200 سال پیش، اینجا تهران است

به گزارش آقای ابوالفضلی، وقتی تهران در سال 1200 به عنوان مرکز ایران انتخاب شد، شش دروازه، 12هزار خانه و 48 هزار نفر جمعیت داشت.

200 سال پیش، اینجا تهران است

بی تردید نخستین سازنده شهر تهران، فتحعلی شاه قاجار (1250-1215 ق) است. به این ترتیب که او با دادن دستور ساخت تخت مرمر (ارگ سلطنتی)، مسجد شاه و بازار، مدرسه مروی و دروازه عبدالعظیم در جنوب شهر، تهران را به شکل اولیه یک مرکز درآورد.

در ادامه، ناصرالدین شاه هم با برچیدن حصار قدیمی در سال (1288-1287 ق) و احداث استحکامات تازه، ساختمان ها و راه های آمد و شد ضروری، تغییرات بسیاری را در تهران ایجاد کرد. بعد از آن طی چند سال، تهران رنگ و روی تازه ای پیدا کرد و به صورت مرکز واقعی عایدی. او در سال 1288 فرمان تخریب حصارهای قدیمی و ساخت حصارهای تازه را که طول آن ها به مراتب از حصارهای قدیمی بیشتر بود، صادر کرد.

این دروازه ها بیشتر جنبه تشریفاتی داشتند و در سال 1308 همه تخریب شدند، ولی خاطره آن ها تا امروز در فکر تهرانی ها زنده مانده است.

دروازه های تهران در چهار سو شامل از شمال: دروازه یوسف آباد - دروازه دولت - دروازه شمیران. از شرق: دروازه دوشان تپه - دروازه دولاب - دروازه خراسان. از غرب: دروازه باغ شاه عبدالعظیم - دروازه غار - دروازه خانی آباد.

در ادامه، تصاویری از تهران مربوط به سال های 1258 تا 1304 هجری شمسی آمده است.

خیابان علا ء الدوله

عمارت و باغ امیریه

میدان ارگ

دروازه ارگ

عمارت الماسیه تازه

دروازه قزوین

حرمخانه عشرت آباد

منبع: ایسنا

منبع: دالاهو

به "200 سال پیش، اینجا تهران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 سال پیش، اینجا تهران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید