36 درصد خودروها در معاینه فنی رد می گردد

به گزارش آقای ابوالفضلی، معاینه فنی، همان طور که از اسمش پیداست، تست و آزمایشی برای تشخیص مقدار سلامت خودرو است. چند سالی است که پلیس هدایت رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو و همراه داشتن آن را برای رانندگان الزامی نموده است. البته این معاینه برای خودروهایی با بیشتر از 5 سال عمر است. بنابراین خودروهایی که کمتر از 5 سال از تولیدشان می گذرد، نیازی به داشتن و حمل برگه معاینه فنی خودرو ندارند.

36 درصد خودروها در معاینه فنی رد می گردد

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در سال گذشته گفت: از ابتدای سال جاری هزینه مراجعه اول تاکسی های تهران به پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران و نیایش رایگان خواهد بود.

حسین مقدم، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه نمود: از آمارهای اعلام شده، 1 میلیون و 194 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعه اول بوده است که 17 درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، 11 درصد در آزمون هم راستایی چرخ ها، 4 درصد در آزمون یاری فنر، 13 درصد در آزمون تست ترمز و 16 درصد به دلیل عیوب ظاهری مردود شده اند. در مجموع 36 درصد از خودروها به دلیل نقص فنی پیروز به اخذ معاینه فنی در مراجعه نخست نشده اند.

مقدم با بیان اینکه در سال گذشته، حدود 1 میلیون و 133 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده است، اضافه نمود: از این تعداد، 283 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود 24 درصد از خودروهای مراجعه نماینده به مراکز معاینه فنی شهر تهران پیروز به اخذ معاینه فنی برتر شدند و از تخفیف 30درصدی عوارض تردد در محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده نموده اند.

بیشتر بخوانید: شرایط ورود به طرح ترافیک تهران در سال 1400

سال ها است که داشتن معاینه فنی الزامی شده است. در طرح کاهش، نحوه کنترل به صورت مکانیزه است. پیگیری و کنترل به وسیله پلیس ادامه دارد، اما در کنار آن کنترل به صورت مکانیزه نیز انجام خواهد شد. دوربین های مختلفی در سطح شهر وجود دارد که تعداد آن ها 1204 عدد است و خودروها را از لحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی کنترل می نماید.

بیشتر بخوانید: بیانیه شرکت سایپا در رابطه با آتش گرفتن خودروی شاهین

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه گفت: باتوجه به افزایش تعداد خطوط معاینه فنی در سه سال گذشته، افزایش ساعت کاری و فعالیت تعداد مراکز در ایام تعطیلات و ایجاد امکان مراجعه به وسیله سامانه نوبت دهی اینترنتی، هم اکنون شرایط مراجعه ها عادی بوده است و حتی در مراکز پرازدحام تر نظیر بیهقی و نیایش، شهروندان می توانند در کمتر از یک ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. ضمناً مراکز واقع شده در بخش جنوبی تهران مانند چمران، شقایق، الغدیر خلوت تر هستند و شهروندان می توانند با سهولت و معطلی کمتری نسبت به انجام معاینه فنی خودرو اقدام نمایند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه گفت: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر، طبق قانون و مصوبات دولت هر 6 ماه یک بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یک بار باید نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام ننمایند.

معاینه فنی ویژه یا برتر و معاینه فنی معمولی در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می گردد، اما معاینه فنی ویژه مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است که درصورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام خواهد شد.

مقدم در انتها تأکید کرد: پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می گردد و رانندگان تاکسی درصورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه نمایند.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ آقای ابوالفضلی بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "36 درصد خودروها در معاینه فنی رد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "36 درصد خودروها در معاینه فنی رد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید