5 ترفند مهم آشپزی برای کدبانوها

به گزارش آقای ابوالفضلی، ترفندهای مخصوص آشپزی همواره به شما یاری می نمایند تا بتوانید به راحتی و با صرف زمان کمتر آشپزی کنید و از آشپزی تان لذت ببرید.

5 ترفند مهم آشپزی برای کدبانوها

معمولا آشپزی برعهده کدبانوها و خانم های خانه است که با سلیقه و درنهایت عشق و علاقه غذاهای خوشمزه ای را برای خانواده تهیه می نمایند. تقریبا همه خانم ها می دانند هر غذایی را چطور درست نمایند یا مواد غذایی را چگونه طبخ نمایند تا درنهایت یک غذای خوشمزه و سالم بپزند.

اما دانستن بعضی فوت و فن ها و ترفندهای مربوط به آشپزی و مواد غذایی موجب می گردد تا بتوانید خیلی راحتتر و با صرف زمان کمتر آشپزی کنید، درحالی که کمتر خسته شده اید و آشپزخانه نیز ریخت وپاش نشده است.

در ادامه این مطلب با توضیح چند ترفند کاربردی برای آشپزی با ما همراه باشید.

1- خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

همانطور که می دانیم خرد کردن پیاز برای همه یک معظل بزرگ است؛ زیرا بدون اینکه اشک هایتان جاری گردد و یک دل سیر گریه نکنید، نمی توانید پیاز را خرد یا رنده کنید. اما با انجام دو ترفند ساده می توانید پیاز را بدون سوزش چشم خرد کنید. ترفند اول این است که شعله اجاق گاز را روشن کنید و قابلمه یا ماهی تابه را کنار شعله روشن و زیاد اجاق گاز بگذارید؛ سپس پیاز را در نزدیکی شعله خرد کنید، در این صورت هرگز چشمتان نمی سوزد.

ترفند دوم این است که پیاز را پوست بگیرید؛ سپس آن را داخل یک کیسه فریزر بگذارید و به مدت نیم ساعت داخل فریزر بگذارید؛ سپس بیرون بیاورید و خرد کنید تا چشم هایتان هنگام خرد کردن پیاز نسوزد.

2- شستن کلم بروکلی

احتمالا شنیده اید که داخل کلم بروکلی دارای کرم های ریزی است و شستن آن دقت بسیار زیادی می خواهد که با شسن کاهو، کلم پیچ و سایر سبزیجات کمی فرق دارد. در اینجا سه راه چاره آسان و مطمئن برای شستن کلم بروکلی و از بین بردن کرم های ریز داخل آن ارائه می کنیم. راه چاره اول این است که داخل یک کاسه مقداری آب سرد و نمک بریزید؛ سپس کلم بروکلی های خرد نموده را داخل آن بگذارید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند و بعد آبکش کنید.

راه دوم این است است که داخل یک کاسه آب سرد و کمی سرکه بریزید؛ سپس کلم بروکلی های خرد شده را داخل آن بریزید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند؛ سپس آبکشی کنید. راه چاره سوم این است که یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید؛ سپس کلم بروکلی های خرد شده را داخل آب جوش بریزید و اجازه بدهید 5 دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید. با انجام یکی از این سه روش مطمئن باشید که کلم بروکلی شما کاملا شسته و تمیز شده است.

3- روش شستن خاکشیر و تخم شربتی

در هوای گرم و داغ تابستان هیچ چیز مثل خوردن یک لیوان شربت خنک تخم شربتی یا خاکشیر بیشتر نمی چسبد. اما مسئله ای که همواره وجود دارد، شستن تخم شربتی و خاکشیر است؛ زیرا معمولا پر از سنگ ریزه هستند و شستن آن ها فوت و فن خاص خود را دارد. شما می توانید با یک روش ساده خاکشیر و تخم شربتی را بشویید که در اصطلاح به آن ریگ شور کردن می گویند. ابتدا تخم شربتی یا خاکشیر را داخل یک کاسه بریزید و آن را خیس کنید.

اجازه بدهید نیم ساعت خیس بماند؛ سپس یک کاسه دیگر بردارید و خیلی آرام تخم شربتی یا خاکشیر را همراه با آبی که دارد داخل کاسه دیگر بریزید؛ ولی ته کاسه را بیرون بریزید؛ چون سنگریزه ها ته کاسه جمع می شوند. دوباره خاکشیر یا تخم شربتی را داخل کاسه قبلی برگردانید و باز هم ته کاسه را که سنگریزه جمع شده است، بیرون بریزید. این روش رفت و برگشتی را سه تا چهار بار انجام بدهید تا جایی که دیگر ته کاسه سنگریزه ای نباشد. حالا خاکشیر و تخم شربتی شما تمیز و آماده مصرف است.

4- روش صحیح آبپز کردن تخم مرغ

اگر می خواهید تخم مرغ شما در حین آبپز شدن ترک نخورد، ابتدا تخم مرغ را داخل قابلمه بگذارید و آب را تا جایی بریزید که به میزان دو بند انگشت روی تخم مرغ ها را بگیرد. حالا درب قابلمه را ببندید تا آب جوش بیاید؛ سپس درب قابلمه را بردارید و کمی نمک اضافه کنید تا تخم مرغ ها هنگام پختن ترک نخورند.

بعد از پخت حتما تخم مرغ ها را زیر آب سرد بشویید. اگر می خواهید تخم مرغ شما کاملا سفت گردد، 8 دقیقه آن را بجوشانید. اگر می خواهید تخم مرغ کمی شل تر باشد، بین 6 تا 7 دقیقه و اگر می خواهید تخم مرغ شما عسلی باشد آن را بین 4 تا 5 دقیقه بجوشانید.

5- روش میزان گیری حبوبات به ازای هر چند نفر

حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی مهمان دارید و می خواهید برای آن ها خورش قیمه، قورمه سبزی، آش یا هر غذایی که دارای حبوبات است درست کنید، نمی دانید چه میزان از حبوبات بهره ببرید. برای اینکه کار شما راحت گردد، دو روش را برای میزان گیری حبوبات به شما پیشنهاد می دهیم.

روش اول این است که با قاشق غذاخوری میزان گیری کنید؛ یعنی به ازای هر یک نفر یک قاشق غذاخوری حبوبات بریزید. روش دوم این است که از مشتتان بهره ببرید؛ یعنی به ازای هر یک نفر یک مشت خالی از حبوبات بردارید و با این دو روش خیالتان راحت باشد که دیگر خورش یا غذای شما برای مهمان ها کافی است.

منبع: فرادید

منبع: فرارو

به "5 ترفند مهم آشپزی برای کدبانوها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ترفند مهم آشپزی برای کدبانوها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید