مهم ترین ابزار برای کمپ زدن در طبیعت چیست؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، هواداران طبیعت گردی به خوبی می دانند داشتن وسایل کاربردی در سفر طبیعت گردی چقدر می تواند مهم باشد. در این مقاله با بعضی از مهم ترین وسایل کمپینگ آشنا می شوید.

مهم ترین ابزار برای کمپ زدن در طبیعت چیست؟

در معنی کلی محل کمپینگ جایی است که افراد، شب را در آنجا می مانند. برای مثال در کشور انگلستان محل هایی برای کمپ زنی ساخته شده و طبیعت گردها می توانند در قسمت های معین آن چادر بزنند و شب را در همان جا بگذرانند. واژه انگلیسی Camp از واژه لاتین Campus به معنای زمین آمده و اشاره به محلی دارد که چادر در آن برپا می گردد. البته باید به این نکته اشاره نمود که فقط منطقه ها معین کمپ زنی مودر بحث ما نیست، بلکه بسیاری از افراد علاقه دارند تا در دل طبیعت و به دور از هر ساخته بشری کمپ نمایند.

این دسته از افراد بدون مشکل می توانند چادرهای خود را برپا نمایند ولی باید مراقب حمله حیوانات وحشی، شرایط نامناسب آب و هوایی و سایر موارد باشند. بعلاوه باید توجه داشت که در برخی از منطقه ها چادر زنی در طبیعت امری غیر قانونی تلقی می گردد چون احتمال آسیب رسیدن به طبیعت وجود دارد. در هر صورت چادر زدن و شب مانی در دل طبیعت و به دور از هر امکانات انسانی، احتیاجمند داشتن وسایل ابتدایی ولی کاربردی است تا از سختی های ماندن در دل طبیعت کم کند. هر طبیعت گرد قبل از سفر به دامن طبیعت باید وسایل ضروری مورد احتیاج خود را چک و در کوله پشتی خود قرار دهد. شاید این کار کمی زمان گیر و سخت به نظر برسد، اما مطمئن باشید که ارزشش را خواهد داشت. به این فکر کنید که به مقصد خود رسیده اید و متوجه می شوید که زیپ کیسه خوابتان خراب است، میله مرکزی چادر را جا گذاشته اید یا اجاق خوراک پز خود را به همراه ندارید. دردسر به همراه نداشتن این موارد بسیار بیشتر از زحمت چک کردن آن ها در خانه خواهد بود. طبیعت گردی به همان میزان که مجذوب کننده است، سخت هم هست. کمپ زدن در طبیعت قوانین خاص خودش را دارد که رعایت نکردن آنها به معنی تن دادن به خطر است. اگر ماجراجویی در سفرهای شما حرف اول را می زند، پس باید کاملا مجهز به سفر بروید. مسافران و جهانگردان زیادی هستند که در طی هفته ها و ماه ها سفر، حتی یک بار هم به هتل یا مسافرخانه سر نمی زنند. شاید در ابتدا این کار سخت به نظر برسد، اما به مرور زمان متوجه می شوید که این تجربه چقدر راحت و البته لذت بخش است.

به این باور برسید که برای داشتن یک سفر لذت بخش، همواره لازم نیست هزینه گزافی برای اقامت در هتل پرداخت کنید. هر شهر و منطقه ای، جایی مناسب چادر زدن وجود دارد، چه در شهرهای صنعتی و پیشرفته، چه در روستاهای دور افتاده در منطقه ها طبیعی بکر. شاید جاهای زیادی در فکر شما وجود داشته باشد که تمایل داشته باشید هنگام طلوع آفتاب یا درخشیدن ستاره ها در آسمان شب، در این مکان ها باشید. برای همین سفر به سبک کمپینگ بیش از پیش رایج شده است. با توجه به شرایط خاص این سبک از سفر، افراد تجهیزات مناسب به آن را احتیاج دارند. در هنگام کمپ زدن ممکن است با مسائل به خصوصی روبرو شوید که در صورت داشتن تجهیزات مناسب و ضروری به راحتی می توانید از پس آن ها بربیایید و بهتر است که با داشتن برخی تجهیزات از وقوع یک سری مسائل پیشگیری کنید.

پس برای تجربه این لحظات ناب چاره ای ندارید به جز اقامت در طبیعت. برای این که از کمپینگ و طبیعت گردی خود در طول سفر لذت ببرید و یک تجربه به یادماندنی در طبیعت داشته باشید، باید همه چیز را از قبل آماده کنید. اگر دارید فهرستی از وسایل ضروری بقا و طبیعت گردی را برای خودتان آماده می کنید تا با خود به دنیای فوق العاده زیبایی طبیعت ببرید، شاید دچار این وسواس فکری شوید که دقیقا چه وسایلی را لازم دارید. صدها نوع و مدل وسیله برای برای بقا یا کمپینگ در بازار وجود دارد که هر کدام کار خاصی را انجام می دهد، ولی در این مقاله چند وسیله ضرروی، کم حجم و مهم را به شما معرفی می کنیم که در کوله پشتی هر عاشق ماجراجویی باید قرار داشته باشد.

لایف استرا (فیلتر آب شخصی)

لایف استرا (فیلتر آب شخصی) اختراع هوشمندانه ای است که به شما اجازه می دهد مستقیماً از گودال ها یا رودخانه ها بدون هیچ خطری آب بنوشید. این اختراع برنده جایزه سال مجله تایمز شده است. ساز و کار آن این است که از یک فیلتر تصفیه میکروبیولوژیکی استفاده می نماید که اتفاقا قیمت خیلی معقولی هم دارد، بنابراین استفاده از آن تنها برای طبیعت گردهای حرفه ای بلکه برای همه اهل سفرها و حتی کسانی که به آب آشامیدنی مناسب دسترسی ندارد، مفید است. احتیاج به گفتن نیست که اهمیت این وسیله چقدر می تواند بالا باشد، به جای زحمت حمل آب آشامیدنی سالم با خودتان، تنها با یاری این وسیله از هر منبع آبی موجود در جهت طبیعت گردی خود آب بنوشید و نگران بیمار شدن و نا سالمی آب نباشید.

فایر استیل (جرقه زن)

فرض کنید شما در موقیعتی قرار دارید که تنها، خیس و گرسنه هستید و انرژی شما هم کم ترین حالت خود است. به چه چیزی احتیاج دارید؟ قطعا وجود یک آتش گرم می تواند به فراری دادن حیوانات وحشی، خشک کردن لباس های شما و غذا پختن، یاری کند. اما روشن کردن آتش آن هم در آب وهوای بارانی به این سادگی ها نیست. نگران نباشید چون یک وسیله ای وجود دارد که در این مواقع می تواند به داد شما برسد. مهم نیست در چه آب و هوایی هستید، فایر استیل ارتش سوئیس به شما یاری می نماید تا برای خودتان یک آتش درست کنید. این وسیله کاربردی و سبک در یک لحظه جرقه ای با دمای 3000 درجه سانتی گراد ایجاد می نماید که درست کردن آتش را بسیار ساده می نماید. با قیمتی پایینی که این محصول دارد به همراه داشتن آن یکی از الزامات سفرهای طبیعت گردی است. این وسیله توانایی فراوری 12000 جرقه را دارد که به وسیله انجمن بین المللی آموزش بقا تائید شده است. پس اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، این جرقه زن حرفه ای باید درکوله هر طبیعت گردی وجود داشته باشد.

اِل ایی دی های خورشیدی

اِل ایی دی های خورشیدی یک وسیله بقای ضروری هستند، چه زمانی که اسیر یک بلایی طبیعی خطرناک مثل زلزله شده اید یا زمانی که یک شب را در چادر خود در دل طبیعت به صبح می رسانید. این وسیله انواع مختلفی در بازار دارد. وقتی دنبال این هستید که چه نوعی از آن خریداری کنید، باید به جزئیات محصول بیشتر توجه کنید. موضوعاتی مثل این که چقدر برای شارژ شدن باید در آفتاب قرار بگیرد و چقدر بعد از شارژ کردن، می توان از آن بهره ببرید؟ وقتی بحث این ویژگی ها مطرح می گردد، تنها تعداد محدودی از انواع چراغ های اِل ایی دی های خورشیدی، کاربردی خواهند بود. در مدل های حرفه ای این نوع از چراغ ها با ده دقیقه قرار گرفتن در نور خورشید یک ساعت نور مصنوعی با یاری 3 اِل ای دی به شما داده می گردد. بعلاوه می توانید به مدت 110 دقیقه از حالت چشمک زن آن بهره ببرید. بسیاری از این چراغ ها، ضدآب تا عمق 13 متر و ضد ضربه هم هستند. پس نگران خیس شدن و افتادن آن ها نباشید. با توجه به مواردی که گفته شد، شاید لازم نباشد به اهمیت و البته کاربردی بودن این وسیله بیشتر از این تاکید نمود.

اجاق خوراک پزی دو منظوره

بسیاری از اهالی طبیعت گردی معتقد هستند که که اگر شما جایی بروید که موبایل تان آنتن داشته باشد اصلا به طبیعت نرفته اید و تنها از خانه خارج شده اید. هرچند مخالفان این شعار می گویند با وجود خطرهای زیاد در حین اقامت در طبیعت، امکان تماس با دنیایی بیرون و درخواست یاری یک امر ضرروی است. بنابراین داشتن شارژ گوشی یک موضوع حیاتی به شمار میرود. در طبیعت امکان شارژ کردن گوشی با برق وجود ندارد. این دقیقا جایی است که وسیله ای به نام استو بیولایت وارد کار می گردد. این وسیله نه تنها اجاق خوراک پزی ویژه کمپینگ است، بلکه یک شارژر هم هست که از سوختن مواد قابل اشتعال نیروی برق فراوری می نماید. هرچند شما باید ساعت ها ماده سوختی را بسوزانید تا این اجاق های خوراک پزی گوشی شما را به طور کامل شارژ کند، اما در صورت احتیاج در مواقع ضروری می توانید حداقل به میزان یک تماس درخواست یاری از این وسیله برای شارژ گوشی تان بهره ببرید. بعلاوه در مواقعی که مشغول پخت و پز غذا هستید هم می توانید از انرژی فراوری شده برترین استفاده را نموده و گوشی خود را کمی شارژ کنید.

ران سوکت (آبگرم کن خورشیدی)

تکنولوژی در این روزها باعث به وجود آمدم وسایل جالبی شده است. درست مانند ران سوکت که به شما این امکان را می دهد که فقط با یاری نور خورشید، آب را به جوش بیاورید. استفاده از این وسیله نه تنها یک راه خوب برای برطرف احتیاجهای پخت و پژ و آشامیدنی به شمار میرود، بلکه می تواند جزی ضروری از جعبه یاری های اولیه شما و حتی شست و شو باشد. از آب جوش برای استریلیزه کردن و درمان زخم ها هم می توانید بهره ببرید. قیمت این وسیله آن قدرها هم که فکر می کنید گران نیست هرچد نسبت به سایر وسایل کمپینگ قیمت نسبتا بالاتری دارد.

هَند وارمر (بخاری جیبی)

خیلی ها مارک زیپو را به خاطر فندک های مشهورش می شناسند. اما این برند جهانی به جز فندک، محصولاتی دیگری هم فراوری می نماید که با آتش کار می نمایند. یکی از این محصولات بخاری جیبی یا هند وارمر است که 10 برابر یک هند وارمر یک بارمصرف گرما فراوری می نماید و چند بار قابل استفاده است،. این بخاری های جیبی به شکلی فراوریه شده اند که شعله مستقیم فراوری نمی نماید و تنها گرمای آتش ایجاد شده که در داخل محفظه ای مطمئن در حال سوختن است به بیرون منتقل می گردد. با یک باز پر کردن این بخاری جیبی تا 12 ساعت می توان از آن استفاده کرد. هرچند این وسیله گرمایی بسیار زیادی در مقابل سرماهای شدید به شما نمی دهد اما در مواقع خواب یا وزش بادهای سرد می تواند گرما بخشی خوبی داشته باشد.

چاقوی همه کاره لیدرمن

یک چاقوی همه کاره را نباید به عنوان چاقویی که چند ابزار به آن متصل است به حساب آورد، بلکه یک چاقوی با لبه صاف و دسته ثابت در شرایط بحرانی خیلی بیشتر از به چاقوهای همه کاره، به درد شما خواهد خورد. البته این به این معنی نیست که چاقوی همه کاره مفید نیست، ولی داشتن یک چاقوی با لبه صاف می تواند بیشتر به در بخورد. در طراحی برخی از چاقوها امکانات ویژه ای در نظر گرفته شده است. مثلا چاقوی همه کاره لیدرمن این امکان را می دهد که با تنها با یاری یک دست از همه 16 تا ویژگی آن استفاده کرد. حتی روی تیغه های آن حکاکی های اجرا شده است تا در مواقع تاریکی و تنها با لمس آن بتوان، متوجه شد این تیغه چه کاری را انجام می دهد.

منبع: کجارو / mpora.com

به "مهم ترین ابزار برای کمپ زدن در طبیعت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین ابزار برای کمپ زدن در طبیعت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید