نگهداری 500 نسخه خطی و چاپ سنگی در آستان قدس رضوی

به گزارش آقای ابوالفضلی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت:بیش از 500 نسخۀ خطی و چاپ سنگی نفیس با موضوع حضرت ولی عصر(عج) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می گردد.

نگهداری 500 نسخه خطی و چاپ سنگی در آستان قدس رضوی

رضا صداقت حسینی مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این نسخ بخش هایی به صورت اختصاصی و یا فصلی به حضرت صاحب الأمر (عج) اختصاص یافته است.

او در ادامه به وجود نسخه ارزشمندی از مطالب السوول فی مناقب آل الرسول کتابت شده به سال 725 قمری تألیف محمد بن طلحه نصیبی اشاره نمود و اضافه نمود:نسخه مطالب السوول فی مناقب آل الرسول با 719 سال قدمت دارد.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به وجود نسخ متعدد از اثر کلامی حدیثی ابن طاووس به نام الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف ادامه داد: این اثر که به فارسی ترجمه شده از نسخه های نفیس مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال 976 قمری کتابت شده، به وسیله نادرشاه افشار در سال 1145 قمری وقف شده است.

صداقت از دیگر اثر ارزشمند سیدبن طاووس با عنوان مُهَجُ الدّعَوات و مَنهَجُ العبادات یاد کرد که در سال 948 قمری به وسیله علی حکاک استرآبادی کتابت شده و نقل ادعیه و حرز ها را از پیامبر اکرم (ص) آغاز و به امام زمان (عج) ختم نموده است.

او توضیح داد: این اثر به وسیله آقا جمال خوانساری از علمای قرن 12 به فارسی ترجمه شده و نسخه آستان قدس از این ترجمه نیز به وسیله محمدقلی کمره ای به سال 992 کتابت شده است.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به 20 نسخه ارزشمند از شهاب الثاقب تألیف فیض کاشانی در 1057 قمری که در سال 1111 ق به خط نستعلیق در صفحات 23 سطری بر کاغذ فرنگی کتابت شده است.

صداقت، 30 نسخه خطی و چاپ سنگی از کتاب علائم ظهور کتابت شده در قرن چهاردهم را از دیگر نسخ ارزشمند این مجموعه عنوان نمود.

رساله رجعت علامه محمدباقر مجلسی که در آن، دوازده حدیث درباره امامت و ظهور حضرت قائم (عج) به نام شاه سلیمان صفوی نگاشته شده، از دیگر آثاری بود که وی به معرفی آن پرداخت و گفت: از این اثر 15 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس موجود است که نسخه کتابت محمدابراهیم مرودشتی در سال 1239 قمری به خط نستعلیق 21 سطری از آن جمله است.

او اضافه نمود: سرمایه ایمان عبدالرزاق لاهیجی به کتابت سال 1115 قمری، جلاءالعیون محمدباقر مجلسی به کتابت 1225 قمری و تریاق فاروق تألیف و کتابت محمدحسین بن محمدعلی شهرستانی درسال 1301 قمری از دیگر نفایس خطی این مرکز در موضوع حضرت، ولی عصر (عج) است.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اثری با عنوان حجج الرضویه با موضوع ظهور حضرت مهدی (عج) که به وسیله محمد عصار به خط نستعلیق تحریری 19 سطری بر کاغذ مشقی در سال 1341 تألیف و وقف این آستان شده است.

شایان ذکر است، وجود نسخه های خطی بسیار نفیس و منحصر در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی باعث شده پژوهشگران و محققان و علاقمندان به میراث مکتوب شیعه به تحقیق و تصحیح پیرامون آثار موجود در این گنجینه پرداخته و نفایس کهن و ماندگار موجود در آن را احیا نمایند.

آقای ابوالفضلی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگهداری 500 نسخه خطی و چاپ سنگی در آستان قدس رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری 500 نسخه خطی و چاپ سنگی در آستان قدس رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید