گنجنامه همدان مقصد دوستی تاریخ و طبیعت

به گزارش آقای ابوالفضلی، گنجنامه همدان

یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران همدان است که با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، همه را مبهوت خودش می کند. صنعت گردشگری این شهر روز به روز در حال افزایش است چرا که دیدنی های زیادی که ناشی از تاریخ غنی این شهر هستند، همدان را مقصد محبوبی برای یک سفر چند روزه کرده است. از آرامگاه افراد مشهوری چون ابوعلی سینا، باباطاهر و … گرفته تا تپه تاریخی هگمتانه، همگی جاذبه هایی هستند که در سفر به همدان می توانید از آن دیدن کنید. اما یکی از دیدنی های بسیار خوب این شهر به گنجنامه همدان معروف است. طبیعت و تاریخ دست به دست هم داده اند تا این قسمت از شهر همدان را به یک جاذبه توریستی تبدیل کنند. برای کسب اطلاعات در مورد گنجنامه همدان با خبرنگاران همراه باشید.

گنجنامه همدان مقصد دوستی تاریخ و طبیعت

سنگ نوشته (کتیبه) گنجنامه همدان

اولین چیزی که به طور حتم نظر شما را جلب خواهد کرد وجود سنگ نوشته هایی است که در کنار آبشار گنجنامه دیده می شوند. این کتیبه ها، در عهد هخامنشی و در دوران پادشاهی داریوش و خشایارشاه نوشته شده اند. کتیبه ها هر کدام سه ستون 20 سطری دارند که زبان های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو در آن ها به چشم می خورد. در سمت چپ هر دو لوح، پارسی باستان قرار گرفته که حدود 115 سانتی متر عرض دارد. در وسط دو کتیبه متن عیلامی و در سمت راست بابلی نو نوشته شده است. این سنگ نوشته ها در صخره های کوه الوند، انتهای دره عباس آباد واقع می باشند.

نام گذاری این کتیبه ها سیر گوناگونی داشته است. تا سده ششم هجری، آن ها نام هایی مانند دادمهان، تنبابر، جنگ نامه، گنجنامه، ببنابه و .. داشته اند. در تاریخ نزدیک تر نام های گنج نامه و جنگ نامه بیشتر به کار گرفته می شوده است. امروزه که به آن گنج نامه می گویند، شاید دلیل آن این باشد که مردم محلی عقیده داشتند که در نوشته ها نشانی گنجی پنهان گنجانده شده است.

گنجنامه همدان در جنوب غربی این شهر و با فاصله ای 5 کیلومتری قرار گرفته است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا پادشاهان آن زمان این نقطه را برای حک کردن نوشته ها انتخاب کرده اند. پاسخ به این سوال آن است که جهتی که همدان را به غرب کشور مرتبط می کرده در زمان های بسیار قدیم نیز وجود داشته است. به همین دلیل هخامنشیان تصمیم گرفتند که این کتیبه را در این جهت که برای عبور افراد مختلفی چون لشکرها، بازرگانان و خود پادشاهان بوده، بنا کنند. همچنین این نقطه در راه باستانی شاهی که بسیار مهم بوده قرار داشته و زمانی هگمتانه مرکز تابستانی هخامنشیان نیز محسوب می شده است. مورد مهم دیگر در مورد این قسمت را می توان این مورد دانست که این راه به بابل در میانرودان می رسیده است. در نتیجه با تمام این موارد می توان به این ایده رسید که پادشاهان آن زمان با حک کتیبه ها در این راه قصد داشتند که عظمت و بزرگی خود را به افرادی که به هر دلیلی از این ناحیه عبور می کرده اند، نشان دهند.

ویژگی ها

اگر بخواهیم در مورد ویژگی های گنجنامه همدان اشاره کنیم، یکی از اولین مواردی که به چشم می خورد این است که کتیبه ها به سمت شرق قرار دارند. حکاکان، شاید با این کار قصد داشتند که از ابتدای طلوع آفتاب این کتیبه ها به چشم بخورد و نور خوبی به آن ها بتابد.

کتیبه ها به سمت داخل فرو رفته اند و برجسته نیستند. هر کدام مربع مستطیل هستند و 30 سانتی متر به داخل فرو رفته اند.

همانطور که گفتیم متن پارسی در سمت چپ قرار گرفته و بیشترین عرض را به خود اختصاص داده است. متن بابلی نو در وسط قرار گرفته و کم عرض ترین نوشته متعلق به متن عیلامی است که در سمت راست کتیبه ها به چشم می خورد.

لوح داریوش در سمت چپ و کمی بالاتر حک شده و در سمت راست پایین تر از آن، لوح خشایارشاه دیده می شود.

درون مایه کتیبه های گنجنامه همدان شبیه به هم است که تنها به زبان های متفاوت بیان شده اند.

در اطراف کتیبه ها سوراخ های منظمی دیده می شود که تاریخ نگاران معتقدند شاید این سوراخ ها برای در و یا پوششی بوده که به مرور زمان از بین رفته اند.

آبشار گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان از چشمه هاو رودهای کوه الوند سرچشمه گرفته و در رودخانه پایین فرو می ریزد. ارتفاع آن 12 متر است و آب آن دائمی است به این معنی که در هر موقع از سال که به این منطقه بروید آبشار شکوه خود را به شما نشان می دهد. البته در فصل سرد گاهی آب آن یخ می زدند که البته آن هم جزو زیبایی های طبیعی آن است. اطراف این آبشار به دلیل وجود کوه های صخره ای، صخره نوردان را جذب خودش می کند.

مجموعه تفریحی گنجنامه همدان

آب و هوای خوب این منطقه به همراه جاذبه های طبیعی و البته کتیبه های گنجنامه همدان باعث جاذبه توریستی شدن آن شده است. شما می توانید در سفر به همدان کمی از شهر خارج شده، به سوی گنجنامه بیایید و علاوه بر غرق شدن در تاریخ آن، به گشت و گذار در میان کوه های الوند بپردازید. می توانید پس از کمی پیاده روی جایی بنشینید و چای بنوشید و البته از تله کابین هیجان انگیز آن نیز استفاده کنید.

تله کابین گنجنامه، یکی از تفریحات خوبی است که می توانید در این مجموعه انجام دهید. طول خط رفت و برگشت آن 3400 متر و ارتفاعی تا 2800 متر از سطح دریا دارد. شما در گنجنامه همدان سوار این تله کابین می شوید و مقصدتان دشت میشان خواهد بود. زمان تقریبی رسیدن بسته به سرعت باد بین 7 تا 15 دقیقه می باشد. دشت میشان، دشت وسیعی در کوهستان الوند و در جهت قله است. منطقه ها بکری که در این منطقه می بینید بی نظیر است و باید بگوییم که اگر به گنجنامه همدان می روید، استفاده از این تفریح هیجان انگیز را جزو اولویت های خود بگذارید.

منبع: الی گشت

به "گنجنامه همدان مقصد دوستی تاریخ و طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجنامه همدان مقصد دوستی تاریخ و طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید