6 اشتباه رایج که هنگام داغ شدن لپ تاپ باید دوری کنید

به گزارش آقای ابوالفضلی، داغ شدن لپ تاپ شما قرار نیست به هر طریقی که شده خیلی سریع رفع گردد. در این مقاله شش اشتباه رایج را آنالیز می کنیم تا مبادا شما دست به انجام این کارها بزنید.

6 اشتباه رایج که هنگام داغ شدن لپ تاپ باید دوری کنید

شاید تا به حال به طور مکرر با داغ شدن لپ تاپ روبرو نشده اید اما حداقل برای یک مرتبه هم که شده با این پدیده در هنگام کار با سیستم لپتاپ روبه رو شده اید. لپتاپ شما در این شرایط به یکباره با روشن کردن فن، صدای بسیار زیادی را از خود فراوری می نماید که در قدم اول شاید واقعا ترسناک باشد! در لپتاپ های تازه مقدار داغ شدن به علت وجود یک پردازنده قدرتمند می تواند به حدی باشد که میز یا اشیای اطراف لپتاپ واقعا داغ شوند.

خوشبختانه جنس و کیفیت متریال مورد استفاده برای ساخت لپتاپ های تازه بسیار بالاست و احتیاج به نگرانی از بابت داغ شدن لپ تاپ یا به اصطلاح اورهیت (Overheat) وجود ندارد. با این حال، در معرض قرارگیری اجزای داخلی لپ تاپ نسبت به دمای بسیار زیاد و به طور مکرر می تواند خطرناک به نظر برسد. در ادامه این مطلب، شش اشتباه رایج در هنگام روبرو شدن با داغ شدن لپ تاپ مورد آنالیز قرار می گیرد؛ اشتباه هایی که شاید در قدم اول ساده و بدیهی باشد اما در هنگام کار با سیستم و دست پاچه شدن، هر یک از این راهکار ها ممکن است به وسیله شما یا افراد دیگر انجام گردد.

1. قرار دادن لپتاپ در فریزر

ریختن یخ روی سر و صورتتان در هنگام تابستان شاید باعث گردد شما مقداری خنک شوید، اما ریختن یخ روی لپتاپ یا در سناریوی بدتر (بخوانید احمقانه تر!) قرار دادن لپ تاپ در فریزر می تواند به نابودی کامل لپتاپ ختم گردد.

از لحاظ علمی قرار دادن یک لپتاپ داغ روی یک شی یا داخل یک محفظه بسیار سر موجب ایجاد فشار بسیار زیاد به اجزای داخلی می گردد. این تغییر ناگهانی دما می تواند باعث متراکم شدن اجزای کامپیوتری شده و در نهایت با ایجاد شوک های الکتریکی فاتحه لپتاپ برای همواره خوانده گردد.

علاوه بر این موضوع، سازنده های لپتاپ کوشش می نمایند اجزای داخلی سیستم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند. با این حال، قرار دادن لپتاپ داخل فریزر اقدامی است که کمپانی های مطرح جهان تصور انجام آن را نمی کردند!

2. استفاده از دستگاه های خنک نماینده غیر مجاز یا بسته های یخ

همان طور که قبلا به این موضوع اشاره نموده ایم، نوسانات دما می تواند آسیب مهلکی به لپ تاپ ها وارد کند. با این حال، ورود مایعات به داخل محفظه لپتاپ می تواند خیلی سریع تر دستگاه را نابود کند. به هیچ وجه کوشش نکنید تا یک لپتاپ را به وسیله یک سیستم خنک نماینده مایعِ غیر استاندارد نظیر بسته های یخ خنک کنید. در صورت انجام این کار، رسما شرط گارانتی لپتاپ هم باطل خواهد شد.

به جای استفاده از بسته های یخ، بهتر است به سراغ خریداری پایه های خنک نماینده لپتاپ بروید که یک راهکار بهتر و منطقی تر محسوب می گردد. بعضی از این پایه های خنک نماینده به شما حتی اجازه می دهند تا ارتفاع لپتاپ را از سطح میز هم تنظیم کنید. این رویه باعث می گردد تا جریان هوا بین بدنه لپتاپ و سطحی که روی آن قرار گرفته بهبود پیدا کند.

3. لپتاپ بدون علت روشن باقی گذاشته گردد

در بعضی از سناریوها ممکن است انجام ندادن هیچ کاری در روبروه با داغ شدن لپ تاپ، در واقع صدمه و آسیب بیشتری را به لپ تاپ وارد کند. هر دستگاهی در صورت باقی ماندن فشار و فراوری گرمای زیاد، در بلندمدت و حتی کوتاه مدت عیب و ایراد پیدا خواهد نمود.

همواره کوشش کنید پروژه های جاری خود را مدام ذخیره کنید. اگر با داغ شدن لپ تاپ روبرو شده اید، ابتدا خون سردی خود را حفظ نموده و سپس تمامی برنامه های در حال انجام را ببندید تا فشار وارد شده به سیستم کاهش یابد. پیشنهاد می کنیم به طور دستی لپتاپ را خاموش نموده و حداقل برای 15 دقیقه لپ تاپ را روشن نکنید. حتی بهتر است تا چند ساعت به سراغ لپتاپ نروید تا دمای لپتاپ تا حد امکان کاهش پیدا کند.

4. قرار دادن لپ تاپ روی سطوح نرم

مهم ترین و رایج ترین اشتباهی که کاربران انجام می دهند، قرار دادن لپتاپ روی سطوح نرم است. اگر شما روی یک مبل نشسته اید و لپتاپی که روی مبل قرار گرفته دچار داغ شدگی می گردد، بهتر است سریعا لپتاپ را روی یک سطح سفت مثل میز قرار دهید. سطوح نرم مثل تشک خواب و بالشت ها می توانند جلوی خروج هوای داغ را از داخل محفظه لپتاپ بگیرند.

برترین مکان برای قرار دادن لپ تاپ، سطوح صاف و سخت است. البته سطح مورد نظر باید کل بدنه لپ تاپ را پوشش داده تا مبادا دستگاه از ارتفاع سقوط کند. استفاده از پایه های خنک نماینده هم می تواند یاری نماینده باشد.

5. حذف باتری لپ تاپ

یکی از روش هایی که بیشتر کاربرها هنگام داغ شدن لپ تاپ انجام می دهند، حذف باتری است. در واقع با حذف باتری، فضای بیشتری برای خروج هوای محبوس در لپ تاپ فراهم می گردد. با این وجود، خودِ باتری لپ تاپ عامل ایجاد نماینده اورهیت نبوده و حذف باتری هم دخل چندانی به بهتر شدن تهویه هوای ورودی و خروجی ندارد. علاوه بر این موضوع، در آوردن و نصب مجدد باتری می تواند به کانکتورهای باتری آسیب وارد نموده و باتری در بلند مدت دچار عیب و ایراد گردد.

6. استفاده مداوم در زمان داغ شدن لپ تاپ

بدیهی است که در صورت مشاهده علائم اورهیت باید کمتر به لپ تاپ فشار آورد. در سیستم عامل ویندوز به وسیله Task Manager، در لینوکس به وسیله System Monitor و در سیستم مک به وسیله MacOS Activity Monitor می توان برنامه های پس زمینه و جاری را سریع مدیریت کرد. این ابزارها بعلاوه می توانند اورهیت شدن لپ تاپ را تایید نمایند. در این حالت کاربر راحت تر می تواند منابع مورد استفاده در هر جزء سیستم نظیر رم، پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را آنالیز و کنترل کند. روی هم رفته، عقل حکم می نماید تا شما در هنگام روبرو شدن با داغ شدن لپ تاپ به طرز عجیب و غریب، از لپ تاپ به طور سنگین و با فشار زیاد استفاده نکنید.

معمولا نرم افزارهای مربوط به کارهای تدوین ویدیو و ویرایش تصاویر فشار بسیار زیادی به سیستم لپ تاپ القا می نمایند. در صورت باز بودن چنین برنامه هایی بهتر است هر چه سریع تر آنها را بسته تا سیستم هر چه سریع تر خنک گردد. به وسیله ابزارهای نام برده در سیستم عامل های مختلف می توانید این کار را انجام دهید.

داغ شدن لپ تاپ؛ دغدغه ای که همچنان وجود دارد

در لپ تاپ های بالا رده و حتی میان رده نسل تازه پدیده داغ شدن لپتاپ دیگر چیز آنچنان حادی نیست؛ چرا که لپ تاپ هایی که از پردازنده اینتل Core i7 - 12700H بهره می برند، دمای 96 درجه سانتیگراد هم فراوری می نمایند که کاملا طبیعی است. این لپتاپ های مدرن طبیعتا به تکنولوژی خنک سازی مدرنی هم مجهز شده اند.

با این اوصاف، اگر لپتاپی را در اختیار دارید که قدیمی بوده یا در دسته مالی طبقه بندی می گردد، برای کنترل مقدار سطح داغ شدن دستگاه می توانید پایه های خنک نماینده مناسبی را برای کارهای خود بخرید؛ به خصوص این که لپ تاپ ها در فصل تابستان احتمالا خیلی بیشتر دچار اور هیت می شوند. با خرید یک کول پد مناسب برای لپ تاپ مطابق با بودجه ای که در اختیار دارید، از آسیب های مهلک و هزینه بر به لپ تاپ در آینده نزدیک جلوگیری کنید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 اشتباه رایج که هنگام داغ شدن لپ تاپ باید دوری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اشتباه رایج که هنگام داغ شدن لپ تاپ باید دوری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید