یک شرکت ژاپنی از کرم های کوچک برای تشخیص زودرس سرطان لوزالمعده استفاده می نماید

به گزارش آقای ابوالفضلی، یک شرکت زیست فناوری ژاپنی می گوید نخستین آزمایش برای غربالگری زودرس سرطان لوزالمعده را با استفاده از بینی های قدرتمند گونه ای از کرم های نخی ریز ایجاد نموده است.

یک شرکت ژاپنی از کرم های کوچک برای تشخیص زودرس سرطان لوزالمعده استفاده می نماید

به گزارش آقای ابوالفضلی به نقل از رویترز شرکت هیروتسو بیو ساینس Hirotsu Bio Science این ماه ایجاد تستی به نام N-NOSE plus Pancreas (بینی کرمی به علاوه لوزالمعده) را اعلام نمود که برای مشتریان در ژاپن بازاریابی می گردد و قرار است تا سال 2023 به بازار آمریکا گردد.

افراد برای انجام این آزمایش یک نمونه ادرار را به وسیله یک کیسه پستی مخصوص به آزمایشگاه می فرستند و این نمونه در آنجا در یک ظرف آزمایشگاهی حاوی گونه های از کرم های نخی ریز قرار داده می گردد. این شرکت می گوید این کرم ها که نام علمی شان Caenorhabditis elegans است حس بویایی بسیار قوی تر از سگ ها دارند و به جلب شدن به بو به سوی سلول های سرطانی حرکت می نمایند.

تاکاکی هیروتسو، بنیانگذار و مدیر اجرایی ارشد این شرکت ژاپنی که 28 سال دربار این کرم ها تحقیق نموده است، این خصوصیت این حیوانات کوچک یک میلی متری را به یک ابزار تشخیصی مهم تبدیل می نماید.

او می گوید: آنچه در تشخیص زودرس سرطان و این نوع بیماری ها مهم است توانایی حس کردن مقادیر بسیار اندک موادی است که آنها آزاد می نمایند و هنگامی موضوع تشخیص زودرس مطرح باشد به نظر من ماشین ها نمی تواننند با توانایی های این ارگانیسم های زنده رقابت نمایند.

شرکت هیروتسو بیو ساینس نخستین تست مصرفی اش با نام N-Nose را در ژانویه 2020 به بازار فرستاد و مدعی شد که این تست می تواند به کاربران را بگوید آیا در معرض خطر بالا برای دچار شدن به سرطان هستند یا نه. حدود 250000 نفر از این تست اولیه استفاده نموده اند که 5 تا 6 درصد آنها را در گروه پرخطر برای سرطان قرار داده است.

در این جدیدترین گونه این تست، شرکت ژاپنی کد ژنتیکی کرم های نخی را طوری تغییر داده است تا از نمونه های سرطان لوزالمعده دور شوند. شرکت هیروتسو بیو ساینس به این دلیل این تست را با سرطان لوزالمعده آغاز نموده است که تشخیص این سرطان بسیار مشکل و سرعت پیشرفت آن زیاد است.

  • بسیاری از افراد نشانه های سرطان لوزالمعده یا پانکراس را نمی دانند

قیمت یک کیت تست لوزالمعده با این کرم ها تا 70000 ین (505 دلار) است که برای یک تست تشخیصی در ژاپن که نظام مراقبت بهداشتی ملی شده و قیمت های ثابت برای داروها و اعمال پزشکی دارد، نسبتا گران است.

هیروتسو می گوید قیمت بالای تست و آگهی های تلویزیونی برای تبلیغ آن با استفاده از کاریکاتورها کرم ها و لوزالمعده بخشی از روند ساختن یک برند تجاری از این تست است و با افزایش فروش این محصول ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

اما بعضی از پزشکیان از این رویکرد مستقیم به مصرف نمایندگان انتقاد می نمایند و درباره قابل استفاده بودن نتایج این تست برای تصمیم گیری های بالینی تردید دارند. آنها اشاره می نمایند که موارد مثبت کاذب (مثبت شدن ازمایش بدون وجود بیماری) ممکن است بسیار بیشتر از موارد واقعی سرطان لوزالمعده باشد و در نتیجه نتایج تست قابل استفاده نباشند.

شرکت سازنده تست در مقابل مدعی است که مقدار دقت تست N-Nose به همان مقدار تست های تشخیصی دیگر است و هدف از ساختن این تست استفاده از آن به عنوان یک وسیله غربالگری زودرس است که می تواند بیماران را به انجام آزمایش های بیشتر و درمان سریع تر برانگیزد./

منبع: همشهری آنلاین

به "یک شرکت ژاپنی از کرم های کوچک برای تشخیص زودرس سرطان لوزالمعده استفاده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شرکت ژاپنی از کرم های کوچک برای تشخیص زودرس سرطان لوزالمعده استفاده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید