شخصیت رودابه در برف گرم برگرفته از شخصیت حضرت موسی (ع) است

به گزارش آقای ابوالفضلی ، معصومه خوانساری در نشست نقد و آنالیز این رمان که با حضور منتقدان ادبی در کتابخانه اخلاق برگزار گردید، با بیان اینکه هدفش از نگارش این اثر نگاه به مسائل اخلاقی در یک جامعه فرضی به نام ده سفید بوده، رودابه این داستان را برگرفته از شخصیت حضرت موسی(علیه السلام) بیان کرد و گفت: داستان برف گرم یک اثر اقلیمی است که براساس آداب و رسوم منطقه ها مرکزی کشور و گویش لُری که خود نیز ریشه در همان منطقه دارد و به خاطر اشراف کافی به آداب و رسوم آن منطقه نوشته ام.

شخصیت رودابه در برف گرم برگرفته از شخصیت حضرت موسی (ع) است

وی تاکید نمود: در این رمان کوشش نموده ام از سرمای سخت، مه آلود و برفی روستا برای فضای ترس و خمودگی و سنگین مرگ استفاده کنم و کلام را به صورت نمادین طرح کنم تا درونمایه را غیرمستقیم ارائه دهم.

طاهره امینی جزه، از منتقدان ادبی نیز در این نشست ضمن پرداختن به نمادها، به کهن الگوی بچه ها رها شده و داستان های اساطیری کشورمان، به داستان حضرت موسی(علیه السلام) و زال در شاهنامه و رودابه همسر زال اشاره نمود.

به گفته وی داستان براساس تراث فرهنگی، نمادها و داستان های دینی و اساطیر، کهن الگوها، اعتقادهای قومی و حتی خرافه های جمعی نوشته شده که همین باعث تاثیرگذاری بیشتر شده است؛ چراکه به متن قوام داده و ایجاد روابط بینامتنی، تفسیرهای تازه تری را به اثر بخشیده است.

حمیده مُشگی، پژوهشگر و منتقد ادبی نیز ضمن اشاره به صحنه پردازی، دیالوگ و شخصیت پردازی در داستان، گفت: فضاها و گفت وگوها در جهت پیشبرد داستان بوده که البته صحنه پردازی ها در دالان ترس می توانست قوی تر باشد. این اثر تصویر ذهنی و توصیفی خوبی از مکان را به مخاطبان ارائه می دهد.

الهام تیموری، پژوهشگر ادبی نیز در سخنانی گفت: نویسنده ارائه این فضا را بر دوش شخصیت ها گذاشته و حس برداشت ما از ترس را به مقدار برداشت شخصیت ها ارائه داده است.

وی سبک نگارش داستان را از دسته ادبیات گوتیک دانست و به شخصیت رودابه و کهن الگوی هستیا پرداخت که در این داستان به چشم می آید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شخصیت رودابه در برف گرم برگرفته از شخصیت حضرت موسی (ع) است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخصیت رودابه در برف گرم برگرفته از شخصیت حضرت موسی (ع) است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید