چشمه گل ؛ نگینی در کرانه خزر

به گزارش آقای ابوالفضلی، چشمه گل در حدود شش کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است.این چشمه زیبا و پرجاذبه با چشم اندازی زیبا به عنوان نگین طبیعت، دیدگان هر بیننده ای را خیره می نماید.کلمه گل در ادبیات ترک به جای گود و عمیق که آب در آن جمع می گردد، اطلاق شده و تلفظ دقیق آن نیز در ترکی گوء ل است.

چشمه گل ؛ نگینی در کرانه خزر

چشمه گل ؛ نگینی در کرانه خزر

چشمه گل در حدود شش کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است.این چشمه زیبا و پرجاذبه با چشم اندازی زیبا به عنوان نگین طبیعت، دیدگان هر بیننده ای را خیره می نماید.

کلمه گل در ادبیات ترک به جای گود و عمیق که آب در آن جمع می گردد، اطلاق شده و تلفظ دقیق آن نیز در ترکی گوء ل است.

دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته می گردد از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره ای از ایل گرایلی هستند.

پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیر گاه جنگلی زربین واقع شده است.

در گل رامیان گونه های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی آبر نوئیدز را می توان یافت.

عمده ماهیان گل، ماهی سفید رودخانه ای است و تغذیه این ماهی بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان است این گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این چشمه از چشمه های آهکی است و آب آن از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز این منبع آبی به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگانرود است، وارد می گردد.

علاوه بر این شهرستان رامیان با جاذبه های توریستی دیگری نظیر غار تاریخی و آبشارهای شیرآباد، طبیعت زیبا در دل کوهستانهای صعب العبور با چشم اندازهای زیبا، کوه معروف قلعه موران و پارک جنگلی دلند ، آماده پذیرایی از مسافران نورزوی است.

علی وفایی فرماندار رامیان در این زمینه اضافه نمود: این شهرستان دارای جاذبه های فراوان از جمله منطقه ییلاقی النگ، روستای جهانگردی پاقلعه و حمام تاریخی ایلخانی عهد قاجار است.

وی گفت: باغ قصر، آبشار سخه کمر با چشمه ساران متعدد با هفت آبشار زیبا و پرآب در منطقه نیلبرگ رامیان تفرجاگاه خوبی برای عاشقان طبیعت است.

وی اعلام کرد: هرسال جهانگردان و طبیعت گردان زیادی برای بهره مندی از جاذبه های منطقه سفر می نمایند و برای نوروز نیز تدابیر لازم برای پذیرایی از مسافران و طبیعت گردان فراهم شده است.

به گفته وفایی، جاذبه های این شهرستان فقط منحصر به شهر نبوده و زیباییهای مختلف قطعه ای بهشت را در این نقطه از کرانه خزر ایجاد نموده تا جایی که لقب نگینی و صدف کرانه خزر را به خود اختصاص داده است.

احمد شاکری شهردار رامیان گفت: چشمه گل و دالان بهشت این منطقه احتیاجمند توجه ملی است و در صورت توجه، این منطقه از نقاط بکر و دیدنی است که در جذب جهانگرد تقش بسیاری دارد و باید بعضی امکانات در حاشیه آن فراهم گردد.

وی اضافه نمود: چشمه گل رامیان در 5 کیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده و آب آن از عمق می جوشد و به دلیل داشتن عمق زیاد چشم انداز زیبایی ایجاد نموده است.

شهردار رامیان گفت: 35 میلیون مترمربع آب در این چشمه جمع می گردد که با ساختن سد در این مکان مشکل تامین آب روستاهای حاشیه آن رفع می گردد.

به گفته شاکری ، برای آسفالت جاده این چشمه گل، 300 میلیون ریال کمکهای مردمی جمع شده و احتیاج است تا حمایتهای دولتی در این بخش افزایش یابد.

منبع:www.jamejamonline.ir

منبع: راسخون

به "چشمه گل ؛ نگینی در کرانه خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه گل ؛ نگینی در کرانه خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید