پسر کنکورد، سریع ترین هواپیمای مسافربری دنیا، عکس

به گزارش آقای ابوالفضلی، روزیاتو نوشت: یک پرواز دوستدار محیط زیست و بدون فراوری کربن با دو برابر سرعت هواپیماهای مسافربری دیگر، می تواند عصر جدیدی از حمل و نقل انبوه را شروع کند. اما باور کنید یا نه، این اتفاق می تواند در عرض چهار سال به واقعیت تبدیل گردد.

پسر کنکورد، سریع ترین هواپیمای مسافربری دنیا، عکس

سریعترین هواپیمای مسافربری دنیا به نام Overture که به آن پسر کنکورد هم می گویند و با سوخت پایدار به سرعت 1.7 ماخ (بیش از 2,000 کیلومتر در ساعت) می رسد، قرار است تا سال 2027 در آسمان به پرواز درآید.

نمونه کوچک تر Overture، به نام XB-1 Baby Boom در حال اجرا تست های ضروری است و مراحل مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در صورتی که XB-1 همه تست های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، در سال 2026 از Overture رونمایی می گردد و اولین پرواز خود را در سال 2027 انجام می دهد و در سال 2029، پروازهای خود را در سطح گسترده شروع می نماید.

در اوایل امسال، XB-1 Baby Boom از آشیانه شرکت بوم سوپرسونیک در کلرادو به پایگاه هوا و فضای موهاوی در موهاوی کالیفرنیا منتقل شد تا برای پرواز آماده گردد. این شرکت به تازگی تست تاکسی را تکمیل نموده است؛ تست تاکسی برای هر نوع هواپیمای جدیدی انجام می گردد و XB-1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف اصلی نشان دادن این است که هندلینگ، عملکرد و رفتار سیستم XB-1، برای برخاستن، فرود و مانور زمینی ایمن در محیط فرودگاه مناسب است.

بلیک شول، بنیانگذار و مدیر عامل بوم سوپرسونیک، گفت: پیشرفت اخیر به سمت اولین پرواز XB-1 نشان دهنده کوشش جمعی تیم برای ساخت و پرواز ایمن اولین جت مافوق صوت پیشرفته مستقل در دنیا است.

این شرکت می گوید که آخرین مدل هواپیمای آن ها، زمان پرواز از نیویورک به لندن را از 7 ساعت به تنها 3.5 ساعت کاهش می دهد.

XB-1 با طول 20 متر، یک سوم هواپیمای مافوق صوت Overture است که بخش اصلی پروژه اخیر این شرکت است. Overture در نهایت می تواند تا 80 مسافر را در هر پرواز جابجا کند. Overture، که هنوز در دست توسعه است، برای کار با سوخت 100 درصد پایدار هوانوردی (SAF)، ساخته شده از منابع پایدار و تجدیدپذیر، به جای سوخت های فسیلی ساخته خواهد شد.

مهمتر از همه، سریعترین هواپیمای مسافربری دنیا نسبت به کنکورد اصلی که به خاطر سر و صدای ناراحت کننده اش شناخته شده بود، بسیار کم صداتر است. این صدا زمانی شنیده می گردد که امواج ضربه ای از جسمی که سریع تر از سرعت صوت در هوا حرکت می نماید، قبل از رسیدن به زمین با یکدیگر ادغام می شوند.

شرکت های بزرگ هواپیمایی که علاقه مند به کاهش آلودگی کربن هواپیماهای خود هستند، هواپیماهای Overture را پیش خرید نموده اند، شرکت هایی از جمله خطوط هوایی یونایتد و امریکن ایرلاینز.

همراه با تست تاکسی موفقیت آمیز، XB-1 Baby Boom گواهینامه آزمایشی قابلیت پرواز را دریافت نموده است که به ماشین های پرنده غیرمتعارف اعطا شده است تا سازنده بتواند آزمایش های پروازی را انجام دهد. بوم سوپرسونیک گفت که این گواهی به وسیله اداره هوانوردی فدرال (FAA) پس از بازرسی دقیق هواپیما صادر شده است.

کنکورد اولین پروازهای تجاری خود را در سال 1976 انجام داد، اما در اکتبر 2003 در پی سقوط فاجعه بار پرواز 4590 ایرفرانس متوقف شد. از دیگر دلایل سقوط کنکورد، هزینه های بالای سوخت، نگرانی از سر و صدای آن و عدم علاقه پرداخت هزینه بیشتر از جانب مسافران به خاطر سرعت بیشتر بود. از آن موقع تا به امروز هیچ دولت یا سازنده ای نتوانسته هواپیمای تجاری ای بسازد که بتواند سریعتر از سرعت صوت حرکت کند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پسر کنکورد، سریع ترین هواپیمای مسافربری دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسر کنکورد، سریع ترین هواپیمای مسافربری دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید