6 راهکار برای رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی در ویندوز 11

به گزارش آقای ابوالفضلی، گاهی اوقات امکان دارد پرینتر اچ پی به درستی در ویندوز 11 کار نکند یا در سناریوی بدتر، به هیچ عنوان نمی توان با پرینتر اچ پی چیزی را پرینت کرد. در این مقاله، مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی در ویندوز 11 را بررسی کرده و تلاش می کنیم تمامی راه حل های ممکن را برای رفع این مشکل مطرح کنیم.

6 راهکار برای رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی در ویندوز 11

در میان برندهای مختلف پرینتر، می توان ادعا کرد دستگاه پرینتر اچ پی یکی از محبوب ترین برندها به شمار می رود. پرینترهای اچ پی، هم برای کاربردهای شخصی و هم برای کاربردهای حرفه ای بهترین انتخاب محسوب می شوند. اگر چه، شبیه به تمامی پرینترها، چاپگرهای اچ پی هم می توانند با ارور و مسائل زیادی کاربرها را حسابی اذیت کنند.

گاهی اوقات امکان دارد ارتباط پرینتر اچ پی با سیستم کامپیوتر قطع شده یا به طور خیلی تصادفی آفلاین شود. در حالتی دیگر ممکن است شما درخواست کرده اید تا دستگاه، فایل های مشخصی را پرینت کند اما این اتفاق بنا به دلایلی رخ نمی دهد. در چنین شرایطی چه راه حل هایی برای رفع کردن این مشکل وجود دارد؟ در ادامه تمامی راه حل ها را به ترتیب بررسی می کنیم.

دلیل کار نکردن پرینتر اچ پی روی ویندوز چیست؟

یکی از بدیهی ترین دلایل به قطعی اتصال کابل های پرینتر مربوط می شود. در کنار این موضوع، دلایل دیگری می تواند این مشکل را ایجاد کنند که به توضیح زیر هستند:

  • درایورهای پرینتر دچار ایراد شده یا از رده خارج شده: شبیه به هر دستگاه اکسترنال دیگر، پرینتر شما به درایورهایی برای کار نیاز دارد. با از کار افتادن درایورها به دلیل مسائل فنی یا عدم آپدیت کردن آنها، این احتمال یعنی مسائل اتصال پرینتر قوت پیدا می کند.
  • نصب اشتباه پرینتر: وقتی برای مرتبه اول پرینتر اچ پی را به سیستم کامپیوتر متصل می کنید، امکان دارد نرم افزار HP Smart چند سوال از شما بپرسد. اگر پاسخ اشتباهی بدهید، ممکن است تنظیمات نادرستی برای دستگاه چاپگر شکل بگیرد.
  • ایرادات مربوط به اتصالات بی سیم: اگر شما از یک پرینتر اچ پی بی سیم در حال استفاده هستید، این احتمال هم وجود دارد مسائل مربوط به پرینتر به دلیل اتصالات بی سیم رخ داده است.

جدا از این مسئله که عیب و ایراد دستگاه چه چیزی است، راه حل برای رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی به دلیل فراهم بودن ابزارهای متنوع و رایگانِ شرکت اچ پی آسان خواهد بود.

1. چند راه حل سریع برای عیب یابی انجام دهید

در ادامه چند راه حل که خیلی سریع می توانید به نتیجه برسید را ارائه می کنیم:

  • کابل های پرینتر را بررسی کنید: این راه حل به نظر شاید ساده بیاید اما یک راه حل منطقی است. از اتصال سیم ها به پرینترتان و همچنین اتصال کابل های پرینتر به درگاه های کیس کامپیوتر اطمینان حاصل کنید. برای این کار، ابتدا کابل پرینتر را از برق بیرون کشیده و مجدد آن را متصل کنید.
  • کامپیوتر و پرینترتان را روی یک شبکه اینترنت اجرا کنید: این راه حل متعلق به گروهی از کاربران است که از یک پرینتر بی سیم استفاده می کنند.
  • ابزار عیب یاب پرینتر را اجرا کنید: تنظیمات ویندوز را باز کرده و به مسیر System > Troubleshoot > Other troubleshooters بروید. روی دکمه Run که در کنار Printer واقع شده است کلیک کرده تا ابزار عیب یاب پرینتر شروع به کار کند. اگر این ابزار، ایراد خاصی را در حیطه کار با پرینتر پیدا کرد، به طور اتوماتیک مشکل مربوطه را رفع می کند.

2. نرم افزار HP Smart را نصب کنید

HP Smart یک نرم افزار برای سیستم عامل ویندوز است که از طریق شرکت اچ پی پیشرفته است. این برنامه به شما اجازه می دهد تا در وهله ی اول پرینتر را نصب کرده و از طرفی دیگر، اشکالات مربوط به عملکرد پرینتر را به آسانی رفع کنید. این برنامه به شما اجازه می دهد تا پرینتر اچ پی خود را از طریق سیستم عامل ویندوزْ اسکن، پرینت و مدیریت کنید.

اگر برنامه HP Smart از قبل روی سیستم تان نصب بوده، پیشنهاد می کنیم برنامه را ابتدا آنیستال کنید. پس از انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

1. دانلود نرم افزار HP Smart از طریق صفحه رسمی مایکروسافت و سپس نصب آن روی سیستم عامل ویندوز

2. نرم افزار HP Smart را باز کرده و سپس روی گزینه Set Up a New Printer کلیک کنید.

3. دستور العمل هایی که روی صفحه ظاهر می شود را انجام داده تا پرینتر اچ پی شما مجدد نصب شود.

پس از این که فرایند نصب انجام شد، حتما پی سی خود را ری استارت کنید. این روند به سیستم تان اجازه می دهد تا تنظیمات مربوطه را به روز رسانی کرده تا برنامه پرینتر بهتر کار کند.

نکته بسیار مهم اینجاست که مراحل نصب پرینتر بسته به نوع آن (بی سیم یا با سیم) می تواند متفاوت باشد. اگر در انجام مراحل نصب پرینتر با مشکل روبرو شده اید، لطفا صفحه مستندات برنامه HP Smart را بررسی کنید.

اگر با ارور No Printer Found روبرو شدید، به وب سایت نرم افزار اچ پی مراجعه کرده و درایور مورد نیاز برای پرینترتان را نصب کنید. در اغلب اوقات نصب اشتباهِ پرینتر می تواند ایراداتی را به بار بیاورد. بنابراین، بهتر است هنگام نصب پرینتر اچ پی با دقت مراحل مورد نیاز را انجام دهید.

3. از ابزار HP Print و Scan Doctor استفاده کنید

آیا هنوز با پرینتر HP مشکل دارید؟ دو ابزار موثر دیگر از شرکت اچ پی توانایی عیب یابی دستگاهتان را دارند: این دو برنامه، HP Print وScan Doctor هستند.

این دو نرم افزار مذکور برای ردگیری و رصد مسائل مربوط به اسکن و پرینت چاپگرهای اچ پی طراحی شده اند. این ابزارها با برنامه عیب یابِ ویندوز فرق دارد. بنابراین، استفاده از این دو برنامه اچ پی را نادیده نگیرید!

برای شروع به کار با این ابزار، ابتدا برنامه را از صفحه پشتیبانی اچ پی دانلود کرده و سپس روی فایل اجرایی آن کلیک کنید. در مرحله بعد، با کلیک روی Start تست های عیب یابی را اجرا کنید.

قبل از اجرای تست، مطمئن شوید کامپیوترتان از یک اتصال اینترنت پایدار بهره می برد. هر گونه وقفه یا تداخل در فرایند می تواند روی نتایج تشخیصی نهایی تاثیرگذار باشد. روی هم رفته، این برنامه از مسائل مربوط به نصب گرفته تا سایر ایرادات را می تواند به راحتی حل و فصل کند.

4. تنظیمات پرینتر اچ پی خود را تغییر دهید

گاهی اوقات، شاید تنها یک گزینه اشتباه در بخش تنظیمات پرینترتان موجب از کار افتادن کامل پرینتر می شود. بنابراین، وقتی پرینتر اچ پی شما به دلیل تنظیمات اشتباه از کار افتاد باید چه اقداماتی را انجام داد تا این ایراد رفع شود؟ یک راه حل ساده، تنظیم مجدد پرینتر روی ویندوز است. برای این کار، اقدامات زیر را بهتر است انجام دهید:

1. برنامه HP Smart را از منوی استارت یا شرتکات دسکتاپ باز کنید.

2. روی صفحه داشبورد پرینتر، روی گزینه Printer Settings کلیک کنید.

3. یک پنجره نو باز خواهد شد. در این بخش شما می توانید تنظیمات پرینتر خود را تغییر دهید.

5. پرینتر اچ پی خود را حذف و مجدد اضافه کنید

با وجود این که فرایند نصب به درستی اجرا شده و از طرفی دیگر اتصال شبکه مناسبی هم بین پرینتر بی سیم و کامپیوتر برقرار است، گاهی اوقات پی سی شما شاید نمی تواند پرینترتان را شناسایی کند. در چنین شرایطی، حذف و اضافه مجدد پرینتر می تواند مشکل را رفع کند. به این منظور اقدامات زیر را انجام دهید:

1. دکمه های Win + Q روی کیبورد را فشار داده تا برنامه جست وجوگر ویندوز اجرا شود. عبارت Add a printer or scanner را در فیلد متن تایپ کنید.

2. در پنجره Printers & scanners روی نام پرینترتان کلیک کنید.

3. روی دکمه Remove کلیک کرده تا پرینتر قطع و سپس اتصال رفرش شود.

4. بعد از حذف پرینتر، روی گزینه Add a printer or scanner کلیک کرده تا مجدد پرینتر شما اضافه شود. از طرفی دیگر شما می توانید مجدد از برنامه HP Smart استفاده کرده تا پرینترتان را متصل کنید. اگر این متد هم برای شما کارساز واقع نشد، آخرین متدی که قرار است توضیح دهیم را امتحان کنید.

6. تمامی سرویس های پرینتر اچ پی را ری استارت کنید

یک پرینتر به دلیل وجود سه جزء کار می کند: درایورهای پرینتر، اتصال کابل مطلوب و خدمات ویندوز. اگر هم یکی از این موارد دچار مشکل شود، پرینتر اچ پی شما کار نمی کند.

شما در روش هایی که قبلا به آن پرداخته ایم درایورها و اتصال کابل را بررسی کرده اید. حالا نوبت به انجام آخرین روش یعنی ری استارت کردن تمامی خدمات مربوط به پرینتر است. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

1. برنامه Windows Services را روی کامپیوترتان باز کنید.

2. در لیست گزینه HP Printer Scan Doctor Service را پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و سپس روی Restart کلیک کنید.

3. سرویس های زیر را پیدا کرده و هر یک از آنها را به روشی که قبلا توضیح داده ایم ری استارت کنید:

  • Printer Spooler service
  • Printer extension and notification service
  • Print Workflow service

اگر سرویس های فوق الذکر از بابت اجرا متوقف شوند، پرینتر شما شاید از کار بیفتد. بنابراین، با ری استارت سریع می توانید هر گونه مشکل را رفع کرده و از پرینتر خود مجدد استفاده کنید.

اگر شما یک پرینتر اچ پی بی سیم دارید باید چه کار کنید؟

خوشبختانه، متدهایی که در این مقاله صحبت کرده ایم، برای پرینترهای بی سیم هم به خوبی جوابگو خواهند بود. البته، به خاطر داشته باشید پرینترهای بی سیم بر پایه اتصال شبکه کار می کنند. از این رو، اگر پرینتر شما هنوز کار نمی کند، شاید دلیل اصلی ایراداتِ به وجود آمده، به اتصال شبکه اینترنتی شما ربط داشته باشد.

برای ایرادات مربوط به اینترنت، بهتر است در حیطه رفع مسائل اتصال شبکه اینترنت مقالاتی را در اینترنت پیدا کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید پرینتر و کامپیوتر شما باید از یک شبکه وای-فای یکسان استفاده کند. اگر به هر دلیلی این شرایط برقرار نیست، باید مودم خود را ری استارت کرده و سپس مجدد تلاش کنید دو دستگاه را به یکدیگر متصل کنید.

وقتی در حال عیب یابی هستید، تلاش کنید پرینتر بی سیم شما تا حد امکان نزدیک به مودم قرار گیرد. اگر پرینتر از مودم خیلی دور باشد، شاید سیگنال وای-فای ضعیف شده و به همین دلیل، مسائل مربوط به اتصال رخ می دهد.

رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی؛ یک بار برای همیشه

مسائل پرینتر می تواند آزار دهنده باشد؛ به خصوص این که گاهی اوقات نیاز دارید تا اسناد و مدارکی را خیلی سریع چاپ کنید. با این حال در این مقاله تلاش کرده ایم چند روش مهم و کارساز را پیرامون رفع مشکل کار نکردن پرینتر توضیح دهیم. با وجود این که در این مطلب از پرینترهای اچ پی یاد کرده ایم، روش های موجود در این مقاله برای بیشتر پرینترها هم به احتمال بسیار زیاد سودمند واقع خواهد شد.

این دسته از راه حل ها را بهتر است به ترتیب انجام دهید تا در اتلاف وقتتان هم تا حد امکان صرفه جویی شود. اگر ایراد از پرینتر باشد با انجام تست های این مقاله قطع به یقین مسائل حل خواهد شد. روی هم رفته، معمولا ایرادات مربوط به درایورهای پرینتر، رایج ترین دلیل برای مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی به شمار می رود.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 راهکار برای رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی در ویندوز 11" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 راهکار برای رفع مشکل کار نکردن پرینتر اچ پی در ویندوز 11"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید