تغییراتی در سبک زندگی که عمر را طولانی می نماید

به گزارش آقای ابوالفضلی، زندگی با تمام پستی ها و بلندی هایش انسان را درگیر سختی هایی می نماید که بعضا انزوا و افسردگی و فشارهای عصبی را ناشی می گردد. اگر بتوانیم به این توصیه ها عمل کنیم شاید دیرتر رنگ پیری را ببینیم.

تغییراتی در سبک زندگی که عمر را طولانی می نماید

مغز و سیستم عصبی مرکز فرماندهی در بدن انسان هستند و عملکرد های خودآگاه و ناخودآگاه بدن را کنترل می نمایند؛ بنابراین بر هر جنبه ای از زندگی تأثیر می گذارند. اگر مغز ما با بیماری، سبک زندگی یا عوامل دیگر به چالش کشیده گردد، این خطرات نه تنها برای سلامت و رفاه کلی فرد، بلکه برای توسعه و بهره وری جهانی نیز تهدید به شمار می رود.

بر اساس آنچه که گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً اعلام نموده است، تخمین زده می گردد که از هر 3 نفر یک نفر در مقطعی از زندگی خود دچار یک اختلال عصبی می گردد. اختلالات عصبی را به عنوان عامل اصلی ناتوانی اجتماعی فرد و دومین عامل مرگ و میر معرفی می نمایند.

با افزایش سن، مغز ما نیز مانند سایر قسمت های بدن به آرامی ضعیف می گردد. این موضوع منجر به مسائلی مانند زوال عقل، از دست دادن حافظه و زوال شناختی و بعلاوه بیماری هایی مانند آلزایمر می گردد.

درست است که ما نمی توانیم پیری را کنترل کنیم، اما می توانیم تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنیم که ممکن است به پیشگیری یا به تأخیر انداختن این اختلالات یاری کند و در نتیجه سلامت مغز را بهبود بخشد. بخشی از این تغییرات عبارتند از:

انجام منظم ورزش

واضح است که فعالیت بدنی منظم برای مغز مفید است. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهند که افرادی که در سنین بالا فعالیت بدنی کمتری دارند در معرض کاهش عملکرد فکری خود قرار دارند و خطر ابتلا به بیماری در آن ها بیشتر است. این فواید به علت افزایش جریان خون و رسیدن خون به مغز در حین ورزش است که با کاهش طبیعی ارتباطات مغزی که در طول پیری اتفاق می افتد، مقابله می نماید.

فعالیت بدنی بعلاوه سلامت شناختی شما را بهبود می بخشد و به شما یاری می نماید فکر کنید، یاد بگیرید، مسائل را حل کنید و از تعادل عاطفی لذت ببرید. بعلاوه حافظه را بهبود می بخشد و اضطراب یا افسردگی را کاهش می دهد.

لازم نیست متخصص تناسب اندام باشید تا از همه این فواید بهره ببرید. اندازه فعالیت بدنی - صرف نظر از سن یا سطح آمادگی جسمانی شما - به بهبود سلامت مغز و کیفیت زندگی یاری می نماید.

توصیه می کنیم که چندین بار در هفته از 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید و می توانید پیاده روی، شنا، تنیس بازی کنید یا هر فعالیت ورزشی میانه دیگری که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و خون بیشتری را به مغز شما پمپاژ می نماید، انجام دهید.

خواب کافی

خواب نقش مهمی در سلامت مغز شما ایفا می نماید و به اندازه غذا و آب برای بقا لازم است. بعلاوه برای تعدادی از عملکرد های مغز از جمله نحوه ارتباط سلول های عصبی با یکدیگر مهم است و برخی مطالعات گزارش می دهند که خواب به حذف مواد غیرطبیعی یاری می نماید. با از بین بردن پروتئینی که در مغز شما وجود دارد و سمومی که در ساعات بیداری انباشته می شوند، به بازیابی تناسب اندام مغزی یاری می نماید و حافظه کلی و سلامت مغز شما را تقویت می نماید.

بدون خواب کافی، نمی ت وانید جهت هایی را که به شما امکان می دهد یاد بگیرید در مغز خود ایجاد کنید یا حفظ کنید و خاطرات نو ایجاد کنید. تمرکز و پاسخ سریع به مسائل زندگی سخت است، بنابراین مهم است که سعی کنید 7 تا 8 ساعت از مغز خود بهره ببرید. برای تمرین این کار هر شب به اندازه 2 یا 3 ساعت به طور متناوب بخوابید، زیرا خواب مداوم به مغز شما زمان کافی برای تثبیت و ذخیره سازی موثر خاطرات را می دهد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی شما نقش زیادی در سلامت مغزتان ایفا می نماید. برخی از کارشناسان رژیم مدیترانه ای را توصیه می نمایند که بر غذا های گیاهی، غلات کامل، ماهی، چربی ها و روغن های سالم مانند روغن زیتون تمرکز دارد. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی اندازه کمتری از گوشت قرمز و به عنوان مثال نمک، در مقایسه با رژیم غذایی آمریکایی است.

تحقیقات بیشتر و دقیق تری برای مشخص این که کدام بخش از رژیم غذایی بیشترین تأثیر را بر عملکرد مغز دارد، مورد احتیاج است. با این حال می دانیم که اسید های چرب امگا موجود در روغن زیتون فرابکر و سایر چربی های سالم برای عملکرد صحیح سلول های شما ضروری هستند و خطر بیماری عروق کرونر را برای شما کاهش می دهند. بیماری عروق کرونر، تمرکز فکری را افزایش می دهد و زوال شناختی را در سالمندان کاهش می دهد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، زوال عقل، از دست دادن حافظه، افسردگی و سرطان سینه را کاهش دهد و قلب سالم تر و عمر طولانی تر را برا شما به ارمغان می آورد.

تمرینات فکری

مغز شما مانند یک ماهیچه است، اگر از آن بهره ببرید و آن را تمرین دهید، رشد می نماید و رشد می نماید و اگر از آن استفاده نکنید محو می گردد و به بی تحرکی عادت می نماید. فعالیت های زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا فکر خود را آماده نگه دارید. مانند انجام جدول کلمات متقاطع، خوانندگی، بازی های فکری، شطرنج، یا حل پازل بازی های ویدئویی استراتژیک، یادگیری زبان های نو یا مهارت ها، و این را به عنوان تمرین برای مغز خود در نظر بگیرید؛ بنابراین فعالیت های مختلفی را برای افزایش اثربخشی انجام دهید؛ و نکته آخر: زیاد تلویزیون نگاه نکنید! زیرا این یک فعالیت منفعل است که هیچ فایده ای برای تحریک فکر شما ندارد.

تعامل اجتماعی

تعامل اجتماعی به دفع افسردگی و استرس یاری می نماید که هر دو می توانند به از دست دادن حافظه یاری نمایند. تعامل اجتماعی خلق و خوی را بهبود می بخشد و باعث می گردد احساس شادی بیشتری داشته باشید. خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد، احساس امنیت و تعلق را افزایش می دهد و به شما اجازه می دهد به دیگران اعتماد کنید و اجازه دهید دیگران هم به شما اعتماد نمایند.

تنها نمانید! در پی فرصت هایی برای ارتباط با عزیزان، دوستان و دیگران باشید، به خصوص اگر تنها زندگی می کنید. تحقیقاتی وجود دارد که سلول انفرادی را با آتروفی مغز مرتبط می نماید. انزوای اجتماعی طولانی مدت می تواند باعث آسیب شدید و طولانی مدت به مغز و بدن گردد؛ بنابراین فعال ماندن از نظر اجتماعی نتیجه معکوس خواهد داشت و سلامت مغز شما را تقویت می نماید.

بیشتربخوانید

منبع: مهر

آقای ابوالفضلی وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تغییراتی در سبک زندگی که عمر را طولانی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییراتی در سبک زندگی که عمر را طولانی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید