باروری و احتمال بارداری(2)

به گزارش آقای ابوالفضلی، قسمت عمده مایع منی (که حاوی میلیونها اسپرم است) از طریق واژن به خارج منتقل می شود. گرچه ممکن است تعدادی از آنها هم برای ساعتها به داخل دیواره واژن بچسبند، اما چون محیط واژن برای اسپرمها مناسب نیست، نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند و به فاصله چند ساعت می میرند. تعدادی از اسپرمها هم از طریق دیواره های واژن جذب می شوند.

باروری و احتمال بارداری(2)

باروری و احتمال بارداری(2)

اسپرم هایی که بعد از نزدیکی نمی توانند وارد رحم شوند چه سرنوشتی پیدا می کنند؟

قسمت عمده مایع منی (که حاوی میلیونها اسپرم است) از طریق واژن به خارج منتقل می گردد. گرچه ممکن است تعدادی از آنها هم برای ساعتها به داخل دیواره واژن بچسبند، اما چون محیط واژن برای اسپرمها مناسب نیست، نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند و به فاصله چند ساعت می میرند. تعدادی از اسپرمها هم از طریق دیواره های واژن جذب می شوند.

*******

اسپرم چه مدت می تواند در داخل رحم زنده بماند؟

اسپرمها در محیط رحم به مراتب بیشتر از محیط واژن یا بیرون از آن زنده می مانند. در محیط رحمی اسپرمهایی یافت شده اند که بعد از گذشت هفت روز از نزدیکی، کاملا فعال و زنده بوده اند. دقیقا زمان زنده ماندنشان را نمی توان تعیین کرد، اما در بیشتر موارد تا دو روز بعد از نزدیکی در لوله های رحمی زنده می مانند.

معمولا اسپرمها بیش از سه روز از زمان مقاربت نمی توانند تخم را بارور سازند اما گاهی هم این زمان بیشتر می گردد.

*******

تست های بارداری منفی بوده اند اما هنوز پریود نشده ام. دلیل آن چیست؟

تاخیر درپریود دلایل مختلف دارد که یکی از آنها استرس است. ورزش و تحرک، تغییرات آب و هوایی، تغییرات در رژیم غذایی و بسیاری از شرایط غیر بیماری هم می تواند سیکل ماهیانه را در خانم ها مختل کند. اگر تا سه ماه پریود نشدید و تست های بارداری همچنان منفی بوده اند، ضروری است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم جهت تشخیص بیماریهای زیر را برایتان انجام دهند:

بیماریهای تخمدان: سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند تغییرات عمده ای در سیکل های قاعدگی ایجاد کند. این بیماری نسبتا شایع است و اگر همیشه پریودهای نامنظم دارید، بهتر است با مراجعه به پزشک از این نظر مورد معاینه و بررسی قرار بگیرید.

بیماریهای تیروئید: اگر علائمی مثل اضافه وزن، ریزش مو ، خستگی مفرط یا لرز دارید احتمالا تیروئیدتان کارش را به خوبی انجام نمی دهد. بنابر این ضروری است با تست خونی عملکرد تیروئید بررسی گردد و در صورت نیاز درمان طبی برایتان صورت بگیرد.

ترشح بیش ازحد پرولاکتین: معمولا پرولاکتین در خانم های شیرده بالاست. اگر در این شرایط نیستید اما از نوک سینه هایتان شیر ترشح می گردد، بهتر است با دستور پزشک تست خونی بدهید تا در صورت بالا بودن این هورمون، درمان طبی برایتان انجام گردد.

*******

چگونه می توان روز تخمک گذاری را تعیین کرد؟

یک سیکل طبیعی 21 تا 35 روز طول می کشد. خانمی که سیکل 28 روزه دارد هر چهار هفته یک بار و خانمی که سیکل 21 روزه دارد هر سه هفته یک بار پریود خواهد شد. زمان تخمک گذاری در خانمی که سیکل 28 روزه دارد، 13 تا 14 روز فبل از پریود است در حالیکه در خانمی که سیکل 21 روزه دارد تخمک گذاری در روز هفتم انجام می گردد یعنی زمانی که روز هفتم پریود بعدی خود را می گذراند تخمک گذاری انجام میدهد. در خانمی که سیکل های منظم دارد می توان به راحتی روز تخمک گذاری را حدس زد اما در صورتیکه سیکل ها نامنظم باشند نمی توان به آسانی گفت تخمک گذاری در چه روزی اجرا شده است. به نام مثال، خانمی که گاهی سیکل 28 روزه و گاهی سیکل 21 روزه دارد، ممکن است در هر زمانی بین روز 7 تا 21 تخمک گذاری کند. خانمی که پریودهایش هیچ گونه نظمی ندارد ممکن است اصلا تخمک گذاری نکند یا به ندرت بکند.

*******

علائم حاملگی چیست و چگونه می توان از آن اطمینان حاصل نمود؟

با مشاهده این علائم احتمال حاملگی در یک خانم وجود دارد:

1- قطع قاعدگی (10 روز یا بیشتر از زمان مورد انتظار گذشته باشد)

2- تهوع با یا بدون استفراغ

3- اختلال در دفع ادرار (بیشتر به صورت تکرار ادرار)

4- خستگی بیش از حد

5- تغییرات در پستانها و حجیم و دردناک شدن پستانها

* در بعضی از خانمها هنگامیکه جنین داخل رحم جایگزین می گردد یعنی در حدود زمان انتظار برای قاعدگی خونریزی مختصری دیده می گردد که قاعدگی نبوده و مربوط به جایگزینی جنین در رحم است. این خونریزی بسیار ناچیز و بیشتر به صورت لکه بینی بوده و خصوصیات خونریزی طبیعی قاعدگی را ندارد. پس با قطع قاعدگی یا داشتن قاعدگی که خصوصیت آن مشابه به قبل نیست می توان به بارداری شک داشت.

در صورت بروز موارد بالا می توان با دادن آزمایش خون یا ادرار از بارداری اطمینان حاصل نمود. آزمایش ادرار پس از گذشت 10 تا 14 روز از قطع قاعدگی مثبت می گردد البته احتمال خطا در آزمایش ادرار زیاد است.

اما آزمایش خون حتی قبل از قطع قاعدگی و با گذشت حدود 8 تا 9 روز از زمان تخمک گذاری

می تواند مثبت شده و بارداری را نشان دهد.

به دلیل وجود درصدی از خطا در آزمایشات و هم برای تعیین دقیق سن بارداری معمولاً پس از مثبت شدن جواب آزمایش یک سونوگرافی از طریق پزشک درخواست می گردد که پس از حدود هفته چهارم تا پنجم حاملگی (از اولین روز آخرین قاعدگی) می توان حاملگی طبیعی را با این روش تشخیص داد.

گاهی پزشک شما توصیه به انجام سونوگرافی واژینال دارد که در این صورت حدود شانزده روز پس از تخمک گذاری قادر به تشخیص علائم جنینی است.

لازم به ذکر است ضروری است پس از مثبت شدن آزمایش در اولین فرصت به پزشک یا ماما خود جهت تحت مراقبت قرار گرفتن مراجعه نمایید تا در صورت لزوم اقدامات لازم انجام گردد.

*******

آیا احتمال باردار شدن حین شیردهی وجود دارد؟

بله. با اینکه حین شیردهی میزان باروری کم می گردد اما صفر نمی گردد. هر چند ممکن است تا چند ماه پریود نشوید اما بدن شما قبل از آغاز سیکل ماهیانه، تخمک گذاری را آغاز کرده است. خانم هایی که بطور پیوسته و تنها از شیر خودشان به کودک شیر می دهند، ممکن است تا یکسال هم پریود نشوند. در خانم هایی که کودکشان شبها می خوابد و شیر نمی خورد، سیکل ما هیانه سریعتر (ظرف سه تا هشت ماه) نرمال می گردد. اگر فقط و فقط از شیر خودتان کودک را تغذیه کنید ممکن است تا آغاز غذای کمکی پریود نشوید و این احتمال وجود دارد که در این زمان باردار هم نشوید. اما اگر از شیر کمکی استفاده می کنید یا ساعتهایی در شبانه روز به کودک شیر نمی دهید، احتمال باروری شما بیشتر می گردد. بنابراین اگر می خواهید در دوران شیردهی باردار نشوید باید همزمان با آغاز نزدیکی پس از زایمان، از یک روش جلوگیری مانند استفاده از قرصهای جلوگیری از حاملگی مخصوص در دوران شیردهی استفاده کنید و بهر حال به یاد داشته باشید از ماه سوم بعد از زایمان، امکان بارداری در هر زمان وجود دارد.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون

به "باروری و احتمال بارداری(2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باروری و احتمال بارداری(2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید