده، به این تصاویر و زندگی پرندگان در کنار قوی ترین منتشرنمایندگان امواج الکترومغناطیس استناد می نمایند و می گویند اگر این امواج خطری برای موجودات زنده داشت؛ قطعا باید این پرندگان مرده و خشک شده باشند ولی سال ها است در آن بالا، زندگی نموده و هیچ خطر و تهدیدی متوجه آن ها نیست.

من بیشتر به این موضوع فکر می کنم که ای کاش در این محیط ها، درختان و جنگل هایی کاشته و پرورش داده بودیم تا لک لک ها و شاهین ها و دیگر پرندگان، به جای لانه سازی روی دکل مخابراتی، روی درختان آشیانه بنا می کردند؛ چیزی که باید در اصل و ذاتا اتفاق بیفتد.

این پرندگان در مشهد و زنجان و در زیست گان خود، هیچ درخت بزرگ و بلندی جز دکل مخابراتی نیافته اند و به ناچار تصمیم به لانه سازی در میان آهن آلات گرفتند.

و نکته گفتنی دیگر اینکه حالا که نتوانستیم زیست گان این پرندگان را تامین کنیم؛ چه بهتر که مانند مخابرات مشهد، با آن ها مهربان باشیم و آشیانه شان را خراب نکنیم و اجازه بدهیم تا هر وقت که دوست دارند؛ در آن جا زندگی نمایند و حتی اگر می توانیم لانه شان را بهتر و نرم تر و ایمن تر کنیم.

نباید فراموش کنیم که ما میهمان زیست بوم آن ها هستیم و در جای نامناسب و دقیقا وسط زیست گاه شان، دکل و آنتن موبایل و کلی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی دیگر نصب کردیم؛ این ما بودیم که بیگانه محسوب می شویم و هجوم بیگانگان به سرزمین شان را رقم زدیم. و چه بسا که دست به تخریب محل زندگی شان در گذشته زده باشیم.

به هر حال، من از تماشا این تصاویر و کلیپ ها هم لذت بردم و هم افسوس خوردم که چرا نباید این پرندگان، محل های بهتری برای آشیانه سازی داشته باشند.

منبع: شبکه چی

به "داستان لک لک ها و جوجه شاهین های عاشق ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان لک لک ها و جوجه شاهین های عاشق ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید