چرا سازمان سیا می خواهد حیوانات منقرض شده را احیا کند

به گزارش آقای ابوالفضلی، اخیراً گزارشی به بیرون درز نموده که نشان می دهد یک شرکت دانش بنیان که وابستگی آن به سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آشکار شده است، در حال توسعه طرحی برای احیای بعضی موجودات منقرض شده همانند ماموت های پشمالو است، اما چرا یک سازمان اطلاعاتی همانند سیا باید به احیای همچین موجوداتی علاقمند باشد.

چرا سازمان سیا می خواهد حیوانات منقرض شده را احیا کند

به گزارش آقای ابوالفضلی به نقل از rahnamato، شرکت مورد اشاره In-Q-Tel نام دارد و ماموریت آن (طبق وب سایت آن) سرمایه گذاری در فناوری هایی است که امنیت ملی ایالات متحده را تقویت می نماید. این شرکت که بیش از 20 سال قدمت دارد، اخیراً شرکت دانش بنیان دیگری به نام Colossal Biosciences را خریداری نموده است که این آخری به علت برنامه های خود برای احیای جانوران منقرض شده معروفیت دارد.

این شرکت، سال گذشته با اعلام قصد خود برای بازگرداندن ماموت پشمالو که حدود 4000 سال پیش منقرض شد، خبرساز شد. هدف اعلام شده این شرکت این است که ظرف پنج سال یک ماموت را به دنیا بیاورد.

این شرکت بعلاوه در تابستان سال جاری نیز اظهار داشت که برنامه ای برای احیای ببر تاسمانی را که در اوایل قرن بیستم با شکار بی رویه منقرض شد، احیا کند.

ادعای شرکت Colossal بر این مبنا قرار گرفته است که این کار نه تنها می تواند اقتصاد های محلی را تقویت کند بلکه می تواند در نهایت تغییرات اقلیمی را نیز کنترل کند که در نهایت به سود خود انسان هاست.

اما در سمت دیگر منتقدان این ایده نیز انتقاد هایی را مطرح می نمایند؛ آن ها استدلال می نمایند که زیستگاه های اصلی بیشتر حیوانات منقرض شده دیگر وجود ندارد و بودجه ای که برای انقراض در نظر گرفته می گردد بهتر است برای حفاظت از گونه هایی که هنوز وجود دارند، سرمایه گذاری گردد.

بعلاوه حیواناتی که از ژنوم گونه های منقرض شده و نزدیک ترین عموزاده هایشان کنار هم قرار گرفته اند، همان حیواناتی نیستند که سال ها پیش ناپدید شدند. این حیوانات تازه، گونه های مشابهی ندارند که به آن ها بیاموزد چگونه با محیط زندگی تازه خود تعامل نمایند.

اما جدای از این بحث های علمی و اخلاقی در مورد خوب بودن یا نبودن احیای حیوانات منقرض شده، حضور و سرمایه گذاری سازمان اطلاعات آمریکا در این خصوص کمی عجیب به نظر می رسد.

چرا چنین سازمان اطلاعاتی باید دغدغه احیای حیوانات منقرض شده را داشته باشد؟ در یک پست وبلاگی که در 20 سپتامبر در وب سایت شرکت In-Q-Tel منتشر شد، یکی از مدیران این شرکت نوشت: از نظر استراتژیک، این موضوع کمتر به خود ماموت ها و بیشتر به توانایی آن ها مربوط می گردد.

این گزاره در واقع می تواند به عنوان کلید این معما مطرح گردد. به نظر می رسد سازمان اطلاعاتی سیا بیش از آنکه دغدغه احیای حیوانات منقرض شده را داشته باشد، احتمالاً بیشتر به توانایی های منحصر بفردی که این جاندارن داشتند، توجه دارند.

البته هنوز این موضوع نیز مبهم است که برای مثال توانایی های منحصر بفرد یک ماموت پشمالو چطور و چگونه قرار است به وسیله سازمان اطلاعاتی سیا مورد استفاده قرار گیرد. آیا آن ها واقعاً می خواهند از این موجودات برای اهداف امنیتی استفاده نمایند یا اینکه قصد بهره گیری از ژن های آن ها برای موجودات دیگر و یا حتی انسان را دارند.

منبع: فرارو

به "چرا سازمان سیا می خواهد حیوانات منقرض شده را احیا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سازمان سیا می خواهد حیوانات منقرض شده را احیا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید