آیا خیار شور برای سلامتی مفید می باشد؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، در ایالات متحده اغلب خیار شوری مصرف می کنند که در آن شوید بکار رفته باشد. و بیشتر اوقات همراه با ساندویچ، همبرگر، و دیگر خوراکی ها سرو می شود.

آیا خیار شور برای سلامتی مفید می باشد؟

نویسنده: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

آیا می دانستید؟

در ایالات متحده اغلب خیار شوری مصرف می کنند که در آن شوید بکار رفته باشد. و بیشتر اوقات همراه با ساندویچ، همبرگر، و دیگر خوراکی ها سرو می شود.

آیا مصرف خیار شور برای شما مفید است؟ خوب، تمام اینها بستگی به روشی دارد که خیار شور با آن تهیه می شود. در مقاله پیش رو روش تهیه خیارشور سنتی و مدرن و چگونگی تأثیر آن بر محتوای تغذیه ای محصول نهایی با جزئیات شرح داده شده است.

هنگامی که نوبت به افزودن کمی ادویه تند به غذاهای روزانه می شود، مدت زمان طولانیست که خیار شور انتخاب اول بوده است. خیار شور به طرز فوق العاده ای عطر و طعم غذا را بالا برده که مطمئناً این می تواند غذا را دلچسب تر سازد. با این حال، از نقطه نظر سلامت، آیا خیار شور دارای ارزش غذایی است؟ آیا خیار شور غیر از اینکه غذاها را خوشمزه تر می سازد، چیز بیشتری عرضه می کند؟ در مقاله ذیل این مورد را مورد بحث قرار داده ایم که آیا خوردن خیار شور می تواند برای سلامتی مفید باشد و یا خیر.

آیا خیار شور برای سلامتی مفید است؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، همگی بستگی به روش تهیه خیار شور و ترشی و حفظ مواد غذایی آن دارد. خیار سبز و یا میوه هایی همچون سیب، هلو و گلابی که برای تهیه ترشی مورد استفاده قرار می گیرند، بدون شک دارای خواص تغذیه ای هستند، اما فرایند خیار شور انداختن است که محتوا و درصد تغذیه ای محصول نهایی را معین می سازد. در ذیل این موارد را مورد بحث قرار داده ایم:

تخمیر طبیعی

معین شده است که روش سنتی تخمیر که برای تهیه خیار شور مورد استفاده قرار می گرفت، خواص تغذیه ای سبزی یا میوه ای که برای تهیه ترشی و خیارشور بکار می رود را حفظ می کند. به این دلیل که در روش سنتی تخمیر، از هیچ گونه گرما یا کنسرو کردنی استفاده نمی شود. تنها برای تخمیر از نمک تصفیه نشده دریا و یا نمک خیار شور جهت درست کردن آب نمک استفاده می شود. روش تخمیر طبیعی، خیار شور را منبع مناسبی از باکتری های مفید می سازد که معلوم شده برای بهتر کردن فرایند هضم مفید می باشند.

بنابراین خوردن این نوع خیارشورها در مقادیر کم، راهی آسان جهت افزایش باکتری های مفید روده می باشد. این باکتری های مفید روده همچنین به افزایش ایمنی کمک کرده و هم در سنتز یا ترکیب ویتامین های B و K نقش کلیدی را دارا هستند. علاوه بر این، ویتامین های حساس به حرارت و مواد معدنی هم هنگامی که خیار شور به طور طبیعی تخمیر می شود، از دست نمی فرایند. این فاکتور یکی از مهم ترین مزایای تهیه خیار شور تخمیری به روش سنتی است.

روش های تهیه خیار شور به شیوه مدرن

خیار شور و ترشی های پاستوریزه که مبتنی بر افزودن سرکه هستند، یکی از رایج ترین روشهای تهیه خیار شورند که به روش حرارت دادن درست می شوند. اگر چه این فرایند تهیه خیار شور عمر مفید یا زمان نگهداری آن را افزایش می دهد، اما آنزیم های گرانبها، باکتری های مفید، و همچنین ویتامین هایی که نسبت به حرارت حساسند را از بین می برد. این فرایند حرارتی ارزش غذایی محصول نهایی را کاهش می دهد. بنابراین خیار شورهایی که با گرما به عمل آمده اند، دارای خواص تغذیه ای کمتری نسبت به روش سنتی مبتنی بر نمک هستند.

بر مقدار سهم و پرس مصرفی خود نظارت داشته باشید

بدون شک خیار شوری که به روش سنتی تخمیر یافته سالم و خوش طعم می باشد، اما مطمئناً، باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب شود. دلیل آن ساده است؛ زیرا مقدار و محتوای نمک آن بالا است. افزودن نمک زیاد به خیار شور برای نگهداری آن بمدت طولانی تر ضروری است. بنابراین خوردن بیش از حد خیار شور مانند آن است که به طور مرتب نمک بیش از مقدار به غذا افزوده شود.

به نام مثال، تنها در مقدار یک همه خیار شور شویدی 306 میلی گرم سدیم وجود دارد که 13% مصرف روزانه رژیم غذایی است. بنابراین اگر دو همه خیار شور به صورت روزانه خورده شود، مقدار سدیم مصرفی شما ممکن است از حد مجاز مقرر شده (2300 میلی گرم در روز) فراتر رود. این افزایش مصرف نمک، یکی از عوامل اصلی ایجاد فشار خون بالا (HBP) است. مصرف بیش از حد سدیم همچنین می تواند موجب کم آبی بدن و افزایش خطر ابتلا به آسیب کلیوی، حمله قلبی و سکته مغزی شود. با بخاطر داشتن این خطرات برای سلامت، ضروری است که به حد اعتدال خیار شور مصرف نمایید.

آب خیار شور

نوشیدن آب خیار شور در مقادیر کم هم ممکن است دارای چندین خواص درمانی باشد. به خاطر محتوای بالای سدیم آن، مصرف آب خیار شور ممکن است به تسکین گرفتگی عضلانی و علائم خماری کمک کند. گزارش شده است که تعداد زیادی از ورزشکاران از آب خیار شور مصرف می کنند که این کار باعث تسکین لازم در گرفتگی های مربوط به ورزش می شود. خوردن آب خیار شوری که با سرکه تهیه شده باشد، هم ممکن است علائم سوزش معده را کاهش دهد.

خیار شور در دوران بارداری

عموماً مشاهده شده که خانمها در دوران بارداری هوس خوردن ترشیجات و خیار شور می کنند. اگر چه مصرف خیار شورهایی که با نمک تهیه شده اند برای زنان باردار جای نگرانی ندارد، اما فرد باید مراقب مقدار و مقدار مصرف باشد تا در دوران بارداری سدیم بیش از حد مصرف نشود.

در کل، تخمیر طبیعی خیار شور، روش اصلی تهیه آن است و خیار شورهایی که بدین روش تهیه شده اند، برای مدتی بخش جدایی ناپذیر وعده های غذایی سالم بوده اند. بنابراین از مصرف خیار شورها و ترشیجاتی که در ترکیبات آنها سرکه بکار رفته خودداری نمایید به این دلیل که منبع مناسبی از باکتریهای مفید نیستند.

منبع: راسخون

به "آیا خیار شور برای سلامتی مفید می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خیار شور برای سلامتی مفید می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید